"Dobra zmiana"

tu rozmawiamy o wszystkim czasami poważnie, czasami z przymrużeniem oka

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: malgala » 2016-12-03, 00:35

Analizowałam wczoraj podstawę programową z matematyki i myślałam, że coś mnie trafi.

Dobrze by było, gdyby fizycy, czytając swoją, przeczytali również podstawę z matematyki.

Dziś z ciekawości zerknęłam do podstawy programowej z fizyki i czytam:

Uczeń:

1.8) rozpoznaje zależność rosnącą bądź malejącą na podstawie danych z tabeli lub na podstawie wykresu; rozpoznaje proporcjonalność prostą na podstawie wykresu;

No to ja się pytam jak ma to zrobić?

Z matematyki wyrzucono funkcje.

Z proporcjonalności pozostało jedynie:

Uczeń powinien:
25.1. podawać wzięte z życia przykłady wielkości wprost proporcjonalnych;
25.2. umieć stosować podział proporcjonalny.

a układ współrzędnych okrojono do:

Uczeń powinien:
31.1. znajdować współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie
współrzędnych na płaszczyźnie;
31.2. rysować w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych
współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku);

oraz do środka odcinka.

I dalej fizyka w oparciu o wykresy:

2.7) odczytuje przyspieszenie i zmianę prędkości z wykresów zależności v(t) i a(t) dla ruchu prostoliniowego jednostajnie zmiennego (przyspieszonego lub opóźnionego);



A tu przydałyby się konstrukcje geometryczne, które również wyrzucono:

9.5) konstruuje bieg promieni ilustrujący powstawanie obrazów pozornych wytwarzanych przez zwierciadło płaskie oraz powstawanie obrazów rzeczywistych i pozornych wytwarzanych przez zwierciadła sferyczne znając położenie ogniska;

9.6) opisuje jakościowo zjawisko załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; określa kierunek załamania;

9.7) opisuje bieg promieni równoległych do osi optycznej przechodzących przez soczewkę skupiającą i rozpraszającą, posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej;

9.8) rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; rozróżnia obrazy rzeczywiste, pozorne, proste, odwrócone, powiększone, pomniejszone i tej samej wielkości;

Tyle wychwyciłam tylko zerkając, bez dogłębnej analizy.

Chciałam zobaczyć też chemię, ale mi się nie otwiera.

Awatar użytkownika
sharkinator
Posty: 347
Rejestracja: 2011-09-24, 20:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: geografia, przyroda, wychowanie fizyczne
Lokalizacja: Kraków

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: sharkinator » 2016-12-03, 11:14

Ale tak jest w większości przedmiotów, że jest zgrzyt między nauczanymi treściami. Jutro wypełnię swój moralny obowiązek i napiszę do MEN co sądzę na ten temat, choć i tak pewnie tego nie czytają.

Najgorsze jest to:

"Rodzicu ucznia z klasy 4-6!
Ministerstwo Edukacji przyznało przed chwilą, że na skutek niepełnych podstaw programowych i ogólnego bałaganu Twoje dziecko nie będzie miało szansy odbyć pełnego przebiegu kształcenia części przedmiotów, głównie przyrodniczych i historii.
W łaskawości swojej postanowili jednak, że do 2022 roku kończący "nową" ósmą klasę egzamin nie będzie obejmował tych przedmiotów.

W jaki więc sposób w 2019 roku dzisiejszy szóstoklasista wygra konkurencję o miejsce w liceum z dzisiejszym uczniem pierwszej klasy gimnazjum??? "

Poza tym uczniowie klas 7 naukę biologii i geografii zaczną od środka,przepadnie im wiedza z dwóch roczników. Uczeń klasy 7 nie pozna geografii Europy, bo nie było tego na przyrodzie, a będzie to w programie nowej klasy 6. Ale musi to umieć bo w klasie 8 ma umieć porównywać Europę do pozostałych kontynentów. To jakiś obłęd!!

Chien
Posty: 60
Rejestracja: 2015-10-28, 00:40
Kto: student
Przedmiot: Historia
Lokalizacja: małopolskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: Chien » 2016-12-03, 15:11

Z kolei uczeń obecnej szóstej klasy z historii będzie miał dziurę w materiale od prehistorii do 1815. Ciekawy jestem jak zrealizować materiał z Europy po kongresie wiedeńskim jak dziecko nie będzie nawet wiedziało kto to Napoleon czy co to rewolucja francuska. Niezły cyrk...

qjaf
Posty: 367
Rejestracja: 2010-04-09, 11:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Technika, WOS
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: qjaf » 2016-12-04, 01:12

Chien pisze:Z kolei uczeń obecnej szóstej klasy z historii będzie miał dziurę w materiale od prehistorii do 1815. Ciekawy jestem jak zrealizować materiał z Europy po kongresie wiedeńskim jak dziecko nie będzie nawet wiedziało kto to Napoleon czy co to rewolucja francuska. Niezły cyrk...

Nie bardzo rozumiem. Przeciez w obecnej 6 klasie i rewolucja francuska i Napoleon sie pojawiaja. Moze i sa tylko o tym wzmianki, no ale to juz sprawa nauczyciela ile powie badz przygotuje informacji o epoce napoleonskiej. Chyba nie da sie przeprowadzic reformy zeby kazdego zadowolila. Grunt, ze bedzie wiecej godzin z historii i skonczy sie ta prowizorka.
Generalnie to wszystko pic na wode. Wiele sie nie zmieni, ale iles tysiecy nauczycieli wyleci na bruk.
Z tego co sie orientuje to tempo reformy za rzadow AWS-u tylko teoretycznie bylo inne. Wydaje sie, ze chaos jest apolityczny :D

Chien
Posty: 60
Rejestracja: 2015-10-28, 00:40
Kto: student
Przedmiot: Historia
Lokalizacja: małopolskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: Chien » 2016-12-04, 17:59

Tak, najczęściej jest to jedna lekcja na której robi się temat od rewolucji francuskiej do upadku Napoleona i to przede wszystkim w kontekście polskim - Legiony Dąbrowskiego, Księstwo warszawskie, Mazurek Dąbrowskiego itd. Bądźmy poważni :)

Bartosz2104
Posty: 46
Rejestracja: 2015-08-02, 16:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język polski, WOS, ...
Lokalizacja: małopolskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: Bartosz2104 » 2016-12-04, 20:49

qjaf pisze:
Chien pisze:Z kolei uczeń obecnej szóstej klasy z historii będzie miał dziurę w materiale od prehistorii do 1815. Ciekawy jestem jak zrealizować materiał z Europy po kongresie wiedeńskim jak dziecko nie będzie nawet wiedziało kto to Napoleon czy co to rewolucja francuska. Niezły cyrk...

Nie bardzo rozumiem. Przeciez w obecnej 6 klasie i rewolucja francuska i Napoleon sie pojawiaja. Moze i sa tylko o tym wzmianki, no ale to juz sprawa nauczyciela ile powie badz przygotuje informacji o epoce napoleonskiej. Chyba nie da sie przeprowadzic reformy zeby kazdego zadowolila. Grunt, ze bedzie wiecej godzin z historii i skonczy sie ta prowizorka.
Generalnie to wszystko pic na wode. Wiele sie nie zmieni, ale iles tysiecy nauczycieli wyleci na bruk.
Z tego co sie orientuje to tempo reformy za rzadow AWS-u tylko teoretycznie bylo inne. Wydaje sie, ze chaos jest apolityczny :D


W obecnej podstawie programowej w klasie 6 nie ma Napoleona. Postać ta pojawia się dopiero w 3 klasie gimnazjum! I wtedy jest o nim całkiem sporo informacji!
W nowej podstawie, która będzie od 1.09.2017 r. trzeba będzie najpierw uzupełnić treści, których nie było w starej podstawie... Przynajmniej ja tak zrobię! Chyba, że wejdzie podstawa dla klas 7-8.

Bartosz2104
Posty: 46
Rejestracja: 2015-08-02, 16:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język polski, WOS, ...
Lokalizacja: małopolskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: Bartosz2104 » 2016-12-04, 20:52

Chien pisze:Tak, najczęściej jest to jedna lekcja na której robi się temat od rewolucji francuskiej do upadku Napoleona i to przede wszystkim w kontekście polskim - Legiony Dąbrowskiego, Księstwo warszawskie, Mazurek Dąbrowskiego itd. Bądźmy poważni :)


W podstawówce obecnie nie ma Rewolucji FRANCUSKIEJ!!! Jest dopiero w gimnazjum!

Bartosz2104
Posty: 46
Rejestracja: 2015-08-02, 16:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język polski, WOS, ...
Lokalizacja: małopolskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: Bartosz2104 » 2016-12-04, 20:54

Bartosz2104 pisze:
Chien pisze:Tak, najczęściej jest to jedna lekcja na której robi się temat od rewolucji francuskiej do upadku Napoleona i to przede wszystkim w kontekście polskim - Legiony Dąbrowskiego, Księstwo warszawskie, Mazurek Dąbrowskiego itd. Bądźmy poważni :)


W podstawówce obecnie nie ma Rewolucji FRANCUSKIEJ!!! Jest dopiero w gimnazjum!


O upadku Napoleona w SP też póki co się nie mówi!
Upadek Polski omawia się tylko i wyłącznie w kontekście polskim, ten powszechny wchodzi dopiero w gimnazjum!

qjaf
Posty: 367
Rejestracja: 2010-04-09, 11:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Technika, WOS
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: qjaf » 2016-12-04, 23:29

Chien pisze:Tak, najczęściej jest to jedna lekcja na której robi się temat od rewolucji francuskiej do upadku Napoleona i to przede wszystkim w kontekście polskim - Legiony Dąbrowskiego, Księstwo warszawskie, Mazurek Dąbrowskiego itd. Bądźmy poważni :)

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby nauczyciel troche sie wykazal i przygotowal 1 lekcje wiecej. No chyba, ze ktos nad nim stoi i go rozlicza z kazdego tematu :D Naprawde dla 12-13 latka wystarczajaca informacja jest to, ze Napoleon powinien byc kojarzony jako "cesarz Francuzow, wybitby dowodca wojskowy, postac pojawiajaca sie w tekscie polskiego hymnu i tworca Ksiestwa Warszawskiego".
Ucze historii i sam rozumiem absurdalna liczbe godzin z jaka od lat trzeba "walczyc". Teraz moze sie to zmieni. Jednoczesnie nie uwazam, zebym jakos szczegolnie faworyzowal ten przedmiot wzgledem innych ;)

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: malgala » 2016-12-05, 00:21


Łosoś
Posty: 613
Rejestracja: 2013-10-05, 10:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: łódzkie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: Łosoś » 2016-12-05, 09:13

Nauczyciele tradycyjnie narzekają, że obowiązki wynikające z podstawy podcinają ich kreatywność. Teraz już niemal zupełnie na nią miejsca nie będzie.


Jeśli to wszystko wejdzie w życie, to będziemy mieli to, co dawniej- przeładowane podstawówki z "posłusznymi" nauczycielami, zero innowacyjności, zero kreatywności, wychowywanie jednolitych mas, służących "wyższym celom", które będzie nam określać "elita". "Naszych" zostawimy, "nie-naszych" wywalimy na bruk (dzisiaj będzie to łatwiejsze, większe możliwości inwigilacji).
Ostatnio zmieniony 2017-11-18, 13:44 przez Łosoś, łącznie zmieniany 1 raz.

Łosoś
Posty: 613
Rejestracja: 2013-10-05, 10:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: łódzkie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: Łosoś » 2016-12-16, 17:53

No i zaklepali w sejmie likwidację gimnazjów. Teraz to już będzie równia pochyła.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: linczerka » 2016-12-16, 19:24

Gdy były zwiastuny zmian, nauczyciele milczeli.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

koma
Posty: 2551
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: koma » 2016-12-16, 23:57

linczerka pisze:Gdy były zwiastuny zmian, nauczyciele milczeli.

Tak...niestety.
Nie wierzyli albo nie chciało się posłuchać...poczytać...pomyśleć...

U mnie w szkole nie przyjmą żadnego nowego nauczyciela z sąsiedniego gimnazjum.
U koleżanki też nie...

Awatar użytkownika
oliweczkaS
Posty: 163
Rejestracja: 2008-06-05, 19:49
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Biologia, Przyroda
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: "Dobra zmiana"

Postautor: oliweczkaS » 2016-12-17, 15:23

Nie zostaje nam nic innego jak tylko STRAJK! Tyle że nauczyciele z podstawówek i liceów/techników się cieszą bo oni pracy nie stracą. A my z gimnazjów? Gdzie pójdziemy? Masakra :(
Oliwia- mama Zuzanny i Błażeja. Żona Darka.
Nauczyciel, jeszcze nie narzekający na pracę :)


Wróć do „Pogaduszki”