Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe
marek474 pisze:Jestem ciekaw opinii Malgali o nowej podstawie programowej z matematyki? Poprawi się jakość nauczania w liceum?
Łosoś pisze:1) keyboard, jak znajdzie się jakiś sponsor, bo organ prowadzący nie da kasy na kogoś tak nieważnego, jak ty i twoi uczniowie
Łosoś pisze:Wg nowej podstawy mam omawiać "Pana Tadeusza" w klasie V i VI...Aż mi coś jęknęło w środku... (((
Lektura obowiązkowa(klasa VI)-
Antoni Czechow, Kameleon, Śmierć urzędnika
Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
Ignacy Krasicki, wybrane bajki
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (polowanie oraz koncert Wojskiego)
John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem
Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
Wybrane wiersze Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zbigniewa Herberta.
I taki sztywny kanon lektur, żadnego wyboru Czechow dla dzieci??? No i od kiedy uczę, dzieciom od zawsze bardzo się nie podobało "W pustyni i w puszczy". W końcu któregoś roku odpuściłam, nie chciałam ich zniechęcać do czytania, wybrałam coś innego. A teraz nie ma innej opcji
W klasie IV dzieci w zakresie gramatyki uczeń:
1) rozpoznaje w wypowiedziach części mowy (czasownik, rzeczownik,
przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik, partykuła,
wykrzyknienie);
2) odróżnia części mowy odmienne od nieodmiennych;
3) rozpoznaje formy przypadków, liczby, osoby, czasu i rodzaju gramatycznego
odpowiednio rzeczownika, przymiotnika, liczebnika i czasownika oraz określa
ich funkcje w wypowiedzi;
4) stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych;
5) rozpoznaje funkcje składniowe wyrazów używanych w wypowiedzeniach
(podmiot, orzeczenie, grupa podmiotu, grupa orzeczenia);
6) rozpoznaje typy wypowiedzeń: zdanie pojedyncze i złożone, równoważniki
zdań, wypowiedzenia oznajmujące, pytające, rozkazujące i wykrzyknikowe –
rozumie ich funkcje i je stosuje;
7) przekształca konstrukcje składniowe, np. zdania złożone w pojedyncze
i odwrotnie, zdania w równoważniki zdań i odwrotnie.
Moi uczniowie z klasy VI mają problemy z określeniem formy gramatycznej części mowy, bo to trudne. Wymaga utrwalonej wiedzy. Jak dzieciak z IV ma się tego w rok nauczyć...? Ledwo zdążę to wszystko wprowadzić, a gdzie cała reszta???
Czy tylko mi się ta podstawa nie podoba?
---------------------------------------------------
MUZYKA
Do prawidłowego prowadzenie zajęć z muzyki konieczna jest pracownia wyposażona w:
1) instrumenty muzyczne: perkusyjne niemelodyczne i melodyczne, instrument lub
instrumenty klawiszowe (akustyczne lub/i elektroniczne), instrumenty dęte,
instrumenty strunowe;
2) tablicę z pięciolinią, rzutnik multimedialny i ekran lub tablicę multimedialną;
3) sprzęt do odtwarzania, nagrywania i nagłaśniania dźwięku, komputer
z oprogramowaniem muzycznym (np. edytory tekstu muzycznego, obróbki cyfrowej
dźwięku, mini-studio muzyczne itp.) i z dostępem do Internetu;
4) bibliotekę muzyczną (nuty, śpiewniki, podręczniki), fonotekę i filmotekę;
5) plansze dydaktyczne (papierowe lub multimedialne).
No pusty śmiech mnie ogarnął...Pobożne życzenia? Teraz wygląda to tak, że latam z keyboardem na plecach od klasy do klasy (u nas nauczyciele nie mają swoich klasopracowni), z magnetofonem w zębach, od czasu do czasu usłużny uczeń biega z moim osobistym laptopem (mi brakuje już rąk i zębów)...Z 10 minut trwa ustawianie tego wszystkiego i porządkowanie, lekcja raz w tygodniu, praktycznie niczego nie mogę zrobić, jak należy. Praca w bałaganie, pośpiechu, BEZ SENSU. Myślałam, że jak wracamy do starego, to może wrócą dwie godziny muzyki, jak drzewiej bywało, ale tu widzę bez zmian. Lista pobożnych życzeń powyżej, ale kasy na to oczywiście nie dadzą (kto by tam pieniądze na michałek wydawał). Szkoda, że raz wreszcie prawdy nie chcą napisać, np.
Do prawidłowego prowadzenie zajęć z muzyki konieczna jest pracownia wyposażona w (i tu, co powyżej), niestety finanse nam na to nie pozwalają i zapomnij nauczycielu o tej liście. Zamiast tego w klasie będziesz miał:
1) keyboard, jak znajdzie się jakiś sponsor, bo organ prowadzący nie da kasy na kogoś tak nieważnego, jak ty i twoi uczniowie
2) zwykłą tablicę, pięciolinię dorysuj sobie sam.
3) zdechły radiomagnetofon, a jak chcesz komputer, to sobie weź swój laptop (programy wgraj sobie sam, za własne pieniądze)
4) bibliotekę muzyczną (nuty, śpiewniki, podręczniki), fonotekę i filmotekę- j.w. Kup sobie, zorganizuj.
5) plansze dydaktyczne (papierowe lub multimedialne)- te niech narysują uczniowie. Materiały do tych pomocy kup sobie sam.
partita400 pisze:I jeszcze jedno czego nie znalazłam w podstawie.Czy nauczyciel muzyki może nie grać na żadnym instrumencie? Czy powinien .czy musi grać. W szkołach mojej byłej gminy uczy taka osoba.Nie gra na żadnym instrumencie,gra na odtwarzaczu .Czy wg nowej podstawy nauczyciel muzyki będzie uczył grać na flecie , flazolecie, dzwonkach obowiązkowo czy tylko jesli ma na to ochotę.