Postautor: antares140 » 2015-08-30, 22:00
Kontrakt z uczniami odradzam. Postaraj się zdobyć ich zaufanie i każdego indywidualnie poznać i nie oceniaj klasy jak całość tylko jako jednostki. Jeszcze wrócę na moment do kontraktu, zazwyczaj uczniowie są niepełnoletni wiec ich podpis jest wart tyle niczym poważny artykuł w tabloidzie. Tak jak wspomniałem, postaraj się ich poznać i w pewnej części zrozumieć, dziecko nie musi umieć wszystko. Wystarczy zalążek wiedzy a przy dobrej współpracy nauczyciel - uczeń można wiele osiągnąć. Ja zawsze wychodzę z założenia, że uczeń to mój partner, rozumny partner i mój szacunek do niego rodzi szacunek do mnie, czasem może trwać to długo, czasem potrzebne jest wiele rozmów podczas których nie radzę pokazywać swojej wyższości lecz zrozumieć dziecko i pokazać, że jesteś tutaj dla niego i jest dla Ciebie równowartościowym partnerem. W nowych klasach jak najbardziej możesz przeprowadzić test ale przed nim postaraj się przeprowadzić dyskusje jak do tej pory historia i wos była uczona na poziomie gimnazjum to też Ci pomoże i w pewnym sensie naświetli sytuacje. W klasach pierwszych zaproponuj swoje PSO ale nie jako coś oczywistego lecz zapytaj się czy może jakiś punkt jest warty dyskusji albo czy coś mógłbyś zmienić by oni czuli się ważni i dobrze. W klasach starszych polecam dyskusje jak do tej pory przedmiot był uczony, jaki poprzedni nauczyciel miał system ocenienia, czy uważają go za sprawiedliwy czy nie, co by zmienili a co zostawili i ewentualnie przedstaw im swój system oceniania uwzględniając ich potrzeby. Jeśli dostajesz klasy starsze polecam rozmowę z poprzednim nauczycielem przedmiotu i wychowawcami klas.