Jakie podreczniki i ktore lepsze?

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

mania28
Posty: 21
Rejestracja: 2012-12-12, 23:57
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: mania28 » 2015-08-19, 21:47

Linczerka - dziękuję.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: linczerka » 2015-08-19, 22:05

nie ma sprawy
choć nie wiem za co :mrgreen:
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

mania28
Posty: 21
Rejestracja: 2012-12-12, 23:57
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: mania28 » 2015-08-19, 22:28

Za informację o Klanzie do klasy drugiej :D

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: linczerka » 2015-08-19, 22:30

pisałam plany, jestem tak zakręcona, że słabo kojarzę :)
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
mirtrzy
Posty: 29
Rejestracja: 2014-01-29, 19:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: mirtrzy » 2015-08-24, 19:51

Ja uczę na ,,Lokomotywie", z rządowego elementarza nie korzystam... jestem zadowolona z tego pakietu, choć faktycznie, wersja przed ,, okrojeniem" ciekawsza:-) Teraz czekam na dostęp do multipodręczników do kl.2. Podr do szkoły mają dotrzeć do środy. Dostępne są rozkłady materiału, plany wynikowe, dodatkowe materiały dla nauczyciela oraz przewodniki w wersji multimedialnej. Jak ktoś ma w klasie komputer- to ma wszystko praktycznie gotowe do pracy.

dinek
Posty: 1
Rejestracja: 2010-10-17, 13:53
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: dinek » 2016-07-06, 10:07

GWO świetne. Lepsza jest wersja pełna.

ewiczek
Posty: 13
Rejestracja: 2015-07-22, 21:51
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: ewiczek » 2017-04-26, 19:29

Co myślicie o podręczniku i ćwiczeniach z Maca Oto ja. Warto na nich pracować w pierwszej klasie?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: linczerka » 2017-04-26, 21:36

Przeanalizuj solidnie.
A w ogóle to na MEN-ie widziałam tylko GWO "Lokomotywę" - do klasy I do nowej podstawy.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Karina Mucha
Posty: 14
Rejestracja: 2013-04-29, 14:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: Karina Mucha » 2017-05-09, 21:56

Drogie Panie,

tu autorka "Oto ja". Bardzo się cieszę, że rozważają Panie pracę na naszych podręcznikach. Jestem otwarta na Wasze pytania i szerszą dyskusję. Mamy już trzy pozytywne recenzje :)

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: linczerka » 2017-05-09, 22:35

"Oto ja" pod względem wartości wychowawczych bije na głowę inne wydawnictwa.
Treści polonistyczne są dobre. Natomiast, w mojej subiektywnej ocenie, treści matematyczne zostały potraktowane po macoszemu.
Za mało m. in. różnorodności zadań.
Ciekawi mnie bardzo, do jakiego programu został napisany ten pakiet?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Karina Mucha
Posty: 14
Rejestracja: 2013-04-29, 14:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: Karina Mucha » 2017-05-10, 16:49

Bardzo dziękuję za miłe słowa :)
Nie wiem, czy istnieje możliwość załączania plików, ale z chęcią prześlę program nauczania "Oto ja" - mam w Wordzie jeszcze poprzednią wersję (z2012 roku), a obecnie w wydawnictwie Mac będzie od poniedziałku zawieszona (w PDF) wersja uaktualniona. Generalnie pierwsze rozdziały dotyczące idei i wartości programu się nie zmieniły, wiadomo, że trzeba było zaktualizować część dotyczącą diagnozowania, podstawy programowej i pozostałych przepisów.

Jeśli chodzi o matematykę, to bardzo cenne uwagi. Generalnie dostawaliśmy dużo bardzo pozytywnych komentarzy z całej Polski, ale myślę, że warto się jeszcze skupić na tym, co można zmienić na lepsze. Obecnie poprawiamy klasę drugą, więc szanse zmian istnieją. Akurat ja odpowiadałam za humanistykę, ale z chęcią podeślę tu dziewczyny, by mogły podyskutować i wymienić myśli :)

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: linczerka » 2017-05-10, 18:54

Na chwilę obecną obowiązują 2 rządowe programy.
Interesuje mnie, do którego programu konkretnie napisany jest pakiet.
To może kilka moich sugestii:
1. J. polski - więcej ortografii, mniej "gotowców". Już na poziomie klasy II dzieci samodzielnie powinny zapisywać zdania, to może ograniczyć do minimum rozsypanki, a zamiast tego zamieścić w pakiecie dodatkowym dla uczniów ze specyficznymi problemami w czytaniu i w pisaniu?
2. Matematyka - nie tylko u w "Oto ja" brakuje zestawu zadań dla uczniów uzdolnionych. Nie ma żadnych zadań z tzw. spojrzeniem wstecz i wprzód.
Nie ma żadnego zadania, którego polecenie brzmiałoby: Rozwiąż wieloma sposobami lub metodami. Zadania matematyczne generalnie są schematyczne typu: było, zjadł, ile zostało. Dzieci uczą się rozwiązywać zadania po kolei, a nie zawsze jest to dobry sposób. Brak zadań typu: co najpierw trzeba obliczyć, żeby dowiedzieć się...Może też rozsypanki zdaniowe przenieść do matematyki, by dzieci nauczyć układania zadań? Tragicznie wprowadzane jest dzielenie, niewiele lepiej odejmowanie. Natomiast jest przerost treści z dodawaniem i mnożeniem. Na ORE są zadania, które należy wykonać metodą stacji badawczych. Właśnie o coś takiego chodzi. Treści powtórzeniowe powinny być spiralne i w żadnym wypadku nie powinny dotyczyć tylko pewnej partii materiału. Na bazie nowych treści można powtórzyć treści, które powinny być opanowane. Np. zaplanuj wycieczkę, weź pod uwagę długość trasy, koszty. odległość, czas i daty.
3.Treści przyrodnicze powinny zawierać więcej zadań dotyczących obserwacji i działania.
Tak ogólnie tyle :)
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Karina Mucha
Posty: 14
Rejestracja: 2013-04-29, 14:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: Karina Mucha » 2017-05-10, 21:18

Droga Linczerko,

nie ma obowiązkowych programów rządowych. MEN nie recenzuje programów ani ich nie dopuszcza już ładnych parę lat :)

Karina Mucha
Posty: 14
Rejestracja: 2013-04-29, 14:16
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: Karina Mucha » 2017-05-10, 21:44

To może kilka moich sugestii:
1. J. polski - więcej ortografii, mniej "gotowców". Już na poziomie klasy II dzieci samodzielnie powinny zapisywać zdania, to może ograniczyć do minimum rozsypanki, a zamiast tego zamieścić w pakiecie dodatkowym dla uczniów ze specyficznymi problemami w czytaniu i w pisaniu?

W "Oto ja" piszemy zdania już w drugim semestrze klasy pierwszej, a w klasie drugiej dzieci już redagują teksty z podziałem na formy użytkowe (zaproszenie, instrukcja) oraz twórcze (tworzenie opowiadań, rozwijanie wyobraźni poprzez twórcze wprawki). Tempo i formy pisania są naszym wielkim atutem. Na pewno mówimy o naszym pakiecie? Jeśli chodzi o ortografię, jest jej dużo, ale nigdy dość, więc o ile będzie miejsce, na pewno jeszcze będziemy dokładać :)

2. Matematyka - nie tylko u w "Oto ja" brakuje zestawu zadań dla uczniów uzdolnionych. Nie ma żadnych zadań z tzw. spojrzeniem wstecz i wprzód.
Nie ma żadnego zadania, którego polecenie brzmiałoby: Rozwiąż wieloma sposobami lub metodami. Zadania matematyczne generalnie są schematyczne typu: było, zjadł, ile zostało. Dzieci uczą się rozwiązywać zadania po kolei, a nie zawsze jest to dobry sposób. Brak zadań typu: co najpierw trzeba obliczyć, żeby dowiedzieć się...

Tu jestem zdziwiona po raz drugi, bo liczba zadań dla uczniów zdolnych, a także zadań do rozwiązywania wieloma sposobami jest ogromna - i to już od pierwszej klasy (patrz zadania wieloetapowe, polecenia typu: rozwiąż dowolnym sposobem, samodzielne układanie zadań. Są też całe rozkładówki zadań rozwijające logiczne myślenie ("Matematyka Macyka"), które są systematycznie zaplanowane co kilka lekcji.

Może też rozsypanki zdaniowe przenieść do matematyki, by dzieci nauczyć układania zadań? Tragicznie wprowadzane jest dzielenie, niewiele lepiej odejmowanie. Natomiast jest przerost treści z dodawaniem i mnożeniem. Na ORE są zadania, które należy wykonać metodą stacji badawczych. Właśnie o coś takiego chodzi. Treści powtórzeniowe powinny być spiralne i w żadnym wypadku nie powinny dotyczyć tylko pewnej partii materiału. Na bazie nowych treści można powtórzyć treści, które powinny być opanowane. Np. zaplanuj wycieczkę, weź pod uwagę długość trasy, koszty. odległość, czas i daty.

Tu się znowu zapytam, czy chodzi na pewno o "Oto ja"? W naszym pakiecie mamy mnóstwo projektów polegających na wykorzystywaniu matematyki w życiu dziecka, na przykład podczas planowania różnych wydarzeń lub ustalaniu budżetu, dzieci nawet, i to już w pierwszej klasie, zakładają swoją "firmę" :) Jeśli chodzi o powtórki, co trzy tygodnie jest podsumowanie już zdobytej wiedzy poprzez ocenianie kształtujące i wejście na kolejny poziom - zresztą ta sama zasada jest stosowana w polskim.

3.Treści przyrodnicze powinny zawierać więcej zadań dotyczących obserwacji i działania.
Myślę, że tu dużo propozycji obserwacji znajduje się też w przewodnikach - nie da się nauczyć przyrody z kartek w książce, w związku z tym w podręcznikach mamy plansze poglądowe, które służą do otwarcia określonego tematu lub infografiki podsumowujące projekty. Zgadzam się - na pewno warto jeszcze dorzucać inne ciekawe eksperymenty i doświadczenia, a przede wszystkim obserwować przyrodę na żywo.

Droga Linczerko,
mogę o coś zapytać? Czy uczyłaś na "Oto ja"? Mam wrażenie, że nie rozmawiam o swoim materiale, a chciałabym go jednak ulepszyć ucząc się od kogoś, kto zobaczył całość i efekty po trzech latach :)


Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: linczerka » 2017-05-10, 23:52

Jest program Kędry i Zatorskiej.
"Oto ja" "przestudiowałam" dokładnie, ale przyznaję, że nie miałam go w całości.
Generalnie odniosłam się do wszystkich wydawnictw, co na wstępie zaznaczyłam.
I jest jeden mankament. Dostajemy promocyjne wybiórcze części, najczęściej do klasy I i w oparciu o nie mamy wybrać.
To wybieramy, jak wybieramy.
W mojej szkole każda z nas idzie innym pakietem. I dzielimy się własnymi spostrzeżeniami. Dziwne zatem, że koleżanka często kseruje dodatkowe ćwiczenia ortograficzne pracując na "Oto ja".
Co do matematyki, to chyba nie bardzo się do końca zrozumiałyśmy. Może inaczej rozumiemy metody i sposoby rozwiązywania zadań.
Teraz stajemy przed wyborem tego jednego.
W oparciu o promocyjne pierwsze części pakietów z różnych wydawnictw. I pewnie będzie tak, jak w wielu szkołach...losowanie :(
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”