dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

0Bielak

dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: 0Bielak » 2015-10-07, 19:12

Mam w klasie ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Nasza pani pedagog stwierdziła że takich uczniów nie wolno zostawiać aby powtarzały klasę i tym sposobem uczeń jest w klasie drugiej.Mam teraz z tym dzieckiem bardzo duże problemy ponieważ, nie zna on literek nie potrafi pisać na zajęciach nic nie robi. Uczeń ma skierowanie do szkoły specjalnej-ale matka nie wyraża zgody. Dodatkowo jest bardzo otyły agresywny i używa wulgaryzmów. Ja jestem już bezsilna i nie mogę spokojnie prowadzić zajęć bo mam dodatkowo ucznia z zaburzeniami emocjonalnymi.Błagam o poradę prawną co mam robić.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: linczerka » 2015-10-07, 19:46

Nic nie zmienisz. Nie ma takiego prawa.
Trzeba zmienić formy, zasady, warunki pracy z dzieckiem.
Teraz mogą się piętrzyć trudności, bo dzieciak nie radzi sobie z bieżącym materiałem. Może reagować agresją.
Spróbuj tak zorganizować zajęcia, by odniósł jakikolwiek sukces. Zadania dostosuj do możliwości dziecka.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Hermiona007
Posty: 7
Rejestracja: 2015-03-07, 20:56
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: Hermiona007 » 2015-10-08, 05:37

jeśli jest nadmiernie agresywny to może sąd rodzinny w sprawie zbadania wydolności wychowawczej rodziny? Nie jestem przekonana, tylko "głośno myśle"...

majowa
Posty: 89
Rejestracja: 2014-04-26, 14:43
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: podkarpackie

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: majowa » 2015-10-28, 18:12

Dziecko upośledzone może mieć wydłużony każdy etap kształcenia o rok. Nie ma takiego przepisu , który zabrania pozostawienia takiego dziecka na drugi rok w tej samej klasie. Jeśli Twój uczeń ma kłopoty z opanowywaniem treści programowych wskazane jest aby powtórzył klasę chociażby po to, by nauczył się czytać na miarę możliwości. Podczas nauczania trzeba stosować wielozmysłowe nauczanie. Może warto wprowadzić globalną naukę czytania. Praca indywidualna na godzinach rewalidacyjnych też powinna przynieść efekty :) Zachowania agresywne mogą wynikać z frustracji ucznia. Zadania szkolne przekraczają (na ten moment) jego możliwości, nie rozumie tych treści , nudzi się i przeszkadza.

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2015-10-28, 18:32

0Bielak pisze:Mam w klasie ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Nasza pani pedagog stwierdziła że takich uczniów nie wolno zostawiać aby powtarzały klasę i tym sposobem uczeń jest w klasie drugiej.Mam teraz z tym dzieckiem bardzo duże problemy ponieważ, nie zna on literek nie potrafi pisać na zajęciach nic nie robi. Uczeń ma skierowanie do szkoły specjalnej-ale matka nie wyraża zgody. Dodatkowo jest bardzo otyły agresywny i używa wulgaryzmów. Ja jestem już bezsilna i nie mogę spokojnie prowadzić zajęć bo mam dodatkowo ucznia z zaburzeniami emocjonalnymi.Błagam o poradę prawną co mam robić.
Szkoła specjalna jest po to, aby dzieci z trudnościami miały odpowiednią edukację. Edukacja włączająca, na załączonym przykładzie to fikcja, przechowalnia dla utrzymania stanu. Dziecko jest agresywne, bo nie umie poradzić sobie z sytuacją, a już teraz można wdrożyć działania, zanim eskalacja problemu nie spowoduje interwencji Sądów, psychiatrów, kuratorów.

majowa
Posty: 89
Rejestracja: 2014-04-26, 14:43
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: podkarpackie

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: majowa » 2015-10-28, 18:44

To rodzic decyduje w jakiego typu szkole uczy sie jego upośledzone dziecko.

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2015-10-28, 19:09

majowa pisze:To rodzic decyduje w jakiego typu szkole uczy sie jego upośledzone dziecko.
Czy ma świadomość, co da jego dziecku szkoła specjalna, a czego nie da ogólnodostępna? Prawo wyboru ma ten, kto wie spośród czego może wybrać.

majowa
Posty: 89
Rejestracja: 2014-04-26, 14:43
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: podkarpackie

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: majowa » 2015-10-28, 19:14

Dziecko może trafić do szkoły specjalnej , kiedy spełnia określone wymagania i uzyska orzeczenie w poradni psychologiczo-pedagogicznej. Pracownicy poradni pokazują, jakie są dalsze możliwości kształcenia, ale to rodzic podejmuje decyzje.

0Bielak

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: 0Bielak » 2015-11-02, 19:48

Pragnę przekazać ze matka po długiej rozmowie z wychowawcą oraz pedagogiem wyraziła zgodę na umieszczenie dziecka w szkole specjalnej.Do tej decyzji skłoniło ją też to że rodzice zaczęli przychodzić na skargę do dyrekcji, ponieważ dziecko było coraz bardziej agresywne w stosunku do innych dzieci.Teraz mogę spokojnie pracować.

majowa
Posty: 89
Rejestracja: 2014-04-26, 14:43
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: podkarpackie

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: majowa » 2015-11-05, 17:51

Precyzyjnie - matka zgodziła się zabrać dziecko ze szkoły masowej.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: linczerka » 2015-11-05, 21:25

Aż mi się zamarzyło, by taka precyzja była w opiniach i orzeczeniach poradni :)
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

majowa
Posty: 89
Rejestracja: 2014-04-26, 14:43
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: podkarpackie

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: majowa » 2015-11-07, 13:26

Co masz na myśli konkretnie?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: linczerka » 2015-11-07, 14:47

Treść opinii różnych poradni.
Kilka przykładów:
1.w opinii: zaburzenie słuchu fonologicznego, kilka linijek niżej: słuch fonologiczny w normie
2.hity jednej poradni: uczeń taki a taki ma wadę mowy, wskazana terapia logopedyczna na terenie szkoły (poza danymi ucznia to całość opinii)
3.mama uczennicy Lucyna nie zgłaszała problemów zdrowotnych dziecka (ani dziecko ani mama nie ma na imię Lucyna, to był chłopiec, w dodatku na badania pojechał z ojcem)
Przykłady można mnożyć. Pomijam błędy, ale ciekawi mnie, czy poradnie mają zakaz wskazywać konkretnie wady mowy, bo w żadnej opinii nie ma nazwy wady mowy, jedynie słowo: zaburzenie. Chociaż sporadycznie zdarzy się np. dyslalia.
Bardzo często w opiniach jest powielenie informacji (często identyczne sformułowania) zawartych w opiniach wychowawców.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2015-11-07, 17:59

I znów wypowiem się tak, że nie do zaakceptowania, ale ...
Szkoła ogólnodostępna wyposaża dziecko w umiejętności, nauczyciel jest jego przewodnikiem. Kiedy pojawiają się zaburzenia, różnego rodzaju, w obszarze funkcji poznawczych, emocji, zachowania, wsparciem dla dziecka i jego rodziców, opiekunów powinny być instytucje terapeutyczne, a nie nauczyciele przedmiotowcy, wychowawcy z 1 godziną z wychowawcą dla całej grupy. Ktoś wymyślił pedagogów, logopedów, psychologów, terapeutów, oligofrenopedagogów, itd., aby ci ludzie profesjonalnie wspierali nieharmonijny rozwój dziecka i pomagali mu w korekcji i kompensacji dysfunkcyjnych obszarów. Nie widzą korzyści z tego, że dziecko z luu, tym bardziej uuu, uczy się w grupie dzieci pełnosprawnych. Rodzice uważają, że ich pociecha będzie równać w górę, a jest wręcz przeciwnie. Mam w klasie takie dzieci i, mimo dostosowań, podstawa programowa matematyki w gimnazjum znajduje się poza ich zasięgiem. W klasie są orły chwytające w locie, przeciętniaki i słabeusze, a dziecko lu odstaje. Ono to widzi, ale jego możliwości nie pozwalają na równanie i powstaje frustracja. Dziecku się nie chce, wstydzi się, a inne dzieciaki nie są wyrozumiałe wobec kryteriów i dostosowań dla takiego kolegi.
Być może, poza wysokimi umiejętnościami w nauczaniu matematyki, nie mam predyspozycji do bycia współczesnym nauczycielem. Jednak podkreślam - nie jestem oligofrenopedagogiem i nie chcę nim być, chcę natomiast odkrywać przed moimi uczniami piękno matematyki.
Mam kolegę ze studiów, pracuje w szkole specjalnej. Uważam, że to jest właściwa szkoła dla dzieci z luu. Jego dzieciaki jeżdżą na konkursy, mają sukcesy na miarę swoich możliwości, są radośni i w grupie rówieśniczej akceptowani. Wiem, że przychodzą do nich uczniowie ze szkół ogólnodostępnych i po kilku miesiącach rodzice stwierdzają, że mogli wcześniej podjąć tę decyzję. Ich też obowiązuje ppko, ale praca z 8 dzieci w klasie, w której wszystkie wymagają specjalnych metod i dostosowań daje lepsze rezultaty.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: dziecko z upośledzeniem umysłowym w szkole powszechnej

Postautor: dushka » 2015-11-07, 19:59

Linczerko, u nas z kolei opinia/orzeczenie to niemal żywcem przepisana opinia moja. Szlag mnie trafia, bo wychodzi na to, że ja odwalam robotę za poradnię.


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”