Więcej godzin historii

poloniści, historycy, nauczyciele WOK, to miejsce dla Was

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
sharkinator
Posty: 347
Rejestracja: 2011-09-24, 20:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: geografia, przyroda, wychowanie fizyczne
Lokalizacja: Kraków

Re: Więcej godzin historii

Postautor: sharkinator » 2016-03-31, 20:03

Bartosz2104 pisze:Oczywiście, że są one zawarte w tych przedmiotach, ale wątki społeczne jako proces dziejowy omawia się na historii, a 4 h w cyklu w szkole podstawowej to jednak za mało żeby wszystko dokładnie omówić. W gimnazjum 6 h w cyklu to też mało. W szkole średniej w 1 klasie są 2 h na XX wiek i 4 h w cyklu na historię i społeczeństwo - tu ok, ale 8 h w cyklu na całą historię na rozszerzeniu to woła o pomstę do nieba, materiał fizycznie nie do zrealizowania.

A myślisz, że mi 4 godziny w gimnazjum wystarcza, żeby wszystko dokładnie omówić? Omówić jeszcze można, ale żeby uczniowie jeszcze przećwiczyli pewne umiejętności na to godzin brakuje. I powie Ci to chyba każdy przedmiotowiec, że wolałby mieć więcej godzin bo najzwyczajniej w świecie brakuje mu czasu na omówienie wszystkich zagadnień. Musimy dokonywać selekcji informacji. Zgodzę się za to, że w liceum system 1+4+4 jest fatalny. Wy historycy nie powinniście narzekać, bo w liceum godzin wam nie ubyło z systemu 2+2+1 macie 2+4HIS. Szkoda, że o przyrodnikach tak nie pomyślano, bo ten twór "przyroda w liceum" dotyczy tylko klas humanistycznych i jest całkowicie olewany.

To właśnie przedmioty ścisłe są olewane w szkołach, to co się wyprawia w liceach woła o pomstę do nieba. 1 godzina przedmiotów przyrodniczych w cyklu to porażka.

Porównując geografie czy WOS z innymi maturalnymi przedmiotami to rzeczywiście najłatwiej je zaliczyć, a jak coś się robi osiągnąć przyzwoity wynik. Natomiast na historii nigdy nie wiadomo czy wstrzelisz się w klucz w eseju, czy analizie tekstów źródłowych, czy pozostałe przedmioty przyrodnicze też wymagają więcej wiadomości niż WOS czy geografia - bo tu analizując podane dane maturę się zdaje - inną sprawą jest jej wynik. [/b]

Uczniowie wiedzą, że historia jest im zbędna do rekrutacji, dlatego ją rzadko wybierają. Nikt kto idzie na studia przyrodnicze, medyczne, techniczne czy ekonomiczne nie będzie zdawał tego przedmiotu, bo choć jest prosty to trzeba wkuć dużo, a uczniowie nie lubią pamięciówki.

Awatar użytkownika
sharkinator
Posty: 347
Rejestracja: 2011-09-24, 20:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: geografia, przyroda, wychowanie fizyczne
Lokalizacja: Kraków

Re: Więcej godzin historii

Postautor: sharkinator » 2016-03-31, 20:08

Bartosz2104 pisze:Geografia poza geologią jest przedmiotem przyjaznym dla ucznia, podobnie jak WOS poza Integracją Europejską i światowymi organizacjami broniącymi pokoju na świecie, dlatego maturzyści tak chętnie wybierają te przedmioty na maturze. Jeśli oczywiście są ambitni, bo obecnie żeby mieć maturę wystarczy zdać 3 obowiązkowe przedmioty.[/b]


Generalizujesz, ja tam geologię bardzo lubię. Najgorsze dla uczniów są właśnie podstawy, czyli obliczenia. A i część ekonomiczna bywa bardzo nieprzyjemna (właśnie to co na WOS, czyli organizacje, globalizacja), bo trzeba być na bieżąco. No i mapa z każdej strony.

Jak to po co? Jest to bardzo rozległy materiał, historia uczy logicznego myślenia, kształtuje wśród uczniów postawy patriotyczne, podpowiada jakich błędów nie popełniać w przyszłości.

I nie da się tych postaw ukształtować w 6 godzin gimnazjum? Jakoś biolog czy geograf muszą się zmieścić w 4 godzinach, a też są to rozległe dziedziny wiedzy. I trzeba się zastanowić czy robimy wszystko po łebkach, czy wybrane elementy ale dokładnie. Ty byś chciał wszystko dokładnie, nie jest to możliwe na 2 i 3 etapie edukacyjnym, jest to wręcz niepotrzebne.
Ale po co więcej historii? Jeżeli brakuje czasu na jakieś konkretne zagadnienia to wywalcie coś co jest zbędne, a w każdym przedmiocie są takie elementy. Zwłaszcza w szkole podstawowej, gdzie nie ma egzaminu można sobie na to pozwolić. Uczniowie naprawdę nie muszą znać podręcznika od deski do deski. Szkoda, że wisi nad nami obowiązek realizacji podstawy programowej. Chętnie sam bym wybrał treści, które są potrzebne dla uczniów.

Ja bym wprowadził dwie godziny dodatkowe dla uczniów gimnazjum, ale na takiej zasadzie że sami wybieraliby sobie dwa przedmioty, na które uczęszczaliby zgodnie z zainteresowaniami, coś jak koło przedmiotowe tylko obowiązkowe i żeby liczyło się do pensum. Wtedy każdy by był zadowolony, nauczyciel bo miałby tylko uczniów, którzy są zainteresowani lekcją i mógłby do woli kształtować te postawy patriotyczne i przestrzegać ich przed błędami, żeby w przyszłości nie polegli w wojnie.
Ostatnio zmieniony 2016-03-31, 20:18 przez sharkinator, łącznie zmieniany 1 raz.

qjaf
Posty: 367
Rejestracja: 2010-04-09, 11:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Technika, WOS
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Więcej godzin historii

Postautor: qjaf » 2016-03-31, 20:13

Ta dyskusja jest absurdalna, ale po co to, a po co tamto. Przekonywanie przekonanych...

Awatar użytkownika
sharkinator
Posty: 347
Rejestracja: 2011-09-24, 20:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: geografia, przyroda, wychowanie fizyczne
Lokalizacja: Kraków

Re: Więcej godzin historii

Postautor: sharkinator » 2016-03-31, 20:27

Bo trzeba popatrzeć na sprawę z innego punktu widzenia. Takie przekonanie, że "ja i mój przedmiot" są najważniejsze jest bardzo denerwujące.
Z historykami ciężko mi się pracuje, uwielbiają się czepiać mnie geografa, że uczniowie nie wiedzą gdzie jest Wołyń, Zaporoże, jakieś rzeki typu Seret czy Prut. Doprowadza mnie to do furii, bo niby skąd mają to wiedzieć i kiedy mam z nimi to ćwiczyć, skoro jest problem z pokazaniem Wisły na mapie. Rozumiem, że pasowałoby znać mniej więcej gdzie sięgała Polska w XVII wieku, ale ja tego nie mam na szczęście w podstawie. Niech mi dodadzą po 2 godziny w każdej klasie to wtedy będzie inna rozmowa.

qjaf
Posty: 367
Rejestracja: 2010-04-09, 11:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Technika, WOS
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Więcej godzin historii

Postautor: qjaf » 2016-03-31, 21:54

Kazdy ocenia wedle swojego podworka. No ale pierwsze slysze zeby historyk czepial sie geografa o taka sprawe. To na mapie historycznej pokazac tego sie nie da? :D

Bartosz2104
Posty: 46
Rejestracja: 2015-08-02, 16:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język polski, WOS, ...
Lokalizacja: małopolskie

Re: Więcej godzin historii

Postautor: Bartosz2104 » 2016-03-31, 22:00

Godziny są przydzielone proporcjonalnie do materiału, który trzeba przerobić na danym przedmiocie. Każdemu ich brakuje.
I już się tak nie bulwersuj z tą geografią. Bo taka prawda, że wyższe uczelnie obecnie poza prawem, medycyną i farmacją otwierają drzwi szeroko przed kandydatami i biorą każdego kto tylko wyraża taką chęć! A na wyżej wymienione kierunki geografia nie jest potrzebna, więc podkreślanie tak jej roli jest znikome.
Natomiast parę lat wstecz jak my zdawaliśmy maturę, a uczelnie prezentowały jeszcze jakiś poziom przy przyjęciu (minimum 80% z matury), to wtedy uczniowie pomiędzy podanymi przedmiotami, które były punktowane w rekrutacji wybierali te prostsze, np. WOS, geografia, bo tu jest mniej materiału do opanowania niż z typowych kobył.
I tu nie ma się o co obrażać i mówić, że z historykami nie da się dogadać!
P.S. Każdy przedmiot jest ważny i rozwija jakieś umiejętności wśród uczniów, ale są przedmioty łatwiejsze i trudniejsze.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Więcej godzin historii

Postautor: haLayla » 2016-04-02, 14:54

Bartosz2104 pisze:Jak to po co? Jest to bardzo rozległy materiał


Fizjologia też jest bardzo rozległa. Ile miałeś godzin fizjologii w szkole?

Bartosz2104 pisze:kształtuje wśród uczniów postawy patriotyczne


I to niby ma być wartość?

Bartosz2104 pisze:podpowiada jakich błędów nie popełniać w przyszłości.


Jakoś jedyne co podpowiada historia, to fakt, że ludzie są skazani na powtarzanie tych samych błędów.
<3

qjaf
Posty: 367
Rejestracja: 2010-04-09, 11:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Technika, WOS
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Więcej godzin historii

Postautor: qjaf » 2016-04-03, 23:04

Postawa patriotyczna nie jest wartoscia, wiec co jest? :D

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Więcej godzin historii

Postautor: haLayla » 2016-04-04, 18:32

Dla mnie na przykład piękno, prawda i dobro. A ty masz inne?
<3

qjaf
Posty: 367
Rejestracja: 2010-04-09, 11:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Technika, WOS
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Więcej godzin historii

Postautor: qjaf » 2016-04-04, 22:11

W pojecie patriotyzmu mozna wpisac wiernosc, oddanie, zaufanie, sprawiedliwosc etc. Wolnosc podstawa. Tego uczy wlasnie historia.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Więcej godzin historii

Postautor: haLayla » 2016-04-07, 20:21

W pojęcie patriotyzmu można też wpisać ksenofobię, ignorancję i poczucie wyższości. Tego też uczy historia.
<3

qjaf
Posty: 367
Rejestracja: 2010-04-09, 11:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Technika, WOS
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Więcej godzin historii

Postautor: qjaf » 2016-04-07, 22:06

Historia szkolna? To chyba w chorym swiecie. Trudne tematy to esencja. Po co od tego uciekac.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Więcej godzin historii

Postautor: haLayla » 2016-04-09, 13:12

Czyli krótko mówiąc, już nie wiesz co powiedzieć, więc napisałeś cokolwiek.
<3

Bartosz2104
Posty: 46
Rejestracja: 2015-08-02, 16:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Język polski, WOS, ...
Lokalizacja: małopolskie

Re: Więcej godzin historii

Postautor: Bartosz2104 » 2016-04-09, 13:58

haLayla pisze:Czyli krótko mówiąc, już nie wiesz co powiedzieć, więc napisałeś cokolwiek.


Gjaf po prostu stwierdził fakt! Historia od zawsze, niezależnie od okresu jest jednym z ważniejszych przedmiotów w całej edukacji! W czasach komunizmu, jako jedyny przedmiot służył rozpowszechnianiu propagandy ówczesnej władzy. Dlaczego zakłamywano właśnie ją? Bo władza obawiała się prawdy, czyli z tego wysuwa się prosty wniosek HISTORIA jak żaden inny przedmiot kształtuje postawy i wpływa na postępowanie ludzkie.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Więcej godzin historii

Postautor: haLayla » 2016-04-09, 14:44

Bartosz2104 pisze:W czasach komunizmu, jako jedyny przedmiot służył rozpowszechnianiu propagandy ówczesnej władzy.


Otwórz sobie podręcznik do położnictwa z lat 60. Pierwszy rozdział poświęcony jest temu, jak to w Polsce Ludowej rozwój służby zdrowia pozwolił zmniejszyć śmiertelność matek przy porodzie. Co w zasadzie jest prawdą.

Bartosz2104 pisze:Dlaczego zakłamywano właśnie ją? Bo władza obawiała się prawdy


A teraz niby kitu nie wciskają? A ci wszyscy żołnierze przeklęci, co teraz robią z nich bohaterów? :mrgreen: Brata mojego dziadka żołnierze przeklęci zamordowali za to, że współpracował z komunistami. A jego współpraca polegała na tym, że uczył niepiśmiennych dorosłych czytać i pisać. A to tylko jeden przykład.

Zresztą, czy to niby ma dowodzić, że historii jest w szkołach za mało? Bo o ile pamiętam, to właśnie o to toczy się spór.
<3


Wróć do „Przedmioty humanistyczne”