Studia podyplomowe po polonistyce- co wybrać?

rady, wskazówki, wymiana doświadczeń

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Frankie
Posty: 7
Rejestracja: 2016-05-25, 23:59
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: śląskie

Studia podyplomowe po polonistyce- co wybrać?

Postautor: Frankie » 2016-07-06, 17:34

Skończyłem kierunek Filologia Polska na studiach stacjonarnych. Jako, że teraz ofert pracy dla nauczycieli jest jak na lekarstwo, a w szczególności dla polonistów, postanowiłem poszerzyć swoje kwalifikacje. Wiele osób doradzało mi historię, ale najwięcej ofert pracy w mojej okolicy jest dla nauczycieli nauczania początkowego, przedszkolanek, animatorów, opiekunów świetlicy oraz nauczycieli w klasach specjalnych. Czytałem, że w przypadku opiekunów świetlic (szkolnych lub domów kultury) oraz animatorów wymaga się pedagogiki ogólnej lub specjalnej. Czy to prawda? Czy jeśli skończyłbym studia podyplomowe z pedagogiki ogólnej to z obecnym wykształceniem mógłbym uczyć w klasach 1-3 szkoły podstawowej lub pracować jako opiekun świetlicy? Wydaje mi się, że dyrektorzy bardziej oczekują ludzi po studiach dziennych, niż podyplomowych. Czy po pedagogice specjalnej ma się uprawnienia do pracy w szkołach masowych czy tylko specjalnych?

Zastanawiam się jaki kierunek wybrać? Poszukiwani są również nauczyciele wspomagający po oligofrenopedagogice. Jaki kierunek jest najbardziej przyszłościowy przy moim wykształceniu?

P.S. Czy zajęcia na studiach podyplomowych odbywają się tylko w weekendy?

sławka
Posty: 48
Rejestracja: 2009-09-11, 11:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: Studia podyplomowe po polonistyce- co wybrać?

Postautor: sławka » 2016-07-07, 20:59

Rozumiem, że masz uprawnienia pedagogiczne (kończąc filologię polską nie zawsze ma się - o dziwo). Jeśli tak to masz kwalifikacje do pracy w świetlicy szkolnej, bo tu od kilku ładnych lat jest zmiana w ustawie i kwalifikacje do pracy w świetlicy ma każdy nauczyciel.
Natomiast, aby uczyć w I-III należy skończyć nauczanie początkowe (to tak w uproszczeniu, bo różne nazwy funkcjonują np. elementarne, pedagogika wczesnoszkolna). Nie spotkałam się z opinia, że dyrektorzy wolą nauczycieli po studiach dziennych niż po zaocznych czy podyplomowych. W naszej szkole traktuje się na równi, bo większość nauczycieli ma po kilka podyplomówek - takie czasy. Kończąc pedagogikę specjalną (popularna oligofrenopedagogika) możesz uczyć w szkole specjalnej albo w ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi, klasami specjalnymi lub prowadzić zajęcia nauczania indywidualnego , które przysługuje np. uczniowi z upośledzeniem umysłowym powyżej lekkiego, jeśli chodzi do szkoły ogólnodostępnej. Możesz też prowadzić rewalidacje lub być nauczycielem wspomagającym. Moim zdaniem warto mieć oligo. Odradzałabym pedagogikę ogólną bo nic nie daje, no może ze wskazaniem na pedagoga szkolnego, ale to zwykle jeden etat na całą szkołę.

P.S. Czy zajęcia na studiach podyplomowych odbywają się tylko w weekendy? Tak, chociaż słyszałam o przyspieszonym trybie i zajęciach w czasie ferii zimowych.Ma to swoje zalety.

Awatar użytkownika
monique_87
Posty: 56
Rejestracja: 2012-08-24, 14:00
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: śląskie

Re: Studia podyplomowe po polonistyce- co wybrać?

Postautor: monique_87 » 2016-07-08, 16:36

Frankie pisze:Skończyłem kierunek Filologia Polska na studiach stacjonarnych. Jako, że teraz ofert pracy dla nauczycieli jest jak na lekarstwo, a w szczególności dla polonistów, postanowiłem poszerzyć swoje kwalifikacje. Wiele osób doradzało mi historię, ale najwięcej ofert pracy w mojej okolicy jest dla nauczycieli nauczania początkowego, przedszkolanek, animatorów, opiekunów świetlicy oraz nauczycieli w klasach specjalnych. Czytałem, że w przypadku opiekunów świetlic (szkolnych lub domów kultury) oraz animatorów wymaga się pedagogiki ogólnej lub specjalnej. Czy to prawda?


Poszerzenie swoich kwalifikacji, jeśli masz na uwadze pracę w szkole, na pewno będzie dla Ciebie dobrym rozwiązaniem. :) Odnośnie do historii, której studiowanie doradzało Ci wiele osób, myślę, że jest to dobre rozwiązanie (w szczególności, gdy MEN ma w planach rozszerzenie nauczania historii w szkołach (oczywiście, na razie nie wiadomo jeszcze, jak to wszystko będzie wyglądało w praktyce). Co do edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, przyznam szczerze, że ostatnio osób kończących te kierunku jest sporo, a ofert pracy na dłuższy czas raczej nie ma (tym bardziej, że, w związku z ostatnimi zmianami i powrotem obowiązku szkolnego siedmiolatków, wolnych etatów w edukacji wczesnoszkolnej jak na lekarstwo).

Frankie pisze:Czy jeśli skończyłbym studia podyplomowe z pedagogiki ogólnej to z obecnym wykształceniem mógłbym uczyć w klasach 1-3 szkoły podstawowej lub pracować jako opiekun świetlicy? Wydaje mi się, że dyrektorzy bardziej oczekują ludzi po studiach dziennych, niż podyplomowych. Czy po pedagogice specjalnej ma się uprawnienia do pracy w szkołach masowych czy tylko specjalnych?


Pracę na stanowisku nauczyciela-wychowawcy świetlicy możesz rozpocząć, mając uprawnienia pedagogiczne, zgodnie z rozporządzeniem MEN. Natomiast, czasem w szkołach z oddziałami integracyjnymi do pracy na ww. stanowisko dyrektorzy szukają osób, które mają również ukończoną oligofrenopedagogikę. Aczkolwiek prawdą jest, że w świetlicy szkolnej możesz pracować po każdym kierunku studiów, mając przygotowanie pedagogiczne. Etat nauczyciela-wychowawcy świetlicy to 26h zegarowych.

Frankie pisze:Zastanawiam się jaki kierunek wybrać? Poszukiwani są również nauczyciele wspomagający po oligofrenopedagogice. Jaki kierunek jest najbardziej przyszłościowy przy moim wykształceniu?


Tak, jak napisałam wyżej. Pomyślałabym o historii lub jakimś przedmiocie powiązanym z Twoim wykształceniem (może bibliotekoznawstwo?). Choć z drugiej strony, ja sama po skończeniu filologii polskiej, ukończyłam jeszcze dwie podyplomówki i jeden kurs kwalifikacyjny. :)

Życzę powodzenia i w razie jakichkolwiek pytań, zapraszam do rozmowy w wiadomościach prywatnych. :)
Nauczyciel widzi więcej niż tylko twarze dzieci – stara się zobaczyć ich dusze.

sławka
Posty: 48
Rejestracja: 2009-09-11, 11:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: Studia podyplomowe po polonistyce- co wybrać?

Postautor: sławka » 2016-07-08, 20:17

dradzam bibliotekoznawstwo. Szkoda czasu i pieniędzy. Jeśli już masz etat to można sobie zrobić dodatkowe kwalifikacje tak na ,,zapas".Otrzymanie pracy na cały etat w bibliotece szkolnej graniczy z cudem. Zwykle w dużej szkole jest jeden etat bibliotekarski, w mniejszych to są niepełne etaty , albo wręcz parę godzin , a tygodniowe pensum to 30 godz. Póki co nie ma standardów, ani żadnych norm zatrudnienie. OP decyduje ile godzin przydzieli szkole. Są też szkoły bez bibliotek oraz takie, w których obchodzi się prawo i zatrudnia się nauczyciela bibliotekarza na 1/30 etatu aby spełnić zapisy ustawy, że w każdej szkole jest biblioteka szkolna i zatrudniony w niej nauczyciel. Pozostałe godziny realizuje biblioteka publiczna. Na poparcie moich słów proszę sprawdzić w internecie oferty pracy dla nauczyciela bibliotekarza i proponowane godziny. Faktem jest, ze obecnie po każdym kierunku ciężko jest z pracą w szkole (i nie tylko), ale po edukacji wczesnoszkolnej jest sporo ofert do przedszkola (niestety najczęściej prywatnego). Historia? może..., ale to też pod znakiem zapytania, bo przy wygaszaniu gimnazjów nauczyciele historii będą przechodzić do 8klasowych podstawówek (czy jak tam zwał). Trudna decyzja przed Tobą do podjęcia.

Frankie
Posty: 7
Rejestracja: 2016-05-25, 23:59
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: śląskie

Re: Studia podyplomowe po polonistyce- co wybrać?

Postautor: Frankie » 2016-07-09, 18:34

Serdecznie dziękuję za odpowiedzi :)

minohiki
Posty: 9
Rejestracja: 2016-07-11, 20:47
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Studia podyplomowe po polonistyce- co wybrać?

Postautor: minohiki » 2016-07-27, 23:10

Jakąś terapię - terapia dzieci z autyzmem, terapię ręki, trening umiejętności społecznych, biofeedback, dogoterapia, hipoterapia, socjoterapia.

Ewentualnie język obcy: na czasie są hiszpański, włoski, portugalski i języki skandynawskie (norweski, szwedzki, duński, islandzki) - zawsze można jakieś korki dawać lub zaczepić się w szkole językowej lub tłumaczyć.


Wróć do „Awans zawodowy nauczyciela”