Dzień dobry wszystkim na forum!
To mój pierwszy post, chciałbym zwrócić się do Was z pytaniem dot. nauczania języka niemieckiego. Najpierw jednak eine kleine Vorgeschichte.
Jestem studentem germanistyki, kończę właśnie licencjat i na studiach magisterskich chcę robić specjalizację dydaktyczną, aby móc uczyć w szkołach ponadgimnazjalnych. Kiedy sam uczyłem się j. niemieckiego w liceum, oficjalnie mieliśmy podręcznik "Deutsch für dich", ale z czasem co raz rzadziej z niego korzystaliśmy, a w 3 klasie przed maturą - w ogóle.
Bardzo dobrze wspominam te lekcje, nauczycielka prowadziła je w nietypowy sposób, zbliżony do zajęć na studiach. Przygotowywała własne teksty i własne tematy. Była bardzo wymagająca, ale też dowcipna i przystępna. Wszyscy świetnie pozdawali matury, a nawet dostali sie na germanistykę (pomimo, że nie mieliśmy klas językowych).
Moje pytanie do Was brzmi: jakie są formalne aspekty dobory materiału na zajęciach? Co jest narzucone odgórnie, co zależy od szkoły, a co od samego nauczyciela? Czy nauczyciel ma prawo do takiej dowolności i nie musi się ściśle trzymać gotowych programów nauczania i może spontanicznie w zależności od potrzeb grupy planować lekcje?
Mam nadzieję, że nie powieliłem istniejącego już tematu. Szukałem, ale nic takiego nie znalazłem.
Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam