Kajko i Kokosz. Szkoła latania - scenariusz

poloniści, historycy, nauczyciele WOK, to miejsce dla Was

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
wulina
Posty: 119
Rejestracja: 2008-12-10, 12:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: mazowieckie

Kajko i Kokosz. Szkoła latania - scenariusz

Postautor: wulina » 2018-02-01, 09:08

Witam :D Od września uczę w klasach IV szkoły podstawowej (do tej pory w gimnazjum). Jakoś sobie radzę, ale czy ktoś z Was ma może scenariusze lekcji do lektury "Kajko i Kokosz. Szkoła latania"? Pracuję na podręczniku Nowej Ery, wydawnictwo akurat tu nie ma nic do zaoferowania. Widziałam w internecie, że WSiP i GWO oferują jakieś scenariusze. Ma ktoś może dostęp do ich portali i mógłby się podzielić scenariuszami? Za wszelką pomoc będę wdzięczna. :)
Pozdrawiam serdecznie, Ewelina :)

silije
Posty: 168
Rejestracja: 2013-11-10, 16:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Kajko i Kokosz. Szkoła latania - scenariusz

Postautor: silije » 2018-02-04, 12:17

Ja ściągnęłam ciekawe materiały stąd:

http://docplayer.pl/amp/67146680-Miedzy ... ktury.html

Awatar użytkownika
wulina
Posty: 119
Rejestracja: 2008-12-10, 12:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Kajko i Kokosz. Szkoła latania - scenariusz

Postautor: wulina » 2018-02-04, 17:44

Dziękuję bardzo :D właśnie czegoś takiego szukałam :* :jupi: :lol:

anettadabrowska
Posty: 1
Rejestracja: 2011-06-26, 00:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Muzyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Kajko i Kokosz. Szkoła latania - scenariusz

Postautor: anettadabrowska » 2018-06-11, 20:14

Cześć!
Mam podobny problem. Próbowałam ściągnąć scenariusze z podanej strony, ale coś jest uszkodzone: ani ściągnąć, ani wydrukować nie można. Możecie pomóc?
Pozdrawiam
Anetta D.

wmena
Posty: 11
Rejestracja: 2008-09-10, 18:56
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Kajko i Kokosz. Szkoła latania - scenariusz

Postautor: wmena » 2018-10-17, 19:40

anettadabrowska pisze:Cześć!
Mam podobny problem. Próbowałam ściągnąć scenariusze z podanej strony, ale coś jest uszkodzone: ani ściągnąć, ani wydrukować nie można. Możecie pomóc?
Pozdrawiam
Anetta D.

Mnie też się nie udało. Dziś próbowałam :(

karina74
Posty: 1
Rejestracja: 2010-12-07, 17:20
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Kajko i Kokosz. Szkoła latania - scenariusz

Postautor: karina74 » 2019-05-04, 18:47

Spis treści
Temat 1. Pierwsza wizyta w Mirmiłowie 2
Temat 2. Poznajemy język komiksu 7
Temat 3. Malowanie słowami, czyli jak opowiedzieć komiksową historyjkę 10
Temat 4. Komiksowe story cubes 13
Temat 5. Test podsumowujący 15
Między nami
Scenariusze do lektury
Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania
Opracowała Katarzyna Bandulet
2 Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania – scenariusze lekcji
CELE WYNIKAJĄCE Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
• [uczeń] omawia elementy świata przedstawionego I.1.1,
• wskazuje wątek główny oraz wątki poboczne I.1.13,
• wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio I.2.2.
METODY, TECHNIKI:
• gra edukacyjna, metoda zajęć praktycznych – praca z tekstem.
FORMY PRACY:
• indywidualna, zbiorowa.
MATERIAŁY DODATKOWE:
• karty do gry Komiksowe TABOO, karta pracy.
PRZEBIEG LEKCJI
1. Zadanie wstępne – zabawa w Zgadnij, kto to lub Komiksowe TABOO, sprawdzająca znajomość
tekstu.
Zabawy pozwalają sprawdzić znajomość tekstu lektury przez uczniów, a także powtórzyć
informacje o jej bohaterach i elementach świata przedstawionego.
Zgadnij, kto to – uczeń staje tyłem do tablicy, na której nauczyciel zapisuje hasło (imię
bohatera, motyw, miejsce akcji). Zadaniem ucznia jest odgadnięcie hasła. W tym celu zadaje
klasie pytania, na które otrzymuje jedynie odpowiedzi „tak” lub „nie”.
Komiksowe TABOO – uczniowie grają w kilkuosobowych zespołach, z których każdy otrzymuje
zestaw kart ułożonych hasłami do dołu. Gracze kolejno losują karty, a ich zadanie polega
na wyjaśnieniu pozostałym graczom wylosowanego hasła bez wykorzystania zapisanych
pod nim zakazanych słów. Za złamanie zakazu gracz otrzymuje żółtą kartkę równoznaczną
z utratą jednego punktu (jednej karty). Osoba, która jako pierwsza odgadnie hasło, przejmuje
kartę z nim. Wygrywa gracz, który po zakończeniu rozgrywki ma najwięcej kart.
2. Wprowadzenie w tematykę dalszej części zajęć i przygotowanie uczniów do wykonania
zadania:
Dzisiaj wybierzemy się z pierwszą wizytą do Mirmiłowa. Wyobraźcie sobie, że jesteście
przybyszami, którzy obserwują gród, jego życie codzienne, mieszkańców oraz okolicę,
a następnie notują swoje spostrzeżenia. Pracując z tekstem, uzupełnijcie kartę pracy.
Samodzielna praca uczniów z tekstem pod kierunkiem nauczyciela. Nauczyciel w razie
potrzeby może przypomnieć, czym jest wątek (ciąg zdarzeń w porządku przyczynowo-
-skutkowym skupiony np. wokół jakiejś postaci).
3. Prezentacja i omówienie wyników pracy. Zebranie i podsumowanie informacji oraz ewentualne
uzupełnienie przez uczniów notatek o elementach świata przedstawionego książki.
Przykładowe rozwiązanie schematu – strona 3.
4. Zadanie pracy domowej:
Wyobraź sobie, że możesz przenieść się na jeden dzień do Mirmiłowa. Napisz, jak go spędziłeś
i z którymi bohaterami spotkałeś się osobiście.
Temat 1 ...........................................................................................1 lekcja
Temat: Pierwsza wizyta w Mirmiłowie
Karta pracy – Pierwsza wizyta w Mirmiłowie 1 1. Uzupełnij schemat.
położenie
okolica
......................................................................................................................................
..........................................................................
..........................................................................
gród
..........................................................................
..........................................................................
zagrożenia
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
mieszkańcy
......................................................
......................................................
......................................................
woje
..............................................
..............................................
..............................................
kasztelan
..............................................
..............................................
..............................................
życie codzienne
Wątek główny:
Kajko Kokosz
Wątki poboczne:
.................................................................................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
..............................................
..............................................
..............................................
..............................................
..............................................
..............................................
..............................................
..............................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
.................................................................
Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania – scenariusze lekcji 3
Przykładowe rozwiązanie schematu
wśród lasów i borów na terenach dawnych Słowian
niewielki; drewniany i obronny, otoczony wałami,
zabezpieczony bramą i mostem zwodzonym;
znajdują się w nim chaty mieszkańców, dwór
kasztelana Mirmiła i klubo-gospoda
dawni Słowianie pragnący prowadzić
spokojny tryb życia
lasy obfitujące w zwierzynę, w pobliżu jezioro
i chata czarownicy Jagi oraz Łamignata, nieco
dalej warownia Zbójcerzy
rycerze – rozbójnicy zwani
Zbójcerzami, łupiący podróżnych
i próbujący pod wodzą Hegemona
zdobyć Mirmiłowo
pan w grodzie, mąż Lubawy,
łagodny, nieco nadwrażliwy,
miły
wierny woj Mirmiła
i towarzysz Kokosza,
drobny, czarnowłosy,
odważny, rozsądny
woj Mirmiła, przyjaciel Kajka,
tęgi i potężny, wiecznie
głodny, nieco roztargniony
Życie codzienne w Mirmiłowie toczyło się
spokojnie – mieszkańcy uczciwie pracowali,
polowali w okolicznych lasach. Wolny czas
spędzali w klubo-gospodzie, biesiadowali.
Władzę sprawował kasztelan, którego
rozkazy (takie jak np. zamykanie na noc
bram lub trzymanie ich zawsze i dla wszystkich
otworem) ogłaszano na placu i poprzedzano
biciem w bębny. O bezpieczeństwo
mieszkańców dbali wojownicy zwani wojami.
obrońcy grodu
wyprawa Mirmiła na Łysą Górę
wiosenne osłabienie i czarodziejska fujarka Łamignata
próba zdobycia grodu przez Zbójcerzy
1
Karta pracy – Pierwsza wizyta w Mirmiłowie
1
1. Uzupełnij schemat.
położenie
okolica
......................................................................................................................................
..........................................................................
..........................................................................
gród
..........................................................................
..........................................................................
zagrożenia
......................................................
......................................................
......................................................
......................................................
mieszkańcy
......................................................
......................................................
......................................................
woje
..............................................
..............................................
..............................................
kasztelan
..............................................
..............................................
..............................................
życie codzienne
Wątek główny:
Kajko
Kokosz
Wątki poboczne:
.................................................................................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
..............................................
..............................................
..............................................
..............................................
..............................................
..............................................
..............................................
..............................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
.................................................................
5
Karty TABOO
KAJKO
woj
mały
czarnowłosy
czapka
KOKOSZ
woj
gruby
duży
łysy
ŁAMIGNAT
maczuga
silny
fujarka
zbój
LUBAWA
żona
Mirmił
kasztelan
Mirmiłowo
JAGA
czarować
wiedźma
Łamignat
fujarka
MIRMIŁ
kasztelan
wódz
latać
Mirmiłowo
HEGEMON
napadać
wróg
zbójcerze
wódz
ZBÓJCERZE
wrogowie
warownia
Hegemon
napadać
ŁYSA GÓRA
szkoła
latać
wzgórze
czarownice
WAROWNIA
zbójcerze
Hegemon
obronna
kamienna
GRÓD
drewniany
Mirmiłowo
palisada
most zwodzony
MIRMIŁOWO
gród
Mirmił
osada
mieszkać
SZKOŁA LATANIA
szkoła
latać
miotły
Łysa Góra
GOSPODA
jedzenie
picie
stoły
karczma
KOWAL
kuć
podkowy
wyrywać
zęby
KUFER
latać
drewniany
skrzynia
wieko
LATAĆ
miotła
szkoła
Mirmił
unosić się
MIOTŁA
latać
zamiatać
kij
czarownica
FUJARKA
zaczarowana
grać
Łamignat
Jaga
MACZUGA
broń
Łamignat
drewniana
uderzać
CZAROWNICA
Jaga
czarować
wiedźma
Łamignat
WOJE
Kajko
Kokosz
wojownicy
obrońcy
MOST ZWODZONY
drewniany
opuszczać
podnosić
brama
LATAJACY DYWAN
latać
dywan
siedzieć
unosić się
1
6
Żółte kartki 1
7
Temat 2 ...........................................................................................1 lekcja
Temat: Poznajemy język komiksu
CELE WYNIKAJĄCE Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
• [uczeń] charakteryzuje komiks jako tekst kultury; wskazuje charakterystyczne dla niego
cechy I.2.7,
• rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do: literatury, muzyki I.2.8,
• dokonuje selekcji informacji III.1.4.
METODY, TECHNIKI:
• praca z tekstem słuchanym, metoda zajęć praktycznych – praca z tekstem, metoda
śnieżnej kuli, dyskusja.
FORMY PRACY:
• indywidualna, zbiorowa.
MATERIAŁY DODATKOWE:
• nagranie (np. z serwisu YouTube) lub tekst piosenki Majki Jeżowskiej Komiksy, magiczne
obrazki.
PRZEBIEG LEKCJI
1. Przygotowanie uczniów do zajęć: podział klasy na 6 grup. Wprowadzenie w tematykę
lekcji – polecenie dla uczniów:
Posłuchajcie piosenki i powiedzcie, czego możemy się z niej dowiedzieć o komiksach lub
przeczytajcie tekst piosenki i powiedzcie, czego możemy się z niej dowiedzieć o komiksach.
2. Wysłuchanie nagrania lub lektura tekstu i zapisanie spostrzeżeń uczniów w formie
notatki graficznej.
Przykładowa notatka:
opowiadają o przygodach i podróżach ciekawe
wciągają
pełne zwrotów akcji
pełne niezwykłych zdarzeń
np. Kajko i Kokosz
mają obrazki
zabawne np. Tytus, Romek i A’tomek
KOMIKSY
3. Praca z tekstem. Podanie polecenia.
Polecenie dla uczniów:
Za chwilę poznacie lepiej język komiksu. Pracując w grupach i korzystając z tekstu lektury,
powiedzcie, jak autor komiksu wyraził i zapisał:
• dźwięki (grupa I),
• krzyk (grupa II),
• myśli bohaterów (grupa III),
• wypowiedzi bohaterów (grupa IV),
• wypowiedzi grupy osób (grupa V),
• wypowiedzi narratora (grupa VI).
Znajdźcie w tekście odpowiednie przykłady, które posłużą wam do stworzenia notatki.
8 Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania – scenariusze lekcji
Uczniowie odnajdują w tekście lektury przykłady wskazanych sposobów wyrażania
różnych treści w komiksie, prezentują je i omawiają.
4. Tworzenie notatki w formie strony ze Słownika komiksowego języka.
Warto przypomnieć dzieciom zasady dotyczące budowy słownika: kolejne hasła
umieszczamy w nim w porządku alfabetycznym, każdemu z nich towarzyszą odpowiednie
informacje, np. wyjaśnienie lub przykład.
Przykładowa notatka:
Słownik komiksowego języka
Sposoby wyrażania różnych treści w komiksie
dźwięki – zapisane są bezpośrednio na obrazkach, zwykle
bardzo dużymi, drukowanymi i pogrubionymi literami;
towarzyszą im wykrzykniki
krzyk – oznaczony jest za pomocą pogrubionej,
wyraźnej czcionki; im głośniej krzyczy bohater,
tym większą czcionką pisane są jego słowa
myśli bohaterów – znajdują się w chmurkach nad
głowami postaci, które formułują myśli
wypowiedzi bohaterów – słowa wypowiadane przez postaci
na głos umieszczone są w dymkach prowadzących do
ust postaci, która właśnie się wypowiada
wypowiedzi grupy osób – umieszczone są bezpośrednio
na obrazku nad głowami mówiących albo w dymkach
prowadzących do wielu postaci jednocześnie
wypowiedzi narratora – informacje o czasie, miejscu
i okolicznościach zdarzeń znajdują się w prostokątnych
ramkach zwykle umieszczonych w górnej części
niektórych obrazków
5. Podsumowanie zajęć – tworzenie definicji komiksu metodą śnieżnej kuli. Uczniowie
zapisują indywidualnie propozycje definicji, następnie omawiają je w parach i uzgadniają
wspólne stanowisko. Czynność powtarzają w czwórkach i większych grupach, aż do stworzenia
przez klasę wspólnej definicji komiksu. Zapisanie wyników pracy w formie definicji.
Komiks to…
np. Komiks to historia opowiedziana za pomocą obrazków, na które naniesione są
w dymkach wypowiedzi i myśli bohaterów oraz krótkie informacje od narratora. Informacje
dotyczące dźwięków, ruchu czy emocji znajdują się bezpośrednio na obrazkach.
2
Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania – scenariusze lekcji 9
Majka Jeżowska
Komiksy, magiczne obrazki
Jeden woli Lady Pank,
Drugi za to lubi tran.
Ten by wszystko dał za ptysie,
Tamten kocha tylko misie.
Ten kolego klocki Lego,
Ale ja się śmieję z tego.
Mnie nie bawi z klocków domek,
Za to Tytus Romek i Atomek.
Komiksy, komiksy, magiczne obrazki,
Pogonie i walki, pułapki, zasadzki.
Podróże przez burze, kowbojskie ło ho!
Komiksy – to jest to!
Jeden woli Disneyland,
Do zająca czuje wstręt.
Ten uwielbia dyskoteki,
Tamten tylko Jecky, Jecky.
Gdy klasówka się nie uda,
Wini za to Robin Horda.
Ja do wilka robię oko,
Na mnie czeka Kajko i Kokosz.
Komiksy, komiksy, magiczne obrazki,
Pogonie i walki, pułapki, zasadzki.
Podróże przez burze, kowbojskie ło ho!
Komiksy – to jest to!
Tekst piosenki
Majka Jeżowska
Komiksy, magiczne obrazki
Jeden woli Lady Pank,
Drugi za to lubi tran.
Ten by wszystko dał za ptysie,
Tamten kocha tylko misie.
Ten kolego klocki Lego,
Ale ja się śmieję z tego.
Mnie nie bawi z klocków domek,
Za to Tytus Romek i Atomek.
Komiksy, komiksy, magiczne obrazki,
Pogonie i walki, pułapki, zasadzki.
Podróże przez burze, kowbojskie ło ho!
Komiksy – to jest to!
Jeden woli Disneyland,
Do zająca czuje wstręt.
Ten uwielbia dyskoteki,
Tamten tylko Jecky, Jecky.
Gdy klasówka się nie uda,
Wini za to Robin Horda.
Ja do wilka robię oko,
Na mnie czeka Kajko i Kokosz.
Komiksy, komiksy, magiczne obrazki,
Pogonie i walki, pułapki, zasadzki.
Podróże przez burze, kowbojskie ło ho!
Komiksy – to jest to!
Tekst piosenki
Majka Jeżowska
Komiksy, magiczne obrazki
Jeden woli Lady Pank,
Drugi za to lubi tran.
Ten by wszystko dał za ptysie,
Tamten kocha tylko misie.
Ten kolego klocki Lego,
Ale ja się śmieję z tego.
Mnie nie bawi z klocków domek,
Za to Tytus Romek i Atomek.
Komiksy, komiksy, magiczne obrazki,
Pogonie i walki, pułapki, zasadzki.
Podróże przez burze, kowbojskie ło ho!
Komiksy – to jest to!
Jeden woli Disneyland,
Do zająca czuje wstręt.
Ten uwielbia dyskoteki,
Tamten tylko Jecky, Jecky.
Gdy klasówka się nie uda,
Wini za to Robin Horda.
Ja do wilka robię oko,
Na mnie czeka Kajko i Kokosz.
Komiksy, komiksy, magiczne obrazki,
Pogonie i walki, pułapki, zasadzki.
Podróże przez burze, kowbojskie ło ho!
Komiksy – to jest to!
Tekst piosenki
10 Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania – scenariusze lekcji
Temat 3 ...........................................................................................1 lekcja
Temat: Malowanie słowami, czyli jak opowiedzieć komiksową
historyjkę
CELE WYNIKAJĄCE Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
• [uczeń] opowiada o wydarzeniach fabuły oraz ustala kolejność zdarzeń i rozumie ich wzajemną
zależność I.1.7,
• rozumie swoistość tekstów kultury przynależnych do: literatury, sztuk plastycznych I.2.8,
• tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: opowiadanie III.2.1,
• opowiada o przeczytanym tekście III.2.5,
• dokonuje selekcji informacji III.1.4.
METODY, TECHNIKI:
• metoda zajęć praktycznych – praca z tekstem, karty pracy.
FORMY PRACY:
• indywidualna, zbiorowa.
MATERIAŁY DODATKOWE:
• karty pracy.
PRZEBIEG LEKCJI
1. Rozdanie uczniom kart pracy i wyjaśnienie celu lekcji – będzie nim przygotowanie do
opowiedzenia jednej z przygód ukazanych w komiksie Kajko i Kokosz. Szkoła latania.
Nawiązanie do treści poprzedniej lekcji i rozmowa na temat różnic pomiędzy komiksem
a opowiadaniem – wykonanie przez dzieci zadania 1 z kart pracy.
2. Praca z tekstem – uczniowie otwierają komiksy na stronie 3, na której zaczyna się historia,
i dowiadują się, co zaszło pewnego dnia w chatce Jagi i Łamignata, uważnie czytają tekst.
3. Rozmowa na temat przeczytanego fragmentu i opowiadanie jego treści.
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat tego, co się zdarzyło. Próba określenia, na czym
polega humorystyczny charakter historyjki. Uczniowie opowiadają ją krótko własnymi słowami.
Możemy przeczytać informacje zamieszczone w ramce na pierwszym obrazku, a następnie
poprosić, aby każdy z uczniów formułował kolejno po jednym zdaniu dotyczącym treści
przedstawionej na pozostałych ilustracjach. W efekcie, przy udziale i zaangażowaniu całej
klasy, powstanie jedna opowieść. Ćwiczenie to rozwija koncentrację i uczy dzieci uważnego
słuchania siebie nawzajem.
4. Omówienie kolejnego polecenia:
Pracując z tekstem, wykonajcie kolejne zadania z karty pracy. Przygotują was one do stworzenia
opowiadania o tym, co przydarzyło się bohaterom komiksowej historyjki.
Dalsza indywidualna praca uczniów pod kierunkiem nauczyciela.
5. Zadanie pracy domowej – polecenia 7 z kart pracy.
Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania – scenariusze lekcji 11
Karta pracy – Malowanie słowami, czyli jak opowiedzieć
komiksową historyjkę
1. Zastanów się, czym różni się komiks od opowiadania. Uzupełnij wniosek odpowiednimi
wyrazami ramki.
2. Uporządkuj punkty tak, aby powstał plan wydarzeń zgodny z tym, co zdarzyło się w chatce
Jagi i Łamignata.
3. Przyjrzyj się uważnie bohaterom ukazanym na obrazkach i postaraj się jak najdokładniej
ich opisać.
W komiksie historia jest opowiedziana za pomocą ułożonych kolejno …............................……….,
na których umieszczone są w dymkach ………….........…….....…… i …………...........………… bohaterów.
W opowiadaniu poznajemy historię dzięki ……..........…………….. narratora, który ………......…………..
o kolejnych wydarzeniach i ………................……….. świat przedstawiony.
słowom
opowiada obrazków
wypowiedzi
opisuje
myśli
Pomysł Jagi.
Zmartwienie Łamignata.
Efekt użycia niezwykłej fujarki.
Spokojne życie w chatce.
Próby podniesienia męża na duchu.
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
…............................…….....................................….
3
12 Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania – scenariusze lekcji
4. Do postaci dobierz odpowiednie cechy z ramki.
brak wiary w siebie zaradność spryt łatwowierność pomysłowość naiwność
Jaga Łamignat
5. Jaga dała Łamignatowi pewien przedmiot. Napisz, jak wyglądał i o jakich jego niezwykłych właściwościach
zapewniała męża czarownica.
6. Zastanów się, co mógł czuć każdy z bohaterów, i przyporządkuj mu odpowiednie uczucie. Wyjaśnij,
co było przyczyną takich emocji.
irytacja radość zniechęcenie smutek rozbawienie oburzenie
Jaga Łamignat
uczucie przyczyna uczucie przyczyna
7. Napisz w zeszycie opowiadanie o tym, co zdarzyło się w chatce Jagi i Łamignata. Wykorzystaj
materiał z wcześniejszych ćwiczeń.
1 ........................ ..............................................................
..............................................................
..............................................................
2 ........................ ..............................................................
..............................................................
..............................................................
3 ........................ ..............................................................
..............................................................
..............................................................
1 ........................ ..............................................................
..............................................................
..............................................................
2 ........................ ..............................................................
..............................................................
..............................................................
3 ........................ ..............................................................
..............................................................
..............................................................
…............................…….....................................….…............................……......................................................................….
…............................…….....................................….…............................……......................................................................….
…............................…….....................................….…............................……......................................................................….
…............................…….....................................….…............................……......................................................................….
13
Temat 4 ...........................................................................................2 lekcje
Temat: Komiksowe story cubes
CELE WYNIKAJĄCE Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
• [uczeń] charakteryzuje komiks jako tekst kultury; wskazuje charakterystyczne dla niego
cechy I.2.7,
• tworzy opowiadania związane z treścią utworu, np. ma podstawie ilustracji III.2.7.
METODY, TECHNIKI:
• metoda zajęć praktycznych – tworzenie komiksu.
FORMY PRACY:
• zbiorowa.
MATERIAŁY DODATKOWE:
• obrazki story cubes.
PRZEBIEG LEKCJI
1. Podział klasy na grupy i wyjaśnienie zasad zabawy: będzie nią tworzenie Nowych przygód
Kajka i Kokosza z uwzględnieniem wylosowanych motywów.
2. Podział funkcji w obrębie grup. Warto krótko omówić z uczniami zadania wynikające
z poszczególnych funkcji i dać im możliwość samodzielnego ich podziału.
• autorzy fabuły,
• rysownicy,
• specjaliści od tekstu,
• graficy odpowiedzialni za szatę graficzną.
3. Losowanie obrazków, które będą inspiracją do tworzenia historii. Każda z grup może
losować własny zestaw obrazków, ale można też wylosować jeden obowiązujący wszystkie
grupy. Wyjaśnienie uczniom zadania:
Wykorzystując w dowolnej kolejności wylosowane motywy, stwórzcie komiks opowiadający
kolejną, nieznaną dotąd przygodę Kajka i Kokosza. W tym celu:
• przedyskutujcie, co mogło się zdarzyć i o czym będzie opowiadać wasza historia,
• zapiszcie pomysły w formie planu wydarzeń (autorzy fabuły),
• naszkicujcie odpowiednie obrazki (rysownicy),
• zapiszcie na obrazkach wypowiedzi i myśli postaci, a w ramkach informacje o czasie, miejscu
i okolicznościach zdarzeń (specjaliści od tekstu),
• pokolorujcie obrazki (graficy).
4. Praca w grupach – tworzenie Nowych przygód Kajka i Kokosza (plan wydarzeń, szkice,
wypowiedzi bohaterów, wykonanie szaty graficznej).
5. Prezentacja prac i przygotowanie gazetki ściennej.
14 Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania – scenariusze lekcji
Komiksowe story cubes 4
Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania – scenariusze lekcji 15
TEST PODSUMOWUJĄCY CYKL LEKCJI O LEKTURZE
Kajko i Kokosz. Szkoła latania
…............................……. …............................…….
…............................……. …............................……. …............................……. …............................…….
2. Połącz bohaterów komiksu z odpowiednimi określeniami:
Mirmił podstępny, zawzięty
Kajko wiecznie głodny
Kokosz łatwowierny, ulęgający wpływom
Hegemon odważny, rozsądny, zaradny
3. Która z informacji nie dotyczy Mirmiła? Zaznacz właściwą odpowiedź.
a. Marzył o lataniu.
b. Cechowały go spryt i przebiegłość.
c. Był kasztelanem grodu.
d. Bywał nadwrażliwy i łatwo ulegał emocjom.
Podstępny pomysł Hegemona na pozbycie się Kajka i Kokosza.
Wyprawa Mirmiła na Łysą Górę.
Lekcje latania u czarownicy Jagi.
Powrót bohaterów i odparcie ataku na gród.
Wdarcie się Zbójcerzy w przebraniu do grodu.
Podróż latającym kufrem.
Wiosenne osłabienie Łamignata.
Nauka w szkole latania.
4. Uszereguj zdarzenia tak, aby powstał plan wydarzeń zgodny z treścią komiksu.
Wpisz w kwadraty odpowiednie cyfry od 1 do 8.
1. Podpisz wizerunki postaci
właściwymi imionami.
16 Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania – scenariusze lekcji
5. Wpisz wypowiedzenia z ramki w odpowiednie miejsca tak, aby przypominały sposób
zapisywania myśli i słów bohaterów w komiksie oraz sposób oznaczania dźwięków
i wypowiedzi narratora.
WŚRÓD GĘSTYCH BORÓW, NA WZGÓRZU, STAŁA
ZBUDOWANA Z KAMIENI I DREWNA WAROWNIA
RYCERZY ROZBÓJNIKÓW, ZWANYCH ZBÓJCERZAMI.
MYŚLĘ, ŻE MÓJ CHYTRY PLAN
SIĘ POWIEDZIE... CHI, CHI...
PLAF!
BAM!!!
MY, ZBÓJCERZE, NIE LĘKAMY SIĘ NIKOGO!!!
PRZESTAŃ, ŁAMIGNATKU.
WMAWIASZ SOBIE JAKIEŚ CHOROBY.
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
6. Przypomnij sobie jedną z zabawnych przygód bohaterów komiksu i krótko o niej opowiedz.
Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania – scenariusze lekcji 17
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
…............................…….....................................….…............................…….........................................................
18 Janusz Christa Kajko i Kokosz. Szkoła latania – scenariusze lekcji
W niniejszej publikacji wykorzystano następujące materiały:
• s. 3, 4, 11, 15 – Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (fragmenty), Krajowa Agencja
Wydawnicza, Warszawa 1988
• s. 9 – Jacek Cygan, Komiksy, magiczne obrazki, źródło: http://www.tekstowo.pl/
piosenka,majka_jezowska,komiksy__magiczne_obrazki.html [dostęp 16.08.2016]

Monix94
Posty: 6
Rejestracja: 2019-01-30, 21:34
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Kajko i Kokosz. Szkoła latania - scenariusz

Postautor: Monix94 » 2019-07-16, 10:44

Też z tego korzystałam, po drobnych przeróbkach :D

Taboo wyszło świetnie, polecam do wszytskich lektur!


Wróć do „Przedmioty humanistyczne”

cron