ocana śródroczna ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim-

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

achaa
Posty: 13
Rejestracja: 2008-02-23, 15:52

Re: ocana śródroczna ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim-

Postautor: achaa » 2008-02-24, 15:43

No zgadza się...
Ja nie mówię, że trzeba dzieciaka z lekką n.i. zostawiać na drugi rok i stawiać mu pały. Ale może czasem trzeba? W tej chwili to zagadnienie raczej filozoficzne, bo nie znając osobiście dziecka, nauczcieli, kontekstu nikt nie jest w stanie nic sensownego powiedzieć. Można sobie tylko pogdybać...

natalik90
Posty: 6
Rejestracja: 2016-05-18, 17:49
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane, Inne
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: ocana śródroczna ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim-

Postautor: natalik90 » 2019-02-06, 20:04

Dzień dobry!
Mam jutro spotkanie z rodzicami jednego z uczniów. Chciałabym ich namówić na przedłużenie etapu edukacyjnego. Uczeń chodzi do klasy III, ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim). Uczęszcza na zajęcia wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacyjne, ale efekty są bardzo słabe. Dopiero niedawno zaczął czytać dłuższe wyrazy, jednak nie potrafi opowiedzieć, co przeczytał, przepisuje poprawnie, zna litery, ale nie pisze ze słuchu i z pamięci. Matematyka leży całkiem. Liczy tylko na konkretach, bez przekroczenia progu itd...
Problem polega na tym, że rodzice nie chcą słyszeć o tym, że ma "powtarzać" klasę. Nie rozumieją, że to nie jest drugoroczność, tylko wydłużenie etapu i są absolutnie na nie, a na to potrzebuję ich zgody.
Chłopak sobie w czwartej klasie nie poradzi. Czy muszę go przepuszczać tylko dlatego, że ma orzeczenie? Czy mogę wnosić nie promowanie do klasy IV i wówczas zgoda rodziców nie jest potrzebna?

Będę wdzięczna za wszelkie odpowiedzi.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4460
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: ocana śródroczna ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim-

Postautor: linczerka » 2019-02-06, 21:11

Odpowiedz sobie na pytania, zanim podejmiesz jakiekolwiek decyzje:
1.Ma dziecko IPET? Co oznacza ten skrót?
2.W jakim stopniu realizujesz dostosowania na zajęciach, sprawdzianach, zadaniach domowych?
3.A jak przebiega indywidualizacja?
4.Potrafisz udowodnić rodzicom, że wykorzystałaś wszystkie mocne strony dziecka?
5.Przeanalizuj wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania dziecka. Wskazałaś same słabe strony. A gdzie mocne? Gdzie one zaginęły?
6.Jak napisałaś ewaluację IPETu na semestr? Jak ona się ma do Twojej propozycji?
7.Wreszcie ostatnie pytanie: Kto zawinił, że już teraz proponujesz takie rozwiązanie? Do końca roku jeszcze jeden semestr. Nic nie zamierzasz robić przez pół roku? Od razu stawiasz dziecko na straconej pozycji?
8.W jaki sposób zamierzasz udokumentować rozmowę z rodzicami? Strzelisz sobie w kolano.
Prawdę mówiąc, to ciesz się, że nie ja jestem rodzicem tego dziecka.
I wybacz szczerość.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

natalik90
Posty: 6
Rejestracja: 2016-05-18, 17:49
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane, Inne
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: ocana śródroczna ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim-

Postautor: natalik90 » 2019-02-06, 21:52

Dziękuję za szczerość. Kilka punktów skłoniło mnie do przemyśleń. Rzeczywiście, mój poprzedni post mógł mieć taki wydźwięk, że chcę ucznia zostawić "na siłę". Nie o to mi chodziło. W przepisach wyczytałam, że wydłużenie etapu można zgłosić do końca lutego, stąd moja rozmowa z rodzicami w tym momencie. Chcę być z nimi szczera i przedstawić wszystkie możliwości, w tym taką, że jeżeli dziecko nie osiągnie celów zawartych w ipecie nie otrzyma promocji do klasy IV. I nie chcę używać tego argumentu dla straszenia ich - tak dla jasności. Wraz z innymi nauczycielami wkładamy dużo pracy w to, żeby uczeń osiągnął jak najwięcej, jednak efekty, jak wspomniałam są słabe. Wydłużenie etapu dałoby mu więcej czasu na opanowanie postawionych wymagań.
Nie zgodzę się z tym, że stawiam dziecko na przegranej pozycji, ponieważ sama sobie obiecałam, że zrobię co w mojej mocy, żeby w kolejnym etapie edukacyjnym dał sobie radę, a z uwagi na to, że większość pracy z nim spada na szkołę, może wydłużony etap jest dobrym wyjściem.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4460
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: ocana śródroczna ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim-

Postautor: linczerka » 2019-02-06, 22:24

Masz poważny problem do przemyślenia.
Pilnuj wszelkiej dokumentacji tego ucznia.
Nie wiem, czy coś zdziałasz bez zgody rodziców.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia


Wróć do „Kształcenie specjalne i klasy integracyjne”