Postautor: BeataWP » 2019-05-19, 11:50
Diagnoza: niepełnosprawność sprzężona: niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i niepełnosprawność ruchowa
Zalecenia:
Usprawnianie zaburzonych funkcji, stymulowanie i wspomaganie rozwoju w atmosferze życzliwości i akceptacji, motywowanie do wysiłku i aktywności oraz wzmacnianie pewności siebie i poczucia własnej wartości.
Cele główne zajęć:
Nabywanie podstawowych wiadomości o świecie,
Poszerzanie zasobu słownictwa biernego i czynnego,
Wyrównywanie zaburzeń rozwoju umysłowego,
Nauka czytania, pisania i liczenia (w stopniu podstawowym),
Rozwijanie procesów poznawczych,
Wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego,
Oddziaływanie terapeutyczne
Usprawnianie zaburzonych funkcji w zakresie:
1. Sprawności manualnej:
ćwiczenia uelastyczniające palce:
- obrysowywanie przedmiotów i szablonów,
- układanie dowolne i według wzoru,
- przewlekanie przez otwory i sieci, nawlekanie koralików
- wycinanie dowolne i po śladzie po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturów rysunków,
- lepienie, ugniatanie plasteliny, modeliny, mas plastycznych
- kolorowanie obrazków,
- rysowanie i dokańczanie szlaczków, znaków graficznych dowolnie lub po śladzie.
ćwiczenia manualno – graficzne:
- kalkowanie znaków litero podobnych,
- wykorzystywanie wzorników pisma,
- śledzenie labiryntów bez odrywania ręki,
- pisanie po śladzie ciągłym i kropkowym,
- obrysowywanie szablonów i figur literopodobnych oraz liter
- kolorowanie przestrzeni ograniczonej konturem.
2. Orientacji przestrzennej:
ćwiczenia orientacji przestrzennej
- utrwalanie pojęć związanych z lewą i prawą stroną ciała,
- łączenie punktów w linię ciągłą,
- tworzenie rysunków z wykorzystaniem śladu kropkowego,
- nazywanie stosunków przestrzennych,
- zapamiętywanie położenia przedmiotów,
- odwzorowywanie układów figur i tangramów,
- tworzenie kompozycji z figur płaskich i przestrzennych.
ćwiczenia pojęć czasowo – przestrzennych:
- określanie pory dnia,
- poznanie nazw i kolejności dni tygodnia, miesięcy, pór roku,
- kształtowanie rozumienia pojęć: wczoraj, dziś, jutro, potem, za jakiś czas,
w górę, w dół, blisko, daleko, itp.
- charakterystyka dnia i nocy,
- utrwalanie cech wielkościowych,
- segregowanie przedmiotów według podanych cech,
- wyodrębnianie cechy przeciwnej.
3. Koordynacji wzrokowo – ruchowej:
- chwytanie i zbieranie drobnych przedmiotów,
- koordynacja ruchowa obu rąk,
- zmniejszanie zakresu ruchu - wkładanie i wyjmowanie przedmiotów,
- kreślenie linii w ograniczonym polu – labirynty,
- graficzne odwzorowywanie różnych kształtów,
- uzupełniania obrazków różnymi elementami,
- dobieranki, układanki,
- rysowanie kształtów literowych za pomocą szablonów,
- pisanie po śladzie.
4. Koordynacji wzrokowo – słuchowej:
- wyszukiwanie identycznych liter i sylab,
- wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą,
- rozpoznawanie kształtu liter z nazywaniem,
- rozpoznawanie pojedynczych wyrazów na etykietach,
- etykietowanie i podpisywanie obrazków,
- dobieranie pierwszej litery do obrazka,
- układanie sylab i wyrazów z rozsypanek literowych,
- tworzenie wyrazów z prostych sylab,
- czytanie z prostych suwaków sylabowych,
- wyodrębnianie wyrazów w zdaniach,
- utrwalanie pojęć : litera-głoska, sylaba, wyraz-słowo, zdanie,
- uzupełnianie liter i sylab w prostych wyrazach,
- skreślanie w wyrazach liter dodatkowych,
- synteza wyrazu z głosek i sylab,
5. Analizy i syntezy wzrokowej:
- rozpoznawanie przedstawionych na obrazku przedmiotów i czynności,
- dobieranie par wśród przedmiotów lub obrazków,
- wyodrębnianie różnic pomiędzy obrazkami,
- dopasowywanie podpisów do obrazków,
- układanie całości obrazka z kilku części,
- uzupełnianie niekompletnych figur,
- wyszukiwanie ukrytych figur lub liter na obrazkach,
- segregowanie figur według podanej cechy (kształt, kolor, wielkość),
- układanie domina.
6. Analizy i syntezy słuchowej:
- odtwarzanie struktur dźwiękowych według wzoru,
- reagowanie na wyraz rozpoczynający się określona głoską,
- rozpoznawanie określonej głoski w nagłosie i wygłosie,
- segregowanie obrazków do podanej słuchowo głoski oraz pokazanej litery,
- segregowanie obrazków do podanej słuchowo lub pokazanej sylaby,
- porównywanie i wyodrębnianie wyrazów krótkich i długich,
- podział zdań na wyrazy,
- liczenie sylab w wyrazach i segregowanie wyrazów według liczby sylab,
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej sylaby lub głoski,
- kończenie i zaczynanie prostych wyrazów dwusylabowych,
- próby syntezy sylab ze słuchu,
- próby syntezy głosek ze słuchu,
7. Wspomaganie nauki czytania i pisania:
- czytanie zdań wyrazowo – obrazkowych,
- globalne czytanie poznanych wyrazów,
- utrwalanie kształtu małych i wielkich liter pisanych,
- stopniowe przechodzenia od liniatury większej do mniejszej,
- przepisywanie krótkich wyrazów i zdań,
- pisanie po śladzie.
8. Wspomaganie nauki w zakresie edukacji matematycznej:
- wyodrębnianie cech wielkościowych i ilościowych,
- utrwalanie znajomości podstawowych figur geometrycznych,
- poszerzanie zakresu liczbowego na miarę możliwości uczennicy,
- przeliczanie, liczenie rytmiczne, doliczanie,
- zapisywanie poznanych liczb,
- rozróżnianie cyfr w tekstach,
- dodawanie i odejmowanie w poznanym zakresie,
- próby rozwiązywania prostych zadań z treścią,
- ćwiczenia z osią liczbową,
- ćwiczenia z wykorzystaniem pieniędzy,
- ćwiczenia zegarowe (pojęcie godziny),
- utrwalanie znaków działań arytmetycznych,
9. Rozwijanie procesów poznawczych:
- nauka krótkich wierszyków, piosenek, rymowanek,
- rozpoznawanie przedstawianych na obrazku przedmiotów i czynności, werbalizacja spostrzeżeń,
- wyjaśnianie przeznaczenia przedmiotów oraz znaczenia przedstawionych czynności,
- opisywanie sytuacji na obrazkach,
- próby opowiadania prostych historyjek obrazkowych,
- słuchanie głośnego czytania,
- bogacenie słownictwa przez poznawanie nowych zwrotów i wyrażeń.
10. Wspomaganie rozwoju emocjonalnego:
kształtowanie właściwego postrzegania własnej osoby i innych ludzi:
- budowanie adekwatnej oceny własnej osoby,
- rozwijanie umiejętności oceny zachowań (dostosowania się do obowiązujących norm społecznych).
- wdrażanie do rozumienia i respektowania zasad zachowania i reguł społecznych w tym podstawowych zasad zachowania bezpieczeństwa.
rozwijanie umiejętności empatii:
- dostrzeganie, identyfikowanie, określanie i rozumienie stanów emocjonalnych własnych i innych ludzi,
- rozwijanie umiejętności wyrażania własnych uczuć w sposób społecznie akceptowany.
rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
kształtowanie umiejętności odreagowania i kontroli własnych napięć, zachowań i emocji poprzez relaksacje, wyrabianie nawyku samokontroli.
11. Ćwiczenia relaksacyjne:
- krótkie zabawy dowolne inicjowane spontanicznie,
- zabawy i gry ogólnorozwojowe
- zgadywanki ilustracyjne oraz słowne,
- gry planszowe, stolikowe, memory,
- puzzle wieloelementowe,
- słuchanie muzyki relaksacyjnej.
Zakres i sposób realizacji:
Zakres i sposób realizacji zajęć dostosowany do poziomu intelektualnego, wieku i możliwości psychofizycznych dziecka.