wczesne wspomaganie rozwoju dzieci

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

kajka68
Posty: 3
Rejestracja: 2008-10-05, 08:37
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: lubuskie

Re: wczesne wspomaganie rozwoju dzieci

Postautor: kajka68 » 2008-10-05, 08:56

W jaki posob przeprowadzic diagnoze funkcjonalna dzieci i określić profil rozwoju? -mam ten sam problem-czy moge liczyc na przesłanie jakis materiałów?dzieki serdeczne

anmar
Posty: 178
Rejestracja: 2007-08-20, 23:54

Re: wczesne wspomaganie rozwoju dzieci

Postautor: anmar » 2008-10-07, 18:28

Diagnoza funkcjonalna ma na celu obiektywną i dokładną ocenę rozwoju dziecka w zakresie 7 sfer funkcjonowania:
* naśladownictwo
* percepcję
* małą motorykę
* dużą motorykę
* koordynację wzrokowo- ruchową
* funkcje poznawcze
* mowę czynną
Ocenę tą konfrontuje się z normami i ustala aktualny poziom rozwoju dziecka.

Drugą ocenę dziecko otrzymuje w skali zachowań. Skala ta uwzględnia deficyty dziecka w 4 obszarach w tym:
* reakcji na bodźce,
* reakcjach emocjonalnych,
* w zabawie i zainteresowaniu przedmiotami,
* deficytach mowy

I to

DIAGNOZA FUNKCJONALNA

INFORMACJE WSTĘPNE
1. Dane personalne:
Imię i nazwisko:
Data urodzenia:

B. Historia ucznia i dane medyczne
U dziewczynki stwierdzono czterokończynowe dziecięce porażenie mózgowe, niedowład spastyczny kończyn dolnych i górnych i padaczkę. Uczennica nie siada, nie chodzi, większość czasu w Ośrodku spędza w wózku. Czasem jest układana na brzuchu. Wymaga karmienia, nie domyka buzi w trakcie jedzenia, pokarm wypływa jej z ust.

2. Sytuacja rodzinna uczennicy.

................. wychowuje się w pełnej kochającej rodzinie, ma młodszą siostrę, która obecnie jest uczennicą gimnazjum. Mama dziewczynki jest na rencie, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowaniem córek, tato pracuje na utrzymanie rodziny. Do 7 roku życia córkami zajmował się ojciec. Sytuacja rodziny jest średnia, uczennica jest zawsze zadbana i ładnie ubrana, traktowana jest na równi ze swoją siostrą.

UMIEJĘTNOŚCI - ZACHOWANIA UCZENNICY

1.PERCEPCJA

1. Aktywność wzrokowa
- przygląda się otoczeniu, jest zainteresowana tym, co się dzieje wokół niej
- potrafi dostrzec różnice w mimice ludzkiej twarzy, reaguje na nie odpowiednimi stanami emocjonalnymi

2. Aktywność słuchowa
- odwraca głowę w stronę źródła dźwięku,
-reaguje przestrachem na silne dźwięki
- uwielbia muzykę, reaguje ożywieniem, gdy słyszy jej dźwięki
- reaguje adekwatnie na ton i modulację ludzkiego głosu, zmieniając przy tym swoje zachowanie
- reaguje na swoje imię

3. DOTYK
- przewaga lewej ręki nad prawą
- lewą ręką manipuluje, dotyka przedmioty, bierze do ręki
- gdy wkładam jej przedmiot do ręki prawej zawsze przekłada go

4. WĘCH I SMAK
- różnicuje zapachy
- różnicuje smaki
-nie ma swojej ulubionej potrawy, ale uwielbia słodycze

DZIAŁANIA POZNAWCZE.
- poznaje otoczenie za pomocą zmysłu wzroku
- poznaje przedmioty poprzez dotyk
- rozpoznaje dzieci i personel
- gdy jest niezadowolona płacze, potrafi także okazać radość

KONTAKT I KOMUNIKACJA.
- głośno płacze, gdy jest, niezadowolona lub nie chce czegoś robić
- ożywieniem i śmiechem reaguje na osoby znajome
- podaje rękę na przywitanie, macha lub mówi na pożegnanie „PA”
- mówi pojedyncze słowa
- lubi, gdy jest w centrum zainteresowania, gdy druga osoba jest w pobliżu śmieje się i wymachuje rękoma dotykając jej, jest żądna kontaktu zwłaszcza z dorosłymi
- reaguje na ton i modulację głosu
- wymusza płaczem będąc z mamą jej obecność przy niej

KOMUNIKUJE:
-gdy nie chce zostać sama,
-gdy nie chce np. ćwiczyć z rehabilitantem, wtedy głośno płacze
-gdy nie widzi osoby dorosłej w polu widzenia
-gdy zabiera się jej gazety, które przynosi z domu
-gdy jest zadowolona,
-gdy idzie na spacer, lub komunikujemy jej, że idziemy na spacer ożywia się, staje się radosna
-gdy mówimy do niej z uśmiechem
-gdy chce coś, co znajduje się w zasięgu wzroku pokazuje ręką

ROZUMIE, NIEKTÓRE KOMUNIKATY A NA TE, KTÓRE SPRAWIAJĄ MI PRZYJEMNOŚĆ REAGUJĘ OŻYWIENIEM.
-idziemy na lekcję
-idziemy na spacer
-idziemy się kąpać

SAMOOBSŁUGA I SAMODZIELNOŚĆ.
-wymaga stałej pomocy przy samoobsłudze
-nie zgłasza potrzeb fizjologicznych
-ma problemy z wypróżnianiem
-chętnie zjada posiłki, pije z łyżki

SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA.
1. Motoryka duża
-siedzi w wózku z podparciem
-przekręci się z brzucha na plecy
-posuwa się leżąc na dywanie do przodu i w koło
-podnosi głowę w pozycji na plecach i na brzuchu
-w nocy śpi na lewym boku, gdy się przebudzi mama przekręca ją

2. Motoryka mała
-ręce z dużymi przykurczami, zwłaszcza ręka prawa,
-sięga po przedmioty, manipuluje, ale tylko ręką lewą
-ręką prawą miesza w tworzywach przekształcalnych, gdy włożymy i nie pozwalamy jej wycofać, ręką lewą manipuluje

EMOCJE.
1. Zadowolenie
-gdy przebywa w towarzystwie
-gdy idzie na spacer
-gdy jest w centrum uwagi
-gdy słyszy muzykę, gdy „tańczy”

2. Niezadowolenie
-gdy zostaje sama
-gdy coś jej się nie podoba
-gdy ma pracować z rehabilitantem
-gdy poddawana jest masażowi bąbelkowemu w wannie
-gdy wkłada się ją do basenu suchego

PREFERENCJE.
1.Lubi:
-spacery,
-wyjścia do lekarza
-uwielbia jeździć samochodem
-bardzo lubi słodycze, które są ograniczane ze względu na problemy z wypróżnianiem
-muzykę
-towarzystwo
-przekartkowywać gazety
-obserwować
-być chwalona
-zabawy delikatnymi instrumentami muzycznymi

2.Nie lubi:
-gdy zostaje sama
-gdy każe się jej coś robić
-twardych ciastek

ZACHOWANIA NIETYPOWE.
-wzmożony ślinotok
-wkłada palce lewej ręki do buzi
-echolalia

INTERPRETACJA I WNIOSKI KOŃCOWE

1.Ocena rozwoju uczennicy
Mocne strony w zachowaniu :
-duża potrzeba kontaktu i komunikacji
- możliwość wykorzystania echolalii do nauki nowych słów
-wiele komunikatów adekwatnych do danych sytuacji
-skupianie wzroku, koncentracja, choć krótkotrwała
-chęć uczestnictwa w zajęciach

Słabe strony w zachowaniu:
-niesprawność w zakresie motoryki dużej
-duża spastyka, co ogranicza sprawność manualną
-mała samodzielność


2.Specyficzne potrzeby
-zapewnienie dziewczynce poczucia bezpieczeństwa, wspieranie w działaniach podczas zajęć
-zachęcanie do pracy, chwalenie w celu likwidowania niechęci do wykonywania niektórych poleceń
-systematyczna praca w celu poprawy sprawności w zakresie motoryki małej
-zachęcanie do mówienia nowych słów

3.Postulaty
-usprawnianie rozwoju ruchowego poprzez rehabilitację ruchową
-usprawnianie głównie ręki prawej poprzez masaże, nagrzewanie i ćwiczenia
-odpowiednia organizacja otoczenia tak, aby zapewnić uczennicy poczucie bezpieczeństwa i komfort psychiczny podczas zajęć
-nauka poprzez zabawę nowych pojęć, rozwijanie zdolności manipulacyjnych
-rozwijanie kompetencji komunikacyjnych poprzez kojarzenie określonych słów z czynnościami przedmiotami
- nauka reagowania na zakaz „nie wolno”
-stworzenie możliwości poznania elementów świata poprzez stymulację wielozmysłową
-nauka zabawy celowej
-stworzenie możliwości lepszego rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej

PODSUMOWANIE PROFILU OSIĄGNIĘĆ

-DOŚĆ DOBRZE FUNKCJONUJE W ZAKRESIE PERCEPCJI WZROKOWEJ
-DOBRY ROZWÓJ PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
-NIESPRAWNA RUCHOWO, MAŁO SPRAWNA MANIPULACYJNIE
-BARDZO DOBRY ROZWÓJ SPOŁECZNY
-ECH0LALIA, POWTARZA IMIONA BLISKICH I NIEKTÓRE SŁOWA
-SŁABA KOORDYNACJA WZROKOWO-RUCHOWA
-SŁABE ZDOLNOŚCI NAŚLADOWNICZE
-W ZAKRESIE SAMOOBSŁUGI WYMAGA CAŁKOWITEJ POMOCY


P.S. poprawiłam wygląd postu - był za bardzo rozciągnięty i przez co trochę nieczytelny - renati23
Ostatnio zmieniony 2008-10-07, 19:18 przez anmar, łącznie zmieniany 1 raz.
Leges ab omnibus intellegi debant

jaaa
Posty: 8
Rejestracja: 2008-09-05, 22:12
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: lubelskie

Re: wczesne wspomaganie rozwoju dzieci

Postautor: jaaa » 2008-10-07, 22:14

POTOSIU DROGI CZY JA TEŻ MOGĘ CIĘ PROSIĆ O TE MATERIAŁY PLIS.MOJ ADRES:nikolaw4@wp.pl.z góry dziękuję

kajka68
Posty: 3
Rejestracja: 2008-10-05, 08:37
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: lubuskie

Anmar

Postautor: kajka68 » 2008-10-08, 06:45

Anmar-dzięki stokrotne-jestem Twoją dlużniczką;****

martaglo
Posty: 5
Rejestracja: 2008-02-04, 08:42
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: wczesne wspomaganie rozwoju dzieci

Postautor: martaglo » 2008-12-20, 21:34

witam jeżeli można prosić o materiały dotyczące wczesnego wspomagania rozwoju to bardzo proszę.

Z takimi maluszkami jeszcze nie pracowałam a dopiero wybieram się na studia podyplomowe.

margotka@autograf.pl

anmar
Posty: 178
Rejestracja: 2007-08-20, 23:54

Re: wczesne wspomaganie rozwoju dzieci

Postautor: anmar » 2008-12-22, 21:33

Wrzuciłam te materiały na chomika, bo nie ma czasu wysyłać.
Podaję namiary:http://chomikuj.pl/anmar
Leges ab omnibus intellegi debant

Agnieszka2309
Posty: 1
Rejestracja: 2020-09-13, 11:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: wczesne wspomaganie rozwoju dzieci

Postautor: Agnieszka2309 » 2020-09-13, 11:55

Witam:)
Dziecko w wieku 3 lat otrzymało opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Został napisany program. Moje pytanie dotyczy tego czy ten program jest cały czas taki sam do momentu osiągnięcia dojrzałości szkolnej,czy co roku trzeba pisać inny?

Elizaaa
Posty: 1
Rejestracja: 2021-07-20, 01:52
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: wczesne wspomaganie rozwoju dzieci

Postautor: Elizaaa » 2021-07-20, 02:08

Cześć, niedługo zaczynam pracę w szkole integracyjnej ,bede prowadzić zajcia z wczesnego wpomagania rozwoju dziecka. Nie mam doświadczenia dopiero skończyłam studiia.
Jak wyglądają takie zajęcia?
Jaka jest dokumentacja z tym związana?
Jak wykonuję się diagnozę funkcjolana?
Czy wczesne wspomaganie podobnie jeste do SI ?


Wróć do „Kształcenie specjalne i klasy integracyjne”

cron