Średnia

tu możesz porozmawiać z kolegami, zadać pytanie nauczycielom

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Martin
Posty: 3
Rejestracja: 2008-01-08, 16:53

Średnia

Postautor: Martin » 2008-01-08, 17:01

Witam serdecznie, od razu zaznaczam, że jestem obecnie uczniem-licealistą.
Mam taki problem związany ze średnią moich ocen z geografii. Otóż moja profesorka traktuje oceny dosyć "instrumentalnie", nie podciąga, nie zaniża. Ale mówi, że jeżeli ktoś ma średnią powyżej 3,5 ma "4" na semestr, powyżej 4,5 ma "5". Mój problem jest następujący, otóż nie wiem czy dwa stopnie z tego samego testu (sprawdzian + poprawa) powinno się traktować jako średnią tych dwóch stopni, czy traktować je jako dwa osobne. A także czy oceny 2+, 3+ czy 4+ liczyć jako 2,5 ; 3,5 ; 4,5 , czy po prostu 2 , 3 , 4? Proszę o przedstawienie tej kwestii z punktu widzenia nauczyciela. :)

Pozdrawiam
Martin

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: Średnia

Postautor: Jolly Roger » 2008-01-08, 17:16

To są bardzo indywidualne sprawy. u mnie w szkole na ten przykład w ogóle nie ma takich ocen jak plus trzy, czy minus pięć.
Poza tym nauczyciel nie traktuje wszystkich ocen na równych prawach. 5 z zadania domowego nie jest równa 5 ze sprawdzianu.
Jeśli chodzi o o ocenę poprawioną ze sprawdzianu to wydaje mi się, że uczciwie byłoby traktować tak jakby zastąpiła tą gorszą. czyli jeśli ktoś dostał 1 ze sprawdzianu i potem poprawił na 4 to będę patrzył na 4, a jedynkę traktował jako niebyłą.
Tak naprawdę decydujący głos ma nauczyciel więc z pytaniem zwróciłbym się do niego i zbytnio nie liczył na matematyczne wyliczenia. Oceny cząstkowe sugerują co postawić na koniec, ale nie determinują tego ostatecznie.
We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free

Martin
Posty: 3
Rejestracja: 2008-01-08, 16:53

Re: Średnia

Postautor: Martin » 2008-01-08, 17:41

Ta 67-letnia profesorka niestety zwraca uwagę tylko na suche liczby i na wszystkie oceny. Niestety... :/

koma
Posty: 2551
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Średnia

Postautor: koma » 2008-01-08, 18:05

Ocena na koniec okresu nie powinna być średnią arytmetyczną otrzymanych ocen cząstkowych! Jak juz napisał JR - różna jest waga ocen.
Po drugie: wiek nauczyciela nie musi miec tu znaczenia, dlaczego to podkreślasz?? :roll:

Napisałeś"nie wiem czy dwa stopnie z tego samego testu (sprawdzian + poprawa) powinno się traktować jako średnią tych dwóch stopni, czy traktować je jako dwa osobne." - a przecież to na jedno wychodzi :lol: Policz sobie.

Martin
Posty: 3
Rejestracja: 2008-01-08, 16:53

Re: Średnia

Postautor: Martin » 2008-01-08, 19:07

koma pisze:Ocena na koniec okresu nie powinna być średnią arytmetyczną otrzymanych ocen cząstkowych! Jak juz napisał JR - różna jest waga ocen.


Mów nie mnie, lecz mojej profesorce.

Po drugie: wiek nauczyciela nie musi miec tu znaczenia, dlaczego to podkreślasz?? :roll:


Gdyż jest to moja najstarsza nauczycielka i jedynie ona traktuje oceny w taki sposób.

Napisałeś"nie wiem czy dwa stopnie z tego samego testu (sprawdzian + poprawa) powinno się traktować jako średnią tych dwóch stopni, czy traktować je jako dwa osobne." -
a przecież to na jedno wychodzi :lol: Policz sobie.


Nieprawda, przy ośmiu stopniach różnica jest widoczna.

koma
Posty: 2551
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Średnia

Postautor: koma » 2008-01-08, 19:47

Ale co to za różnica?? Nie ma wpływu na końcową ocenę ten malutki ułamek :)
Zupełne teoretyzowanie.

Poza tym: ocena pełni również funkcję monitorującą i informacyjną - mówi uczniowi i jego rodzicom o stanie wiedzy i umiejętności w danym momencie nauki, aby go mobilizowac itd...
Zlikwidowanie tej oceny, gdy nastąpi poprawka, jest zafałszowaniem procesu oceniania.

relicher
Posty: 744
Rejestracja: 2007-12-10, 17:37

Re: Średnia

Postautor: relicher » 2008-01-08, 20:00

Martin pisze:Witam serdecznie, od razu zaznaczam, że jestem obecnie uczniem-licealistą.
Mam taki problem związany ze średnią moich ocen z geografii. Otóż moja profesorka traktuje oceny dosyć "instrumentalnie", nie podciąga, nie zaniża. Ale mówi, że jeżeli ktoś ma średnią powyżej 3,5 ma "4" na semestr, powyżej 4,5 ma "5". Mój problem jest następujący, otóż nie wiem czy dwa stopnie z tego samego testu (sprawdzian + poprawa) powinno się traktować jako średnią tych dwóch stopni, czy traktować je jako dwa osobne. A także czy oceny 2+, 3+ czy 4+ liczyć jako 2,5 ; 3,5 ; 4,5 , czy po prostu 2 , 3 , 4?
Pozdrawiam
Martin

Zależy od nauczyciela on ma prawo zrobić albo jedną ocenę, albo dwie. Jednak bardziej popularna jest ocenianie - poprawa ( tak dla lepszych stosunków z uczniem, bo jeżeli nauczyciel się zdenerwuje to może wstawić dwie, tak jak u nas na sztuce).
Bo taki jest człowiek, jakie myśli w jego sercu.

relicher
Posty: 744
Rejestracja: 2007-12-10, 17:37

Re: Średnia

Postautor: relicher » 2008-01-08, 20:35

Miwues ma rację. Ja rok temu miałem czwórkę, choć miałem 3/4 piątki. Dlatego, że za często poprawiałem. Nie byłem zadowolony ale coż, to było sprawiedliwe...
Bo taki jest człowiek, jakie myśli w jego sercu.

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: Średnia

Postautor: Jolly Roger » 2008-01-08, 20:44

Mozna i tak to postrzegać, ale z drugiej strony jeden słabiej napisany test dyskwalifikowałby ucznia aspirującego do oceny bardzo dobrej.
Jest jednak wyjście. Mozna na teście poprawkowym dać trudniejsze zadania. Obiektywnie będą takie same, ale wystarczy wstawić troszkę trudniejszą zmienną i już jest "sprawiedliwiej" :wink:
We gonna ride the sea,

we pray to the wind and the glory

That's why we are raging wild and free

relicher
Posty: 744
Rejestracja: 2007-12-10, 17:37

Re: Średnia

Postautor: relicher » 2008-01-08, 20:55

Jolly Roger , jedna poprawka tu nic niezmieni, to musi być ok. 2/3. Ale pomysł z trudniejszymi zadaniami... raczej powinna być treść zmieniona, a nie poziom trudności.
Bo taki jest człowiek, jakie myśli w jego sercu.

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: Średnia

Postautor: Jolly Roger » 2008-01-08, 21:43

Jolly Roger napisał/a:
z drugiej strony jeden słabiej napisany test dyskwalifikowałby ucznia aspirującego do oceny bardzo dobrej.

Dlaczego? Ocena klasyfikacyjna nie musi być żadną średnią. Ostatecznie nauczyciel zawsze powinien wziąć pod uwagę kwestie nie do końca wymierne.

hehehe no sprytnie więc po co przytyk wcześniejszy i wielkie słowa o sprawiedliwości.
Robię dwa, trzy sprawdziany w ciągu półrocza, więc każda ocena może mieć bardzo duży wpływ.
We gonna ride the sea,

we pray to the wind and the glory

That's why we are raging wild and free

relicher
Posty: 744
Rejestracja: 2007-12-10, 17:37

Re: Średnia

Postautor: relicher » 2008-01-08, 21:48

A my na ,, polgliszu" mieliśmy 8 ocen...
Bo taki jest człowiek, jakie myśli w jego sercu.

Awatar użytkownika
arte
Posty: 129
Rejestracja: 2007-04-04, 13:10
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Średnia

Postautor: arte » 2008-01-22, 14:35

a nie ma regulacji w WSO ? co do średnich ?

Awatar użytkownika
wrotkap
Posty: 131
Rejestracja: 2007-10-20, 00:34

Re: Średnia

Postautor: wrotkap » 2008-01-22, 19:59

Ja np. z ocen 1,1,2,3,3,4 (ważna kolejność) postawię ocenę dostateczną a z ocen 4,3,3,2,1,1 dopuszczającą (jeśli wszystkie oceny mają tę samą wagę), poza tym często stosuję średnią ważoną, ale i tak duże znaczenie ma wkład pracy ucznia.
Reasumując wszystko zależy od nauczyciela i "umowy" między nim a wami.
Żyj tak, abyś nie musiał się czerwienić, zwłaszcza przez samym sobą.

catchmeifyoucan
Posty: 182
Rejestracja: 2007-11-01, 19:25

Re: Średnia

Postautor: catchmeifyoucan » 2008-01-22, 23:47

dalej utwierdzam się w przekonaniu, że tylko u mnie w szkole do wyznaczania ocen semestralnych i końcoworocznych używa się wzorów :/ :

"§ 44.
Semestralne ustala się według wzoru:

Śr_semest = (3*S1+2*S2+S3)/SumaWag


gdzie
S1 – suma ocen ze sprawdzianów działowych,
S2 – suma ocen z odpowiedzi ustnych, wypracowań, prac pisemnych nie będących sprawdzianami działowymi i inne uzgodnione z uczniami,
S3 – suma pozostałych ocen np. krótkie kartkówki, oceny za aktywność, krótkie prace pisemne, prace domowe itp.
=3*liczba ocen ze sprawdzianów działowych+2*liczba ocen z odpowiedzi ustnych, wypracowań, prac pisemnych nie będących sprawdzianami działowymi i inne uzgodnione z uczniami +liczba ocen z pozostałych ocen.
§ 45.

Średnią semestralną ocen zaokrągla się do 0,1.
§ 46.

Ocenę semestralną (roczną) wystawia się w skali 6 stopniowej:

5,6- 6,0 stopień celujący
4,6- 5,5 stopień bardzo dobry
3,6- 4,5 stopień dobry
2,7- 3,5 stopień dostateczny
1,9- 2,6 stopień dopuszczający
0- 1,8 stopień niedostateczny
"Przewidywaną ocenę roczną z zajęć edukacyjnych ustala nauczyciel, przyjmując jako podstawę osiągnięcia edukacyjne ucznia w pierwszym i drugim semestrze wyrażone średnią oceną roczną obliczoną według wzoru:

Śr_końc= (śr_semestr_1+śr_semestr_2)/2

uwzględniając stosunek ucznia do przedmiotu, jego aktywność oraz postępy w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
"

Wzory te niestety umiejętnie obniżają średnią ocen :x
"Forgive your enemies but never forget their names" Kennedy


Wróć do „Kącik uczniowski”