Jak zachęcić uczniów do redagowania recenzji-propozycja ;-)

wymiana pomysłów, czyli jak prowadzić dobre, inspirujące i ciekawe lekcje

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
chiczi
Posty: 3046
Rejestracja: 2006-10-02, 16:12

Jak zachęcić uczniów do redagowania recenzji-propozycja ;-)

Postautor: chiczi » 2007-07-31, 21:32

RECENZJA



- Wspólne obejrzenie filmu, wyjście do kina.
- Ćwiczenie polegające na zgromadzeniu i wytłumaczeniu słownictwa związanego z filmem.
- Metoda pracy: burza mózgów. Na tablicy zapisane zostaje słowo FILM.
- Porządkowanie słownictwa i tłumaczenie terminów trudnych i niezrozumiałych.

- Wykorzystanie zebranego słownictwa w kolejnym ćwiczeniu:
Uczniowie otrzymują fragment recenzji, a następnie mają za zadanie uzupełnić luki
w tekście następującymi wyrażeniami:


TWÓRCA FILMOWY, DEBIUTANCI, REŻYSER MŁODEGO POKOLENIA,
DOSKONAŁY WARSZTAT AKTORSKI, WSPÓŁCZESNY AKTOR, ŚWIETNA
KREACJA AKTORSKA, TWÓRCA AWANGARDOWY, PRESTIŻOWA NAGRODA.

Uczniowie muszą pamiętać o dostosowaniu formy gramatycznej wyrażeń do poszczegól-
nych zdań.

„Bonifacy Kowalski to(reżyser młodego pokolenia)………., który ma na swoim koncie zaledwie dwa filmy. Mimo to jako (twórca filmowy)……………..dał się poznać z jak najlepszej strony. Wśród wielu propozycji, jakie otrzymał do swojego nowego filmu, wybrał scenariusz (współczesnego aktora)…….,publikującego swoje reportaże w formie książkowej. Wcześniej zetknęliśmy się z Kowalskim jako(twórcą awangardowym)…………, więc już teraz nasuwają się pytania, czym nas zaskoczy, a może wręcz zaszokuje w swoim najnowszym filmie. Wiemy, że lubi pracować z (debiutantami)………….., obserwując ich zachowanie przed kamerą. Wśród wielu aktorów, których zaprosił do współpracy, możemy spotkać Pomysłowego Dobromira, zdobywcę (prestiżowej nagrody)……………….na festiwalu w Cannes. To właśnie dzięki jego (świetnej kreacji aktorskiej)……………film z pewnością zyska na rozgłosie. Mimo że gra debiutantów jest równie ciekawa, to jednak profesjonaliści są aktorami, którzy posiadają (doskonały warsztat aktorski)……………posiadają i dzięki nim film do końca trzyma w napięciu.”


-Podział uczniów na trzy grupy. Każda z nich otrzymuje zestaw pytań przygotowanych wcześniej przez nauczyciela. Udzielają odpowiedzi i starają się połączyć odpowiedzi w spójny tekst.. Liderzy grup prezentują wypowiedzi. Powstaje próbka recenzji. Pozostali uczniowie na podstawie wypowiedzi kolegów, próbują zauważyć części składowe recenzji.
-Zapisanie wniosków końcowych na tablicy- części podstawowe recenzji, notatka.
Przykłady pytań:
PIERWSZA GRUPA:
1. Jaki film omawiamy? Podajemy tytuł oraz imię i nazwisko reżysera.
2. Na podstawie jakiego utworu literackiego powstał film? Konieczny jest nie tylko tytuł utworu, ale także jego autor.
3. Czy autor powieści jest popularny wśród filmowców? Czy inne jego utwory były wcześniej ekranizowane? Czy adaptacje realizowano tylko w Polsce, czy także w innych krajach? Uzasadniamy swoją odpowiedź.
4. Czy najnowszy film był oczekiwany przez widzów? Dlaczego? Uzasadniamy swoją odpowiedź. Czy spotkał się z zainteresowaniem publiczności?


DRUGA GRUPA:
1. Jak określimy charakter, rodzaj filmu?
2. Co jest tematem utworu? Jaką porusza problematykę? Co jest istotą, podstawową wartością filmu?
3. Które wątki wybijają się na plan pierwszy?
4. Czy film odpowiada pierwowzorowi literackiemu?
5. Jakie postacie wydają się najważniejsze? Jacy bohaterowie są najciekawsi?
6. Kto gra główne role? Co myślimy o obsadzie aktorskiej? Czy aktorzy zostali dobrze dobrani do odtwarzanych bohaterów? Na którego artystę należy zwrócić uwagę? Czyja kreacja wydaje się wyjątkowa, niezapomniana, może nawet przełomowa?
7. Czy zaprezentowano nowe, ciekawe rozwiązania techniczne?

TRZECIA GRUPA:
1. Co utkwiło Wam w pamięci? Czy film zaspokoił Wasze oczekiwania? Czy takiego
filmu się spodziewaliście, idąc do kina? Co podobało Wam się najbardziej? Na co warto zwrócić szczególną uwagę?
2. Czy coś się Wam nie podobało? Co chcielibyście skrytykować? Co Was denerwowało?
3. Jak oceniacie grę poszczególnych aktorów?
4. Jak oceniacie film jako całość artystyczną?
5. Czy polecilibyście komuś ten film? Do kogo jest adresowany? Czy wnosi ważne wartości do Waszego życia?

bartholomeo
Posty: 1
Rejestracja: 2008-03-14, 18:14
Kto: uczeń
Przedmiot: Informatyka
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Jak zachęcić uczniów do redagowania recenzji-propozycja ;-)

Postautor: bartholomeo » 2008-03-18, 12:20

Witam!

Co do tematu posta, proponuje zachęcać młodzież do zapoznania się z serwisem http://pl.shvoong.com
Uczniowie mając świadomość, że pisząc recenzje można coś przy tym zarobić, chętniej chwytają za długopis i starają się coś stworzyć.
Obrazek
Obrazek

Malgosiaj
Posty: 29
Rejestracja: 2008-11-02, 21:04
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: Jak zachęcić uczniów do redagowania recenzji-propozycja ;-)

Postautor: Malgosiaj » 2008-11-03, 12:17

jesli chodzi o serwis www.naleniucha.pl to ja sobie go bardzo chwalę. Jako nauczyciel często z niego korzystam nie tylko jak chcę uzyskać opinię na temat jakiejś ksiażki ale także w celu rozeznania jak uczniowie oceniają daną książkę, lekturę. podoba mi się że nauczyciele komentują dane recencje. fajnie by było gdyby jak najwięcej belfrów oceniało i wystawiało komentarze do prac aby doceniać te najlepsze :) uważam że strona to dobra sprawa nie tylko dla belfrów ale i rodziców.
Obrazek


Wróć do „Metody dydaktyczne, scenariusze, konspekty, materiały”