SCENARIUSZ LEKCJI GODZINY WYCHOWAWCZEJ W KLASIE III GIMNAZJUM
Temat: Poznajemy zawody – policjant i prawnik.
Cele:
Uczniowie potrafią:
•Zdobyć informacje na temat interesujących ich zawodów;
•Pracować w zespole nad przygotowaniem prezentacji wybranych zawodów;
•Przygotować referat i zaprezentować go na forum całej klasy;
•Wykorzystywać technologię informacyjną w procesie wyszukiwania i prezentowania informacji;
Metody i formy pracy:
•Praca indywidualna i w zespołach (w ramach przygotowania się uczniów do zajęć);
•Referaty uczniowskie;
•Dyskusja;
•Aktualizacja ściennej gazetki zawodoznawczej oraz „mini informatora zawodoznawczego”;
Źródła informacji:
•Czasopisma młodzieżowe: „Victor Gimnazjalista”, „Cogito”, „Dziewczyna”;
•Internet;
Temat lekcji stanowi kontynuację cyklu godzin wychowawczych poświęconych przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu oraz typu szkoły ponadgimnazjalnej.
Na przygotowanie się do lekcji uczniowie mieli 2 tygodnie.
Klasa podzielona została na dwa zespoły.
Zadaniem chłopców było zebranie informacji i zaprezentowanie zawodu policjanta, a dziewcząt – prawnika.
Informacje zebrane przez członków każdego z zespołów posłużyły, wybranym przez nich przedstawicielom, do opracowania referatów na temat prezentowanych zawodów.
W przygotowywanych prezentacjach należało uwzględnić:
-predyspozycje do wykonywania zawodu,
-dalszą drogę kształcenia prowadzącą do zdobycia zawodu,
-przedmioty nauczania, na które należy zwrócić szczególną uwagę,
-umiejętności, jakie trzeba zdobyć i rozwijać,
-rodzaj i charakter wykonywanej w danym zawodzie pracy.
Uczniowie przygotowali również materiały na klasową gazetkę zawodoznawczą.
Przebieg lekcji:
1.Prezentacja zawodu policjanta:
-referat wprowadzający,
-uzupełnienie przedstawionych w referacie informacji przez członków zespołu.
2.Prezentacja zawodu prawnika:
-referat wprowadzający,
-uzupełnienie przedstawionych w referacie informacji przez członków zespołu.
3.Podsumowanie i ocena pracy zespołów.
4.Podjęcie decyzji dotyczącej kolejnych prezentacji zawodów.
5.Zapoznanie uczniów z tematem następnej godziny wychowawczej.