Problem oceniania aktywności uczniów

wymiana pomysłów, czyli jak prowadzić dobre, inspirujące i ciekawe lekcje

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Problem oceniania aktywności uczniów

Postautor: malgala » 2008-07-09, 18:01

wilga pisze: Wcześniej uczniowie klas VIII chętnie rozwiązywali dodatkowe zestawy i zależało im, aby jak najlepiej zdać egzamin, a teraz

Egzamin mobilizował ich do dodatkowej pracy. Zdawali go w obcym otoczeniu, wiedzieli, że wynik będzie decydował o przyjęciu do szkoły.
A teraz egzamin gimnazjalny lib sprawdzian po klasie VI traktują jak dodatkową klasówkę tylko bardziej oficjalną i uroczystą.
Zadania dodatkowe zaczerpnięte z testów egzaminacyjnych wplatam w normalne sprawdziany. Uczniowie już się do tego przyzwyczaili.
Testów nie rozwiązujemy wspólnie. To jest ich praca samodzielna. Zawsze mogą między sobą rozwiązania przedyskutować a w razie trudności liczyć na moją pomoc.
Jak do tych testów zaglądać nie będą, to na klasówce zawsze 1 lub 2 zadania do tyłu.

Awatar użytkownika
haniux
Posty: 129
Rejestracja: 2007-08-06, 20:10

Re: Problem oceniania aktywności uczniów

Postautor: haniux » 2008-07-09, 18:37

Mam nadzieję, że moja (była już) nauczycielka matematyki nie miałaby nic przeciwko, wiedząc, że przedstawiam jej "sposób" na poradzenie sobie z przedstawionym problemem.

Mianowicie podczas omawiania każdego działu wyodrębnionego w podręczniku do matematyki dostawaliśmy jako pracę domową test powtórzeniowy z tematów, które obejmował ten rozdział. Wraz z zakończeniem działu oddawaliśmy zrobione przez nas testy (to mogło być około 25-30 zadań o różnym poziomie trudności - im wyższy numer zadania tym trudniejsze).
Na kolejnej lekcji każdy uczeń losował 2 zadania (z tych, które rozwiązywaliśmy na teście). Była to kartkówka sprawdzająca czy zrobiliśmy (samodzielnie) zadania z testu.
Z kartkówki każdy dostawał ocenę, która miała taką samą wagę jak pozostałe kartkówki (średnia ważona).

Co prawda było to gimnazjum, ale sposób sprawdzał się idealnie.
"Mów do mnie jeszcze, za taką rozmową tęskniłem lata [...]"

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Problem oceniania aktywności uczniów

Postautor: edzia » 2008-07-09, 23:03

haniux, podoba mi się ten pomysł z losowaniem zadań na kartkówce :D Podobnie przygotowuję uczniów do egzaminu zawodowego. Z tym, że ja mam jeszcze niewielką bazę testów. Czasem zadaję uczniom na zadanie domowe ułożyć kilka pytań w formie testu. Następnie je weryfikuję, a potem na lekcji uczniowie wymieniają się nimi i próbują rozwiązywać. Niektóre pytania uczniów czasem nawet bez modyfikacji, znajdują się później na sprawdzianie. Szkoła ponadgimnazjalna oczywiście.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Problem oceniania aktywności uczniów

Postautor: malgala » 2008-07-10, 08:37

Moim tegorocznym szóstoklasistom bardzo przypadły go gustu zadania konstrukcyjne. Wykorzystałam to i zaproponowałam im wykonanie zbioru zadań konstrukcyjnych. Po zapoznaniu się ze sposobem wykonywania podstawowych konstrukcji geometrycznych sami wymyślali różne zadania. Potraktowali to jako zabawę. Oczywiście każde wymyślone przez siebie zadanie rozwiązywali. Przez miesiąc miałam co sprawdzać. Jednak było warto. Wybrałam z ich propozycji wiele ciekawych zadań. Autorzy wszystkich wybranych zadań otrzymali dodatkowo oceny celujące i bardzo dobre (chociaż wcześniej nie wiedzieli, że mogą być za to jakieś oceny). Dorzuciłam do tego kilka swoich, przepisałam to wszystko na komputerze i tak powstał zbiór "100 zadań konstrukcyjnych". Daliśmy to do zbindowania. Jeden egzemplarz daliśmy do biblioteki szkolnej, a drugi mam ja.
Dzieciaczki były z siebie bardzo dumne. Wymienieni są jako autorzy tego zbiorku. Myślę, że obecna klasa VI chętnie po niego sięgnie.

wilga
Posty: 193
Rejestracja: 2008-02-16, 14:23
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Problem oceniania aktywności uczniów

Postautor: wilga » 2008-07-10, 08:50

Dziękuję za podpowiedzi. Na pewno wykorzystam to w swojej pracy.

Myślę, że obecna klasa VI będzie choć trochę bardziej aktywna i zróżnicowana pod względem zdolności (i chęci współpracy :) )

Była klasa to: 3 osoby, z którymi mogłam pracować, 2 trochę się starały, ale słabo im to wychodziło :( , zaś pozostałe 8 osób to albo drugoroczni, którym na niczym nie zależało, albo cwaniacy - spisać i przetrwać do następnej lekcji - tyle w głowie co pozostało po lekcji (gdy ich na siłę angażowałam do pracy).

Dziękuję jeszcze raz!!!

maniakos
Posty: 122
Rejestracja: 2008-05-04, 10:49
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Problem oceniania aktywności uczniów

Postautor: maniakos » 2008-09-21, 11:47

Mam pytanie. Czy tworzycie osobne rubryki do ocen z kartkówek i aktywności ucznia na lekcji?

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Problem oceniania aktywności uczniów

Postautor: dushka » 2008-09-21, 12:20

Tak.


Wróć do „Metody dydaktyczne, scenariusze, konspekty, materiały”