Postautor: anmar » 2008-10-07, 18:28
Diagnoza funkcjonalna ma na celu obiektywną i dokładną ocenę rozwoju dziecka w zakresie 7 sfer funkcjonowania:
* naśladownictwo
* percepcję
* małą motorykę
* dużą motorykę
* koordynację wzrokowo- ruchową
* funkcje poznawcze
* mowę czynną
Ocenę tą konfrontuje się z normami i ustala aktualny poziom rozwoju dziecka.
Drugą ocenę dziecko otrzymuje w skali zachowań. Skala ta uwzględnia deficyty dziecka w 4 obszarach w tym:
* reakcji na bodźce,
* reakcjach emocjonalnych,
* w zabawie i zainteresowaniu przedmiotami,
* deficytach mowy
I to
DIAGNOZA FUNKCJONALNA
INFORMACJE WSTĘPNE
1. Dane personalne:
Imię i nazwisko:
Data urodzenia:
B. Historia ucznia i dane medyczne
U dziewczynki stwierdzono czterokończynowe dziecięce porażenie mózgowe, niedowład spastyczny kończyn dolnych i górnych i padaczkę. Uczennica nie siada, nie chodzi, większość czasu w Ośrodku spędza w wózku. Czasem jest układana na brzuchu. Wymaga karmienia, nie domyka buzi w trakcie jedzenia, pokarm wypływa jej z ust.
2. Sytuacja rodzinna uczennicy.
................. wychowuje się w pełnej kochającej rodzinie, ma młodszą siostrę, która obecnie jest uczennicą gimnazjum. Mama dziewczynki jest na rencie, zajmuje się prowadzeniem domu i wychowaniem córek, tato pracuje na utrzymanie rodziny. Do 7 roku życia córkami zajmował się ojciec. Sytuacja rodziny jest średnia, uczennica jest zawsze zadbana i ładnie ubrana, traktowana jest na równi ze swoją siostrą.
UMIEJĘTNOŚCI - ZACHOWANIA UCZENNICY
1.PERCEPCJA
1. Aktywność wzrokowa
- przygląda się otoczeniu, jest zainteresowana tym, co się dzieje wokół niej
- potrafi dostrzec różnice w mimice ludzkiej twarzy, reaguje na nie odpowiednimi stanami emocjonalnymi
2. Aktywność słuchowa
- odwraca głowę w stronę źródła dźwięku,
-reaguje przestrachem na silne dźwięki
- uwielbia muzykę, reaguje ożywieniem, gdy słyszy jej dźwięki
- reaguje adekwatnie na ton i modulację ludzkiego głosu, zmieniając przy tym swoje zachowanie
- reaguje na swoje imię
3. DOTYK
- przewaga lewej ręki nad prawą
- lewą ręką manipuluje, dotyka przedmioty, bierze do ręki
- gdy wkładam jej przedmiot do ręki prawej zawsze przekłada go
4. WĘCH I SMAK
- różnicuje zapachy
- różnicuje smaki
-nie ma swojej ulubionej potrawy, ale uwielbia słodycze
DZIAŁANIA POZNAWCZE.
- poznaje otoczenie za pomocą zmysłu wzroku
- poznaje przedmioty poprzez dotyk
- rozpoznaje dzieci i personel
- gdy jest niezadowolona płacze, potrafi także okazać radość
KONTAKT I KOMUNIKACJA.
- głośno płacze, gdy jest, niezadowolona lub nie chce czegoś robić
- ożywieniem i śmiechem reaguje na osoby znajome
- podaje rękę na przywitanie, macha lub mówi na pożegnanie „PA”
- mówi pojedyncze słowa
- lubi, gdy jest w centrum zainteresowania, gdy druga osoba jest w pobliżu śmieje się i wymachuje rękoma dotykając jej, jest żądna kontaktu zwłaszcza z dorosłymi
- reaguje na ton i modulację głosu
- wymusza płaczem będąc z mamą jej obecność przy niej
KOMUNIKUJE:
-gdy nie chce zostać sama,
-gdy nie chce np. ćwiczyć z rehabilitantem, wtedy głośno płacze
-gdy nie widzi osoby dorosłej w polu widzenia
-gdy zabiera się jej gazety, które przynosi z domu
-gdy jest zadowolona,
-gdy idzie na spacer, lub komunikujemy jej, że idziemy na spacer ożywia się, staje się radosna
-gdy mówimy do niej z uśmiechem
-gdy chce coś, co znajduje się w zasięgu wzroku pokazuje ręką
ROZUMIE, NIEKTÓRE KOMUNIKATY A NA TE, KTÓRE SPRAWIAJĄ MI PRZYJEMNOŚĆ REAGUJĘ OŻYWIENIEM.
-idziemy na lekcję
-idziemy na spacer
-idziemy się kąpać
SAMOOBSŁUGA I SAMODZIELNOŚĆ.
-wymaga stałej pomocy przy samoobsłudze
-nie zgłasza potrzeb fizjologicznych
-ma problemy z wypróżnianiem
-chętnie zjada posiłki, pije z łyżki
SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA.
1. Motoryka duża
-siedzi w wózku z podparciem
-przekręci się z brzucha na plecy
-posuwa się leżąc na dywanie do przodu i w koło
-podnosi głowę w pozycji na plecach i na brzuchu
-w nocy śpi na lewym boku, gdy się przebudzi mama przekręca ją
2. Motoryka mała
-ręce z dużymi przykurczami, zwłaszcza ręka prawa,
-sięga po przedmioty, manipuluje, ale tylko ręką lewą
-ręką prawą miesza w tworzywach przekształcalnych, gdy włożymy i nie pozwalamy jej wycofać, ręką lewą manipuluje
EMOCJE.
1. Zadowolenie
-gdy przebywa w towarzystwie
-gdy idzie na spacer
-gdy jest w centrum uwagi
-gdy słyszy muzykę, gdy „tańczy”
2. Niezadowolenie
-gdy zostaje sama
-gdy coś jej się nie podoba
-gdy ma pracować z rehabilitantem
-gdy poddawana jest masażowi bąbelkowemu w wannie
-gdy wkłada się ją do basenu suchego
PREFERENCJE.
1.Lubi:
-spacery,
-wyjścia do lekarza
-uwielbia jeździć samochodem
-bardzo lubi słodycze, które są ograniczane ze względu na problemy z wypróżnianiem
-muzykę
-towarzystwo
-przekartkowywać gazety
-obserwować
-być chwalona
-zabawy delikatnymi instrumentami muzycznymi
2.Nie lubi:
-gdy zostaje sama
-gdy każe się jej coś robić
-twardych ciastek
ZACHOWANIA NIETYPOWE.
-wzmożony ślinotok
-wkłada palce lewej ręki do buzi
-echolalia
INTERPRETACJA I WNIOSKI KOŃCOWE
1.Ocena rozwoju uczennicy
Mocne strony w zachowaniu :
-duża potrzeba kontaktu i komunikacji
- możliwość wykorzystania echolalii do nauki nowych słów
-wiele komunikatów adekwatnych do danych sytuacji
-skupianie wzroku, koncentracja, choć krótkotrwała
-chęć uczestnictwa w zajęciach
Słabe strony w zachowaniu:
-niesprawność w zakresie motoryki dużej
-duża spastyka, co ogranicza sprawność manualną
-mała samodzielność
2.Specyficzne potrzeby
-zapewnienie dziewczynce poczucia bezpieczeństwa, wspieranie w działaniach podczas zajęć
-zachęcanie do pracy, chwalenie w celu likwidowania niechęci do wykonywania niektórych poleceń
-systematyczna praca w celu poprawy sprawności w zakresie motoryki małej
-zachęcanie do mówienia nowych słów
3.Postulaty
-usprawnianie rozwoju ruchowego poprzez rehabilitację ruchową
-usprawnianie głównie ręki prawej poprzez masaże, nagrzewanie i ćwiczenia
-odpowiednia organizacja otoczenia tak, aby zapewnić uczennicy poczucie bezpieczeństwa i komfort psychiczny podczas zajęć
-nauka poprzez zabawę nowych pojęć, rozwijanie zdolności manipulacyjnych
-rozwijanie kompetencji komunikacyjnych poprzez kojarzenie określonych słów z czynnościami przedmiotami
- nauka reagowania na zakaz „nie wolno”
-stworzenie możliwości poznania elementów świata poprzez stymulację wielozmysłową
-nauka zabawy celowej
-stworzenie możliwości lepszego rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej
PODSUMOWANIE PROFILU OSIĄGNIĘĆ
-DOŚĆ DOBRZE FUNKCJONUJE W ZAKRESIE PERCEPCJI WZROKOWEJ
-DOBRY ROZWÓJ PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
-NIESPRAWNA RUCHOWO, MAŁO SPRAWNA MANIPULACYJNIE
-BARDZO DOBRY ROZWÓJ SPOŁECZNY
-ECH0LALIA, POWTARZA IMIONA BLISKICH I NIEKTÓRE SŁOWA
-SŁABA KOORDYNACJA WZROKOWO-RUCHOWA
-SŁABE ZDOLNOŚCI NAŚLADOWNICZE
-W ZAKRESIE SAMOOBSŁUGI WYMAGA CAŁKOWITEJ POMOCY
P.S. poprawiłam wygląd postu - był za bardzo rozciągnięty i przez co trochę nieczytelny - renati23
Ostatnio zmieniony 2008-10-07, 19:18 przez
anmar, łącznie zmieniany 1 raz.
Leges ab omnibus intellegi debant