Zaczynam pracę w szkole podstawowej. Chciałabym na początku jasno przedstawić uczniom, czego od nich oczekuję i porozmawiać o organizacji pracy na lekcji języka polskiego. Wśród "moich oczekiwań" znajduje się także zeszyt z tego przedmiotu. Uważam, że powinien być prowadzony porządnie i powinny się w nim znajdować wszystkie notatki z lekcji oraz zadane prace domowe (jak w tytule - zeszyt z języka polskiego świadectwem stosunku do przedmiotu ==> poza tym, jaki zeszyt, taki uczeń). Ustaliłam nawet listę kryteriów oceny zeszytu. Przedstawię ją poniżej (nie jest jeszcze skończona, na razie tyle uznałam za stosowne na nią wpisać).
Mam jednak pewne wątpliwości - czy zeszyt to moja sprawa, czy sprawa ucznia? Czy nie powinien on mieć zeszytu takiego, jak sam chce (krótko mówiąc, czy to ja mam decydować o tym, że on numeruje lekcje itd itp). Dlatego też proszę o rady i wskazówki.
(Przedstawiony poniżej zapis zamierzam - jeśli zdecyduję się oceniać zeszyt - albo przedyktować do zeszytu albo dam uczniom do wklejenia. Może byłoby dobrze, gdyby podpisali to i uczniowie i rodzice?
Mój zeszyt z języka polskiego
1) przy każdej lekcji zapisuję numer i datę
2) tematy lekcji oraz prace domowe są wyróżnione tak, bym łatwo mógł je odnaleźć
3) okładki zeszytu nie mogą być porysowane
4) w razie nieobecności na lekcji uzupełniam notatki i zadania domowe
Mój zeszyt podlega ocenie dwa razy w semestrze. Jego zawartość oraz wygląd świadczą o moim stosunku do przedmiotu