Prośba do profesorów/sorek

poloniści, historycy, nauczyciele WOK, to miejsce dla Was

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

matik
Posty: 5
Rejestracja: 2009-08-24, 10:45
Kto: uczeń
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: lubelskie

Prośba do profesorów/sorek

Postautor: matik » 2009-08-24, 11:01

Witam, mam pytanie, a może raczej prośbę do Państwa nauczycieli. Mam do napisania wypracowanie i szczerze powiedziawszy nie wiem jak się za nie zabrać, a bardzo mi zależy aby było jak najlepsze. Przechodząc do meritum, temat tej pracy to:

Świat wartosci czlowieka renesansowego na podstawie "Pieśni XIX" Jana Kochanowskiego.

Prosiłbym o wskazówki, a najlepiej plan wypracowania.

Z góry dziękuję i pozdrawiam ;)

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: Jolly Roger » 2009-08-24, 12:12

1. Przeczytać Pieśń XIX
2. Przeczytać co to jest renesans i humanizm
3. jeszcze raz przeczytać Pieśń XIX
4. Napisać jakie wartości udało się Tobie dostrzec w tym utworze. :twisted:
We gonna ride the sea,
we pray to the wind and the glory
That's why we are raging wild and free

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: malgala » 2009-08-24, 12:19

5. Przeczytać, to co napisałeś.
6. Jeszcze raz przeczytać Pieśń XIX.
7. Nanieść poprawki, jeżeli stwierdzisz, że coś warto zmienić, coś dodać, coś wyrzucić.
8. Pomyśleć, które z tych wartości mają znaczenie ponadczasowe i napisać dlaczego.

Awatar użytkownika
Jolly Roger
Posty: 1650
Rejestracja: 2007-12-15, 18:34

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: Jolly Roger » 2009-08-24, 13:14

9* (nieobowiązkowe) wklepać tekst na forum, a podpowiemy* (nieobowiązkowe)
We gonna ride the sea,

we pray to the wind and the glory

That's why we are raging wild and free

matik
Posty: 5
Rejestracja: 2009-08-24, 10:45
Kto: uczeń
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: lubelskie

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: matik » 2009-08-24, 15:00

Wybitnym twórcą doby renesansu w Polsce był Jan Kochanowski. Pisał fraszki, treny oraz pieśni. Każdy z jego utworów miał określony charakter – od zabawowego czy dydaktycznego, po dzieła refleksyjne i filozoficzne – takie, które wywierały wpływ na czytelniku. Przykładem może być „Pieśń XIX”. Jest to pieśń filozoficzno-refleksyjna, której głównym tematem jest określenie celu i sensu ludzkiego życia. Ukazuje świat wartości człowieka renesansu, a także koncepcje człowieka jako jednostki.
Warto zwrócić uwagę na podmiot liryczny i odbiorcę utworu. Osobą mówiącą w wierszu jest myśliciel, wypowiadający się w imieniu wszystkich ludzi. Kieruje on swoje słowa do człowieka. Wskazuje to na lirykę zwrotu do adresata, o czym świadczą słowa: „Przeto chciejmy” oraz „A ty, coć Bóg dał siłę”.
„Pieśń XIX” Jana Kochanowskiego kreuje postać człowieka renesansu. Wskazuje, że jest to osoba cielesna, bowiem składa się z duszy i ciała. Jednocześnie podkreślana jest przemijalność, ulotność ludzkiego życia – śmiertelność. Informuje o tym fragment utworu:
„A starać się, ponieważ musi zniszczeć ciało,
Aby imię przynajmniej po nas tu zostało?”.
Oznacza to, że człowiek po śmierci zostawi po sobie jakiś ślad na ziemi. Coś, co będzie wieczne i stanie się pamiątką.
Kolejnym elementem jest kilkakrotnie powtarzane przez autora słowo „Bóg”. Uznawany jest On za stwórcę świata, w tym także człowieka i zwierząt. Jednak między nimi znajduje się wiele różnic:
„Nie chciał nas Bóg położyć równo z bestyjami:
Dał nam rozum, dał mowę, a nikomu z nami”.
Ludzie posiadają rozum i mowę, co różni ich od zwierząt. Ponadto człowiek powinien podporządkować swoje życie pewnym wartościom, według których będzie żył i kierował swoim życiem zgodnie z wolą bożą. Otrzymali także pewne cele, do których poprzez swoje życie dążą, ale także zdolności, które powinni wykorzystać. To znacznie różni ludzi od zwierząt, mimo, że oboje zostali stworzeni przez jednego Boga.
Odnoszenie się do natury zwierzęcia i właściwie porównywanie z nim osoby ludzkiej ukazuje wiele różnic. Podobne jest jedynie pochodzenie. Na podstawie „Pieśni XIX” Jana Kochanowskiego można określić świat wartości człowieka renesansu. Ważne było dla niego nie tylko życie ziemskie, lecz także życie po śmierci - w niebie:
„Myśli ważne na ziemi, myśli ważne w niebie”.
Trzeba jednak bardzo starać się i godnie żyć na ziemi, by zasłużyć na dostatnią przyszłość i śmierć.
Istotne miejsce w hierarchii wartości miała służba oraz pomoc innym, dla dobra ogółu i jednocześnie własnego:
„Służmy poczciwej sławie, a jako kto może,
Niech ku pożytku dobra spólnego pomoże”.
Dbanie o wspólne dobre imię wiązało się również z zapobieganiem kłopotom i kłótniom. Zachowanie porządku i przestrzeganie praw ojczyzny to kolejny bardzo ważny wyznacznik renesansu. Patriotyzm ukazany w „Pieśni XIX”:
„Praw ojczystych i pięknej swobody przestrzega”,
dotyczyć miał wszystkich, niezależnie od statusu społecznego. Priorytetem w kontaktach z innymi było szerzenie własnej kultury – kultury polskiej – i rozprzestrzenianie istotnych dla kraju wartości. Od społeczeństwa wymagało się wolności oraz męstwa, które ważne były podczas walk i kontaktów z przeciwnikami politycznymi.
„..i serce po temu,
Uderz się z poganinem, jako słusze cnemu”.
Podmiot liryczny podkreśla w tych wersach cnotliwość wobec pogan. Człowiek renesansu dbał także o własną wiarę i religię. Jako chrześcijanin nie dopuszczał innego wyznania, dlatego temperamentnie traktował pogan i innych wyznawców. Jego religia miała być „czysta” i niezakłócona przez jakieś wpływy z zewnątrz.
Bóg, ojczyzna i wiara to najważniejsze dla człowieka odrodzenia wartości. Według nich żył i kierował swoim życiem. Podkreślał także ważną rzecz:
„Nie przegra, kto frymarczy na sławę żywotem,
Araby go lepiej dał w cieniu darmo potem?”
Istotne dla takich ludzi było to, czym zasłużyli sobie na swoją śmierć. Czy ich byt był skierowany dla obrony kraju, religii czy też nie? Lepiej było umrzeć zasłużonym niż w ciszy.
Warto również interpretując „Pieśń XIX” Jana Kochanowskiego zwrócić uwagę na filozofię epoki.
Jedną z najważniejszych podstaw renesansu był humanizm, widoczny także w tym utworze. Człowiek pełni, bowiem nadrzędną rolę w świecie, jest ważniejszy od zwierzęcia. Posiada ogromne zdolności i umiejętności, które na każdym kroku stara się wykorzystywać. Do wielu zadań w swoim życiu został powołany przez Boga. Istota ludzka to także jednostka, która dąży do spełnienia i robi wszystko, by jego byt przyniósł efekty za życia i po śmierci. Widoczny jest także antropocentryzm, czyli określenia ludzi jako ośrodka świata, dla którego jest celem.
Jednym z nurtów renesansu był stoicyzm. W tym utworze można odnaleźć jego ślady. Ludzie pojmowali świat rozumem i skupiali się na przyszłości. Zastanawiali się nad tym, co po nich zostanie, kiedy umrą. Pragnęli jak najlepiej wykorzystać swoje życie i wszelkie dobroci oraz zdolności, które otrzymali w momencie narodzin od Boga, by pamięć po nich została jeszcze na długie lata – może nawet była wieczna.
„Pieśń XIX” nawiązuje także do renesansowej wizji Boga. Boga jako Stwórcy świata, dla którego dobro człowieka jest najważniejsze. Bóg był mu przychylny, dbał o niego i pragnął dla niego dobra. Właśnie taka koncepcja Boga i jego relacji z człowiekiem widnieje w utworze.
Warto także zwrócić uwagę na odwołania kulturowe. Ślady kultury chrześcijańskiej to przede wszystkim stosunek tej wiary do innych wyznawców – pogarda i potępienie wobec pogan właśnie to ilustruje.
Jan Kochanowski jako wybitny twórca renesansu w „Pieśni XIX” pokazał czytelnikowi cały przekrój epoki i związku człowieka z odrodzeniem. Przedstawił sposób ukazywania i odbierania człowieka jako jednostki, istoty śmiertelnej i takiej, która wyszła spod „dłuta Stwórcy”. Pokazał także hierarchię wartości, jakie człowiek tego okresu uważał za ważne i znamienne: Bóg, ojczyzna oraz religia (wiara). Można się także dopatrywać w tym dziele nawiązań do filozofii – stoicyzm, humanizm oraz nawiązań do renesansowej wizji Boga. Uważam, że utwór ten jest syntezą wszystkich wiadomości, jakie o tej epoce i występujących wówczas nurtach filozoficznych, powinniśmy wiedzieć. To bardzo cenne informacje zawarte jedynie w kilku strofach pieśni.

edzia
Posty: 4766
Rejestracja: 2008-02-05, 23:02

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: edzia » 2009-08-24, 15:20

chiczi, brawo! Podziwiam i chyba muszę poprosić o uchylenie rąbka tajemnicy - jak Ty to robisz? ;)

edit:

ten mój post odnosi się do poniższego postu chiczi ;)
Ostatnio zmieniony 2009-08-24, 15:24 przez edzia, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
chiczi
Posty: 3046
Rejestracja: 2006-10-02, 16:12

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: chiczi » 2009-08-24, 15:21

matik pisze:Wybitnym twórcą doby renesansu w Polsce był Jan Kochanowski. Pisał fraszki, treny oraz pieśni. Każdy z jego utworów miał określony charakter – od zabawowego czy dydaktycznego, po dzieła refleksyjne i filozoficzne – takie, które wywierały wpływ na czytelniku. Przykładem może być „Pieśń XIX”. Jest to pieśń filozoficzno-refleksyjna, której głównym tematem jest określenie celu i sensu ludzkiego życia. Ukazuje świat wartości człowieka renesansu, a także koncepcje człowieka jako jednostki.
Warto zwrócić uwagę na podmiot liryczny i odbiorcę utworu. Osobą mówiącą w wierszu jest myśliciel, wypowiadający się w imieniu wszystkich ludzi. Kieruje on swoje słowa do człowieka. Wskazuje to na lirykę zwrotu do adresata, o czym świadczą słowa: „Przeto chciejmy” oraz „A ty, coć Bóg dał siłę”.
„Pieśń XIX” Jana Kochanowskiego kreuje postać człowieka renesansu. Wskazuje, że jest to osoba cielesna, bowiem składa się z duszy i ciała. Jednocześnie podkreślana jest przemijalność, ulotność ludzkiego życia – śmiertelność. Informuje o tym fragment utworu:
„A starać się, ponieważ musi zniszczeć ciało,
Aby imię przynajmniej po nas tu zostało?”.
Oznacza to, że człowiek po śmierci zostawi po sobie jakiś ślad na ziemi. Coś, co będzie wieczne i stanie się pamiątką.
Kolejnym elementem jest kilkakrotnie powtarzane przez autora słowo „Bóg”. Uznawany jest On za stwórcę świata, w tym także człowieka i zwierząt. Jednak między nimi znajduje się wiele różnic:
„Nie chciał nas Bóg położyć równo z bestyjami:
Dał nam rozum, dał mowę, a nikomu z nami”.
Ludzie posiadają rozum i mowę, co różni ich od zwierząt. Ponadto człowiek powinien podporządkować swoje życie pewnym wartościom, według których będzie żył i kierował swoim życiem zgodnie z wolą bożą. Otrzymali także pewne cele, do których poprzez swoje życie dążą, ale także zdolności, które powinni wykorzystać. To znacznie różni ludzi od zwierząt, mimo, że oboje zostali stworzeni przez jednego Boga.
Odnoszenie się do natury zwierzęcia i właściwie porównywanie z nim osoby ludzkiej ukazuje wiele różnic. Podobne jest jedynie pochodzenie. Na podstawie „Pieśni XIX” Jana Kochanowskiego można określić świat wartości człowieka renesansu. Ważne było dla niego nie tylko życie ziemskie, lecz także życie po śmierci - w niebie:
„Myśli ważne na ziemi, myśli ważne w niebie”.
Trzeba jednak bardzo starać się i godnie żyć na ziemi, by zasłużyć na dostatnią przyszłość i śmierć.
Istotne miejsce w hierarchii wartości miała służba oraz pomoc innym, dla dobra ogółu i jednocześnie własnego:
„Służmy poczciwej sławie, a jako kto może,
Niech ku pożytku dobra spólnego pomoże”.
Dbanie o wspólne dobre imię wiązało się również z zapobieganiem kłopotom i kłótniom. Zachowanie porządku i przestrzeganie praw ojczyzny to kolejny bardzo ważny wyznacznik renesansu. Patriotyzm ukazany w „Pieśni XIX”:
„Praw ojczystych i pięknej swobody przestrzega”,
dotyczyć miał wszystkich, niezależnie od statusu społecznego. Priorytetem w kontaktach z innymi było szerzenie własnej kultury – kultury polskiej – i rozprzestrzenianie istotnych dla kraju wartości. Od społeczeństwa wymagało się wolności oraz męstwa, które ważne były podczas walk i kontaktów z przeciwnikami politycznymi.
„..i serce po temu,
Uderz się z poganinem, jako słusze cnemu”.
Podmiot liryczny podkreśla w tych wersach cnotliwość wobec pogan. Człowiek renesansu dbał także o własną wiarę i religię. Jako chrześcijanin nie dopuszczał innego wyznania, dlatego temperamentnie traktował pogan i innych wyznawców. Jego religia miała być „czysta” i niezakłócona przez jakieś wpływy z zewnątrz.
Bóg, ojczyzna i wiara to najważniejsze dla człowieka odrodzenia wartości. Według nich żył i kierował swoim życiem. Podkreślał także ważną rzecz:
„Nie przegra, kto frymarczy na sławę żywotem,
Araby go lepiej dał w cieniu darmo potem?”
Istotne dla takich ludzi było to, czym zasłużyli sobie na swoją śmierć. Czy ich byt był skierowany dla obrony kraju, religii czy też nie? Lepiej było umrzeć zasłużonym niż w ciszy.
Warto również interpretując „Pieśń XIX” Jana Kochanowskiego zwrócić uwagę na filozofię epoki.
Jedną z najważniejszych podstaw renesansu był humanizm, widoczny także w tym utworze. Człowiek pełni, bowiem nadrzędną rolę w świecie, jest ważniejszy od zwierzęcia. Posiada ogromne zdolności i umiejętności, które na każdym kroku stara się wykorzystywać. Do wielu zadań w swoim życiu został powołany przez Boga. Istota ludzka to także jednostka, która dąży do spełnienia i robi wszystko, by jego byt przyniósł efekty za życia i po śmierci. Widoczny jest także antropocentryzm, czyli określenia ludzi jako ośrodka świata, dla którego jest celem.
Jednym z nurtów renesansu był stoicyzm. W tym utworze można odnaleźć jego ślady. Ludzie pojmowali świat rozumem i skupiali się na przyszłości. Zastanawiali się nad tym, co po nich zostanie, kiedy umrą. Pragnęli jak najlepiej wykorzystać swoje życie i wszelkie dobroci oraz zdolności, które otrzymali w momencie narodzin od Boga, by pamięć po nich została jeszcze na długie lata – może nawet była wieczna.
„Pieśń XIX” nawiązuje także do renesansowej wizji Boga. Boga jako Stwórcy świata, dla którego dobro człowieka jest najważniejsze. Bóg był mu przychylny, dbał o niego i pragnął dla niego dobra. Właśnie taka koncepcja Boga i jego relacji z człowiekiem widnieje w utworze.
Warto także zwrócić uwagę na odwołania kulturowe. Ślady kultury chrześcijańskiej to przede wszystkim stosunek tej wiary do innych wyznawców – pogarda i potępienie wobec pogan właśnie to ilustruje.
Jan Kochanowski jako wybitny twórca renesansu w „Pieśni XIX” pokazał czytelnikowi cały przekrój epoki i związku człowieka z odrodzeniem. Przedstawił sposób ukazywania i odbierania człowieka jako jednostki, istoty śmiertelnej i takiej, która wyszła spod „dłuta Stwórcy”. Pokazał także hierarchię wartości, jakie człowiek tego okresu uważał za ważne i znamienne: Bóg, ojczyzna oraz religia (wiara). Można się także dopatrywać w tym dziele nawiązań do filozofii – stoicyzm, humanizm oraz nawiązań do renesansowej wizji Boga. Uważam, że utwór ten jest syntezą wszystkich wiadomości, jakie o tej epoce i występujących wówczas nurtach filozoficznych, powinniśmy wiedzieć. To bardzo cenne informacje zawarte jedynie w kilku strofach pieśni.


Mogłeś od razu wkleić link :evil: :
http://www.sciaga.pl/tekst/61331-62-int ... ac_sie_do/

Nie cierpię internetowych plagiatów :twisted: :twisted: :evil: :evil:
Ostatnio zmieniony 2009-08-24, 15:22 przez chiczi, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
chiczi
Posty: 3046
Rejestracja: 2006-10-02, 16:12

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: chiczi » 2009-08-24, 15:23

Wstawiłam treść postu matika, żeby po zmianach nie zarzucił mi, że to nie jest zerżnięte z podanej strony :evil:

Edziu, to serio nic wielkiego- skopiuj do wyszukiwarki pierwsze zdanie tej "pracy" :evil:
Ostatnio zmieniony 2009-08-24, 15:26 przez chiczi, łącznie zmieniany 1 raz.

zanetaceglinska
Posty: 67
Rejestracja: 2009-08-07, 20:18
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: śląskie

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: zanetaceglinska » 2009-08-24, 15:25

chiczi, świetnie załatwiłaś ucznia-plagiacistę :)

Awatar użytkownika
chiczi
Posty: 3046
Rejestracja: 2006-10-02, 16:12

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: chiczi » 2009-08-24, 15:27

Jestem bardzooo wyczulona na internetowe plagiaty, wrrr.... :twisted:

Matik- usuń z profilu dane o nauczanym przedmiocie :|

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: dushka » 2009-08-24, 15:51

I w takiej sytuacji user forum powinien dostać NATYCHMIASTOWEGO bana.

akinomka
Posty: 276
Rejestracja: 2006-04-13, 10:54

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: akinomka » 2009-08-24, 19:23

Jolly Roger pisze:9* (nieobowiązkowe) wklepać tekst na forum, a podpowiemy* (nieobowiązkowe)


Ja nie podpowiem :P
Aby zacząć biegać, trzeba najpierw nauczyć się chodzić.

matik
Posty: 5
Rejestracja: 2009-08-24, 10:45
Kto: uczeń
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: lubelskie

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: matik » 2009-08-24, 21:26

przepraszam za zamieszanie, ale to kolega wstawil tekst. Chodzilo mi o zapytanie czy to wypracowanie pasowaloby do tego tematu. Oczywiście chodzi mi o niektóre fragmenty, ponieważ chciałbym się wspomóc tym tekstem (ale nie przepisywać go!). Dlatego jeszcze raz przepraszam, i jeżeli to możliwe to prosze o kolejne podpowiedzi.
To naprawde ważna sprawa.

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: dushka » 2009-08-24, 21:44

Kolega? No proszę cię.

Awatar użytkownika
ann
Posty: 933
Rejestracja: 2008-01-21, 21:18
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Geografia, Informatyka, ...
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Prośba do profesorów/sorek

Postautor: ann » 2009-08-24, 22:35

matik pisze:przepraszam za zamieszanie, ale to kolega wstawil tekst.

Miałbyś odrobinę honoru...
Prywatnie żyję tak, jak każdy:
Jem, piję, sypiam, patrzę w gwiazdy


Wróć do „Przedmioty humanistyczne”