Postautor: anmar » 2009-09-08, 22:16
Ten link jest tak długi, że nie chce mi się wkleić. Dlatego kopiuję cały tekst
Interpelacja nr 380 minister edukacji narodowej
10-01-2008
Interpelacja w sprawie interpretacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz ni
W związku z wątpliwościami, jakie rodzą się przy interpretacji rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. z dnia 1 lutego 2005 r.), proszę Panią Minister o właściwą wykładnię art. 5 pkt 2 lit. b powyższego rozporządzenia w brzmieniu: [nauczyciele] opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne, uwzględniając dostosowanie realizacji (...) programów nauczania (...) do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży.
W szczególności proszę o odpowiedź na pytania:
1. Czy rozporządzenie to dotyczy przygotowywania indywidualnych programów nauczania również dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim?
2. Czy według tego rozporządzenia nauczyciele przedmiotowi uczący w klasach dla dzieci z lekkim stopniem upośledzenia umysłowego zobowiązani są do pisania indywidualnych programów nauczania ze swoich przedmiotów dla każdego ucznia w klasie, co daje średnio 50-70 programów z jednego przedmiotu?
W związku z niejasną i niekorzystną dla jakości pracy nauczycieli stosowaną wykładnią przez właściwe kuratoria proszę Panią Minister o pilną odpowiedź na powyższe pytania.
Z wyrazami szacunku
Poseł Zbigniew Girzyński
Warszawa-Toruń, dnia 17 grudnia 2007 r.
Katarzyna Hall - minister edukacji narodowej
Interpelacja w sprawie interpretacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz ni
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pana Posła Zbigniewa Girzyńskiego (SPS-023-380/08) w sprawie interpretacji przepisów rozporządzenia ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 19, poz. 167), uprzejmie informuję.
Przepisy cyt. rozporządzenia dotyczą uczniów niepełnosprawnych wymagających specjalnej organizacji nauki i metod pracy, uczęszczających do specjalnych placówek i specjalnych szkół wszystkich typów, zatem dotyczą również uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
W świetle tego rozporządzenia warunki organizowania kształcenia oraz formy i sposoby realizowania procesu nauczania poszczególnym uczniom, nawet posiadającym tę samą niepełnosprawność, mogą być bardzo zróżnicowane, zależą bowiem od ich potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, określonych przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, które posiada każdy uczeń szkoły specjalnej.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia szkoły i placówki, w których organizowane jest kształcenie specjalne, oprócz realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i zapewnienia odpowiednich warunków do nauki oraz sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, zobowiązane są do prowadzenia zajęć dydaktycznych według treści podstawy programowej kształcenia ogólnego przewidzianej dla danego ucznia wzbogaconych o zajęcia rewalidacyjne, dodatkowo prowadzone przez specjalistów.
Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, spełniając obowiązek szkolny i obowiązek nauki, na różnych etapach edukacyjnych realizują odpowiednio tę samą, co uczniowie pełnosprawni, podstawę programową wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego, a także kształcenia w poszczególnych profilach i w poszczególnych zawodach i podlegają tym samym zasadom oceniania, klasyfikowania i promowania oraz zewnętrznemu systemowi oceniania na sprawdzianach i egzaminach.
Nie stosując wobec tej grupy uczniów obniżenia wymagań edukacyjnych i chcąc zapewnić im możliwość uzyskania powodzenia szkolnego w procesie nauczania, w kształceniu tych uczniów wprowadza się specjalną organizację nauki, tj. odpowiednie dostosowanie warunków organizacyjnych i metod pracy dydaktycznej.
W celu uzyskania jak najlepszych efektów kształcenia w procesie nauczania każdego ucznia niepełnosprawnego przepisy rozporządzenia zobowiązują pracujących z nim nauczycieli i specjalistów do dokonywania przynajmniej raz w roku wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania.
Podejmowane na tej podstawie wspólne ustalenia nauczycieli i specjalistów dotyczące dalszej pracy z dzieckiem w zakresie działań podejmowanych przez nauczyciela w realizacji programu nauczania oraz planowania przez specjalistów zakresu i rodzaju zajęć rewalidacyjnych stanowią indywidualny program edukacyjny dla danego dziecka.
Biorąc pod uwagę, że wspólne ustalenia nauczycieli i specjalistów mają odnosić się do potrzeb edukacyjnych i psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych, a wobec uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim zakres działania specjalistów w szkole bywa niekiedy okazjonalny, ustalany w szkole indywidualny program edukacyjny w odniesieniu do tej grupy uczniów może mieć formę wspólnie ustalanego harmonogramu zajęć prowadzonych z uczniem. W żadnym wypadku nie można go zatem utożsamiać z indywidualnym programem nauczania z poszczególnych przedmiotów, o którym mowa w piśmie.
Szanowny Panie Marszałku! Wyrażam nadzieję, że udzielona Panu Posłowi odpowiedź, zawierająca uogólnioną informację na temat warunków organizowania kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, pozwoli na skorygowanie mylnej interpretacji dokonywanej przez niektórych pracowników kuratoriów oświaty.
Minister
Katarzyna Hall
Warszawa, dnia 18 stycznia 2008 r.
Leges ab omnibus intellegi debant