REFORMA PROGRAMOWA

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

bbyl
Posty: 2
Rejestracja: 2009-08-31, 16:03
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

REFORMA PROGRAMOWA

Postautor: bbyl » 2009-08-31, 16:09

Witam!
Znalazłam to forum i mam nadzieję że ktoś pomoże mi zrozumieć o co w tym wszystkim chodzi.
Dowiedziałam się że dla 6 latków które nie poszły do 1 klasy (a jest ich jakby nie było 95%) nie zostały przeznaczone żadne podręczniki. W opisie reformy napisane jest że dziecka nie uczy się czytać i pisać a jedynie przygotowuje do nauki w szkole.
Czy to jest normalne? Mam dziecku od września do czerwca powtarzać: PAMIĘTAJ DZIECKO DROGIE< OD WRZEŚNIA PRZYSZŁEGO ROKU ZACZNIESZ SIĘ UCZYĆ LITER I CYFER! BĄDŹ NA TO GOTOWY? Jak można przygotowywać dziecko do czegoś o czym nie ma pojęcia, bądź nauczone z poprzednich lat w maluchach że są zajęcia na których uczymy się liter i cyfer? Czy są w ogóle jakieś podręczniki zaakceptowane przez ministerstwo? Czy cały rok szkolny w przedszkolu będzie upływał na zabawach ruchowych jak to wynika z opisu reformy.
Pozdrawiam i będę wdzięczna za udział w dyskusji.
Bogusława

Awatar użytkownika
Mika71
Posty: 53
Rejestracja: 2009-02-21, 19:08
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: mazowieckie

Re: REFORMA PROGRAMOWA

Postautor: Mika71 » 2009-08-31, 19:44

Bogusiu - problem jest ogromny.
Znowu mamy robić coś do czego nie jesteśmy przygotowani :shock: . Ja dziś musiałam zdecydować na jakich podręcznikach będzie opierała się moja praca dydaktyczna z 6 latkami :(
A żeby było śmiesznie to podręczników dla 6 - latków nie ma. Będę pracowała z dziećmi na podręcznikach nowych przeznaczonych dla 5latów. Absurd! To będzie rok porażek - aż się boję pomyśleć! :(

bbyl
Posty: 2
Rejestracja: 2009-08-31, 16:03
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: REFORMA PROGRAMOWA

Postautor: bbyl » 2009-09-02, 15:49

No właśnie.. Sama mam w mojej grupie kilkoro 5 latków dołożonych do zerówki. I niestety wyszło na to że dla 6 latków nie przewidziano żadnych podręczników i muszę uczyć 6latki na książkach dla 5 latków. Przecież to jest nienormalne! Czytałam w Dzienniku wczoraj artykuł w którym pisano, że będą jeździć i sprawdzać czy 6 latki mają książki! Paranoja. Aż się boje myśleć co to będzie..

szkolnoprzedszkola
Posty: 9
Rejestracja: 2009-09-22, 17:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: REFORMA PROGRAMOWA

Postautor: szkolnoprzedszkola » 2009-09-27, 10:41

witajcie dziewczyny. pracuje w zerowce w szkole. mam 5 i 6 latków i ten sam problem. Dzieci, nakręcane przez rodzicow , przychodza do mnie i prosza, zebym je uczyla czytac. Co lepsze polowa z moich dzieci juz zna wszystkie litery i potrafi je łączyc :) Pracowac musimy w ksiazkach dla 5 latkow, w ktorych praca na caly tydzien zajmuje moim dzieciom 15 minut- wyciac , wkleic, odlozyc ksiazke. Mam wrazenie, ze w zwiazku z reforma robie dzieciom krzywde. Aż sie boje co bedzie , jak pojde do 1 klasy:)

asiek01
Posty: 4
Rejestracja: 2009-09-22, 19:47
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: małopolskie

Re: REFORMA PROGRAMOWA

Postautor: asiek01 » 2009-09-28, 19:29

witajcie, ja uczę w zerówce ale w oddziale szkolnym i uczę 6 latków z programu WSiP wesołe przedszkole dla 6 latów nieoficjalnie, a oficjalnie z programu zatwierdzonego przez MEN Wesołe przedszkole i przyjaciele i szczerze mówiąc zamierzam wprowadzać literki
ale mam pytane do Was czy gdzieś jest napisane ile godzin powinni mieć zajęcia 6 latki w szkole? w podstawie o tym nie pisze :P

Awatar użytkownika
Mika71
Posty: 53
Rejestracja: 2009-02-21, 19:08
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: mazowieckie

Re: REFORMA PROGRAMOWA

Postautor: Mika71 » 2009-09-29, 09:27

W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:
1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).

TU JEST ODPOWIEDŹ. SAMA POLICZ ILE CZASU MAJĄ TRWAĆ ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE. Dla mnie to jest trochę chore, ale ktoś może wkrótce uleczy ten chory system.

asiek01
Posty: 4
Rejestracja: 2009-09-22, 19:47
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: małopolskie

Re: REFORMA PROGRAMOWA

Postautor: asiek01 » 2009-09-29, 12:04

no właśnie chore to jest. Moje 6 latki razem z rytmiką angielskim religą i kształceniem zintegrowanym mają tygodniowo 19 godzin, a dyr powiedziała mi ze mają mieć 25 czy ktoś wie skąd to wzieła? jak Wy macie? bo się pogubiłam

zxzx2904
Posty: 1
Rejestracja: 2008-07-09, 10:54
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: REFORMA PROGRAMOWA

Postautor: zxzx2904 » 2009-09-29, 14:42

witajcie!
Pracuję z zerówce w szkole przed tem miałam etat 22 godz., a od końca roku 2008/2009 mam 25 godz. - po szkoleniu mojej dyrektorki. Tylko nadal nie wiem jak mam wpisywać w dzienniku :( moze któraś z Was rozgryzłą ten problem? To rozliczenie wg reformy zrobiłam tylko na stronie,gdzie umieszczamy planowy rozkład dnia,ale co dalej?
pozdrawiam! :lol:

ewita
Posty: 29
Rejestracja: 2007-11-15, 20:51

Re: REFORMA PROGRAMOWA

Postautor: ewita » 2009-10-05, 15:17

Dziewczyny a powiedzcie mi co w programie mają 4-latki? Co powinny umieć na koniec roku szkolnego? Pytam bo mam córkęw tym wieku. Niestety nie chodzi do przedszkola a chciałabym wiedziećco sama moge z nią robić w domu. Poradzcie mi jakie książeczki kupić tz na jakich wy pracujecie w 4-latkach. Z góry dziękuję

Awatar użytkownika
ms.elephant
Posty: 402
Rejestracja: 2008-01-25, 12:36

Re: REFORMA PROGRAMOWA

Postautor: ms.elephant » 2010-03-08, 20:48

Przeczytałam powyższe wypowiedzi i zwróciłam uwagę na obawy, jakie miałyście odnośnie podręczników i reformy programowej na początku roku szkolnego, we wrześniu.

Mam pytanie - Jakie programy wychowania przedszkolnego i ewentualne podręczniki do nich wybrałybyście dzisiaj, po tych kilku miesiącach pracy? Które z nich są warte uwagi, a których szczególnie nie polecacie?

Muszę wybrać Program wychowania przedszkolnego dla grupy 3-4 latków i 5 latków. Wiadomo, że "na pierwszy rzut oka", nie zawsze jesteśmy w stanie dostrzec wszystkie pozytywy i negatywy danej książki. Nie ma to jak doświadczyć na własnej skórze ;) Dlatego chętnie poznam Wasze wrażenia.

krufka
Posty: 10
Rejestracja: 2010-01-21, 18:16
Kto: student
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: REFORMA PROGRAMOWA

Postautor: krufka » 2010-04-14, 01:51

Dzisiaj akurat jedna z koleżanek zadała podobne pytanie profesorce na ćwiczeniach. Przedszkole ma za zadanie przygotowywać do nauki czytania i pisania i jest szereg możliwości, żeby to robić równocześnie "nie wchodząc w kompetencje" nauczycieli 1-3. Chodzi w dużej mierze o ćwiczenia ręki, koordynacji wzrokowo ruchowej, wprowadzania kształtów podobnych do liter, czy też samych liter, jednak bez nauki czytania.

Kilka pomysłów (do wykorzystania na "szlaczkach" lub literach):
- kreślenie liter i wzorów palcem na tacce z piaskiem lub kaszką manną (+ dużo frajdy dla dzieci)
- układanie liter ze sznurka
- pisanie liter palcem na plecach, dłoni, policzku
- pisanie liter w powietrzu
- rysowanie dużych kształtów kredą na tablicy
- wpisywanie liter w znak nieskończoności
- lepienie liter z plasteliny
- układanie liter z klocków
- stosowanie wizytówek z imionami dzieci i różne zabawy z nimi związane (np ustawianie się przy karteczce z imieniem)
- układanie liter z dzieci (np. jedno dziecko ustawia trójkę kolegów w literę A itd)
- zabawy wzbogacające słownictwo (np wyraz na ostatnią literę poprzedniego)
- odnajdowanie w sali wyrazów rozpoczynających się na daną literę

Warto zerknąć na:
- metodę dobrego startu
- odimienną metodę nauki czytania, która jest polecana dla przedszkoli


Wróć do „Wychowanie przedszkolne”