Obliczenia zegarowe

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
iTulka
Posty: 385
Rejestracja: 2010-05-17, 00:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Obliczenia zegarowe

Postautor: iTulka » 2010-09-05, 21:11

Przeszukałam cały dział "matematyka", lecz nie znalazłam odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie, przepraszam, jeśli źle szukałam, a odpowiedź już jest :oops:

Drodzy matematycy, w zadaniu należało obliczyć czas nauki dziewczynki, która zaczęła się uczyć o godzinie 15.30, a skończyła o 17.30. Czy dopuszczalny jest następujący zapis:
17.30 - 15.30 = 2godz.
Takie rozwiązanie znalazłam w przewodniku metodycznym, jednak budzi ono moje zastrzeżenia. Brzmi to bez sensu: siedemnasta trzydzieści odjąć piętnasta trzydzieści równa się dwie godziny.
Co innego, gdy np. sumujemy liczbę godzin 24godz.+13godz.=37godz., ale w tym zapisie wyżej nie wiadomo skąd wzięła się ta jednostka w wyniku :roll:
Jak zapisać rozwiązanie?

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Obliczenia zegarowe

Postautor: malgala » 2010-09-05, 22:37

Zapisałabym tak:
17godzin30minut - 15godzin30minut = 2godziny

Awatar użytkownika
iTulka
Posty: 385
Rejestracja: 2010-05-17, 00:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Obliczenia zegarowe

Postautor: iTulka » 2010-09-05, 22:49

No tak, to już czytelny zapis. Dzięki, malgalo.
A czy spotkałaś się kiedyś z opinią, że godzin nie powinno się dodawać/odejmować? Jeśli tak, to w jakich przypadkach?

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Obliczenia zegarowe

Postautor: malgala » 2010-09-05, 23:01

iTulka pisze:A czy spotkałaś się kiedyś z opinią, że godzin nie powinno się dodawać/odejmować?

W takim zapisie zegarowym 17:30 - 15:30, to tak. Przecież ten zapis (17;30) wskazuje konkretną godzinę.
Obliczenia zegarowe sprowadzają się raczej do udzielenia odpowiedzi na pytania "ile godzin upłynęło?", "ile czasu potrzeba?" i podobne. Sprowadzają się więc do obliczenia czasu.
Zapis 17:30 wskazuje konkretną godzinę, ale oznacza on również, że dzień trwa już 17 godzin i 30 minut.
Nawet zadanie typu "Jest godzina 12:25. Która godzina będzie za 3 godziny i 20 minut" należałoby rozwiązać moim zdaniem następująco:
12 godzin 25 minut + 3 godziny 20 minut = 15 godzin 45 minut
i dopiero ten zapis zinterpretować, że będzie godzina 15:45.

Awatar użytkownika
iTulka
Posty: 385
Rejestracja: 2010-05-17, 00:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Obliczenia zegarowe

Postautor: iTulka » 2010-09-05, 23:29

malgala pisze:Przecież ten zapis (17;30) wskazuje konkretną godzinę.

No właśnie to mi nie dawało spokoju.
malgala pisze:Zapis 17:30 wskazuje konkretną godzinę, ale oznacza on również, że dzień trwa już 17 godzin i 30 minut.
Nawet zadanie typu "Jest godzina 12:25. Która godzina będzie za 3 godziny i 20 minut" należałoby rozwiązać moim zdaniem następująco:
12 godzin 25 minut + 3 godziny 20 minut = 15 godzin 45 minut
i dopiero ten zapis zinterpretować, że będzie godzina 15:45.

Masz rację, najbezpieczniej i najlogiczniej sprowadzić wszystko do godzin i minut, a potem obliczać. Że ja wcześniej na to nie wpadłam :lol:
A twórcy przewodników to już w ogóle powinni się wstydzić.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Obliczenia zegarowe

Postautor: haLayla » 2010-09-05, 23:39

A nie bezpieczniej byłoby sprowadzić wszystko do minut, a po wykonaniu działania zamienić na godziny? Jeżeli mamy równy rachunek, tj. odjęcie dwóch godzin, to może się to wydawać zbyteczne. Ale jeżeli mamy minut np. 47 i dodajemy do nich 35 minut? Ktoś, może z rozpędu potraktować godzinę jako pełną setkę minut.
<3

Awatar użytkownika
iTulka
Posty: 385
Rejestracja: 2010-05-17, 00:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Obliczenia zegarowe

Postautor: iTulka » 2010-09-05, 23:43

haLayla pisze:A nie bezpieczniej byłoby sprowadzić wszystko do minut, a po wykonaniu działania zamienić na godziny?

Hi, hi ;) Nie wiem, czy Cię dobrze rozumiem, ale sprowadzić wszystko do minut, czyli 17:30, to ile to minut? :D Moje dzieciaki tego nie obliczą ;)
Czasem to co dla nas oczywiste, najtrudniej maluchom wyjaśnić tak, by nie namieszać.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Obliczenia zegarowe

Postautor: malgala » 2010-09-05, 23:43

iTulka pisze:Że ja wcześniej na to nie wpadłam :lol:


iTulka, w ubiegłym wieku ładnych kilka lat uczyłam w klasach II-VIII.
W klasie III wiele uwagi poświęcało się na obliczenia zegarowe i kalendarzowe.
Przewodników dla nauczyciela nie było. Może dzięki temu nie miałam wątpliwości :mrgreen:
Teraz przewodniki są. Owszem, przeglądam je. Czasami skorzystam z jakiegoś pomysłu. Głównie jednak polegam na własnym doświadczeniu.

Awatar użytkownika
iTulka
Posty: 385
Rejestracja: 2010-05-17, 00:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Obliczenia zegarowe

Postautor: iTulka » 2010-09-05, 23:50

malgala pisze:Przewodników dla nauczyciela nie było. Może dzięki temu nie miałam wątpliwości

Ja również zaglądam do nich sporadycznie, gdyż mam swoje koncepcje na zajęcia, ale najczęściej właśnie zerkam na propozycje rozwiązań zadań matematycznych - nigdy nie czułam się w tej dziedzinie wybitną specjalistką :oops: . I właśnie niedawno zerknęłam... i ujrzałam taki dziwny twór. Ale i tak plus dla mnie, bo inne koleżanki nawet nie dostrzegły, że coś jest nie tak :mrgreen:

Awatar użytkownika
JHN
Posty: 177
Rejestracja: 2010-06-05, 19:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Obliczenia zegarowe

Postautor: JHN » 2010-09-06, 23:26

A jak u dzieci z ułamkami?
17 30/60 - 15 30/60 = 2
Pozdrawiam
PS. W silnik forum można by było wcisnąć kod LaTeX-a? Nawet tylko dla wtajemniczonych!
Szacunek? Dam Ci go tyle, ile dostałem od Ciebie!
Broń inteligentnego człowieka walczącego z otaczającą go głupotą: sarkazm.

Awatar użytkownika
iTulka
Posty: 385
Rejestracja: 2010-05-17, 00:17
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Obliczenia zegarowe

Postautor: iTulka » 2010-09-06, 23:39

JHN pisze:A jak u dzieci z ułamkami?
17 30/60 - 15 30/60 = 2

Sposób mi się podoba, ale jakbym im coś takiego napisała, to by chyba był płacz ;)
Ułamki poznajemy pod koniec trzeciej klasy, zapisując jedynie 1/2, 1/3, 1/4, 2/4. A i to nieobowiązkowo.

Awatar użytkownika
wrotkap
Posty: 131
Rejestracja: 2007-10-20, 00:34

Re: Obliczenia zegarowe

Postautor: wrotkap » 2011-02-09, 12:39

może jeszcze tak:
od 15.30 do 16 jest pół godziny
od 16 do 17 jest godzina
od 17 do 17.30 pół godziny
razem więc 2 godziny.

Sprawdza się w każdych warunkach, jest logiczne i obrazowe dla uczniów
Żyj tak, abyś nie musiał się czerwienić, zwłaszcza przez samym sobą.

jaga111
Posty: 66
Rejestracja: 2010-03-23, 17:05
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: świętokrzyskie

Re: Obliczenia zegarowe

Postautor: jaga111 » 2011-02-13, 18:38

też tak robię i to się sprawdza. Dzieciaki nie popełniają wtedy błędów.


Wróć do „Matematyka”

cron