aska2764 pisze:O ile się nie mylę jest to zupełna nowość dla uczniów
Jako układ równań, to faktycznie nowość, ale nie całkiem.
Przed wprowadzeniem układu równań uczniowie powinni poznać równanie pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi i na tym trzeba bazować.
Na etapie wprowadzenia dobrze jest posłużyć się metodą obrazową. Ilustracje obrazujące różne zależności uczniowie zapisują w postaci równania. Jeżeli zilustrujemy w ten sposób dwa warunki i oba jednocześnie muszą być spełnione - już mamy układ równań. Przy okazji widać na obrazkach do czego układy równań służą.
Jeżeli chcesz jakoś szczególnie uatrakcyjnić temat, możesz polecić uczniom odegranie scenki ilustrującej robienie zakupów. Dwie różne osoby kupują dwa takie same produkty, ale w różnych ilościach i różną kwotę za nie płacą (na przykład takie same batony i takie same paczki ciastek). Trzeba tylko zadbać o przygotowanie odpowiedniej liczby rekwizytów (mogą być nimi kartki z rysunkiem batonika i kartki z rysunkiem paczki ciastek). Kupujący wie, ile czego ma kupić, ale nie zna ceny. Sprzedawca podaje tylko kwotę do zapłaty. Kupujący mogą przyczepić kartki z obrazkami zakupionych przez siebie towarów do tablicy i obok wpisać kwotę, jaką zapłacili. Pozostali uczniowie obliczają, na podstawie zobrazowanej w ten sposób scenki, cenę batonika i cenę paczki ciastek. Robią to analizując zilustrowaną na tablicy sytuację. Potem zapisują to w postaci układu równań i podają jego rozwiązanie.