układ równań- wprowadzenie

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

aska2764
Posty: 1
Rejestracja: 2010-10-22, 18:43
Kto: student
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: podkarpackie

układ równań- wprowadzenie

Postautor: aska2764 » 2010-11-25, 17:21

Witam,
jestem studentką 3-go roku matematyki i w ramach praktyki mam przeprowadzić lekcję w klasie II gimnazjum. Do zrealizowania mam następujący temat: "Do czego służą układy równań?"- wprowadzenie. O ile się nie mylę jest to zupełna nowość dla uczniów, dlatego też chciałabym przeprowadzić lekcję w ciekawy sposób. Jest to dla mnie ogromne wyzwanie i przyznam szczerze, że bardzo się denerwuję przed tą lekcją. Jeśli ktoś z Państwa ma ciekawe zadania, gry dydaktyczne lub pomysły dotyczące "wprowadzenia uczniów w układy równań" proszę o pomoc.

Pozdrawiam Aśka

Awatar użytkownika
JHN
Posty: 177
Rejestracja: 2010-06-05, 19:09
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: układ równań- wprowadzenie

Postautor: JHN » 2010-11-25, 20:37

Proponuję zacząć od przeczytania ze zrozumieniem opracowania tematu w podręczniku, a potem rzetelnie przedstawić je uczniom na lekcji... I wystarczy...
Pozdrawiam
Szacunek? Dam Ci go tyle, ile dostałem od Ciebie!
Broń inteligentnego człowieka walczącego z otaczającą go głupotą: sarkazm.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: układ równań- wprowadzenie

Postautor: malgala » 2010-11-25, 21:23

aska2764 pisze:O ile się nie mylę jest to zupełna nowość dla uczniów

Jako układ równań, to faktycznie nowość, ale nie całkiem.
Przed wprowadzeniem układu równań uczniowie powinni poznać równanie pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi i na tym trzeba bazować.
Na etapie wprowadzenia dobrze jest posłużyć się metodą obrazową. Ilustracje obrazujące różne zależności uczniowie zapisują w postaci równania. Jeżeli zilustrujemy w ten sposób dwa warunki i oba jednocześnie muszą być spełnione - już mamy układ równań. Przy okazji widać na obrazkach do czego układy równań służą.
Jeżeli chcesz jakoś szczególnie uatrakcyjnić temat, możesz polecić uczniom odegranie scenki ilustrującej robienie zakupów. Dwie różne osoby kupują dwa takie same produkty, ale w różnych ilościach i różną kwotę za nie płacą (na przykład takie same batony i takie same paczki ciastek). Trzeba tylko zadbać o przygotowanie odpowiedniej liczby rekwizytów (mogą być nimi kartki z rysunkiem batonika i kartki z rysunkiem paczki ciastek). Kupujący wie, ile czego ma kupić, ale nie zna ceny. Sprzedawca podaje tylko kwotę do zapłaty. Kupujący mogą przyczepić kartki z obrazkami zakupionych przez siebie towarów do tablicy i obok wpisać kwotę, jaką zapłacili. Pozostali uczniowie obliczają, na podstawie zobrazowanej w ten sposób scenki, cenę batonika i cenę paczki ciastek. Robią to analizując zilustrowaną na tablicy sytuację. Potem zapisują to w postaci układu równań i podają jego rozwiązanie.


Wróć do „Matematyka”

cron