Nauczanie indywidualne 45 czy 60 minut?

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

20anna
Posty: 2
Rejestracja: 2009-03-02, 20:29
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: dolnośląskie

Nauczanie indywidualne 45 czy 60 minut?

Postautor: 20anna » 2011-02-28, 22:44

Od marca będę miała nauczanie indywidualne gimnazjalisty prowadzone w domu ucznia. Moja dyrektorka twierdzi, że godzina nauki w takim przypadku wynosi 60 minut. Kilka lat temu prowadziłam tego typu nauczanie i lekcja trwała tak jak w szkole 45 minut. Pytałam znajomych w innych szkołach i wiem, że u nich lekcja nauczania indywidualnego trwa 45 minut. Czy ktos wie, coś na temat zmiany przepisów bądź luki, którą można różnie interpretować? Będę wdzięczna za odpowiedź.

Awatar użytkownika
satellite
Posty: 9
Rejestracja: 2010-11-17, 21:18
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Chemia, Informatyka
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Nauczanie indywidualne 45 czy 60 minut?

Postautor: satellite » 2011-03-01, 22:22

Rozporządzenie MEN ws. ramowych statutów:

(część poświęcona gimnazjom)
§ 6. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 12 ust. 3.

Rozporządzenie MEN ws. indywidualnego nauczania:
§ 6. Na podstawie orzeczenia dyrektor ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć (...) indywidualnego nauczania(...)

zwracam uwagę, że Dyrektor nie określa "czasu trwania" tylko "czas" w sensie dnia i godziny rozpoczęcia zajęć.

Pojęcie "godzina" (bez dookreślenia "lekcyjna" lub "pełna") występuje w rozmaitych aktach prawnych dotyczących nauczania, na przykład w rozporządzeniu dotyczącym ramowych planów nauczania. I zgodnie z opisem w rozporządzeniu dot. ramowych statutów oznacza ona 45 minut zajęć, a ich wydłużenie do 60 minut może nastąpić tylko w "uzasadnionych przypadkach" - a więc nie w formie regularnej i z góry zakładanej.
Zapewne Dyrektor czytając Rozporządzenie dot. nauczania indywidualnego potraktowała funkcjonujące tam pojęcie "godzina" dosłownie jako 60 minut. Jest to interpretacja błędna.

W przeciwnym razie tak samo powinna traktować "godziny" określane w rozporządzeniu o planach nauczania i zwiększyć liczbę zajęć z wszystkich przedmiotów. Bo przecież lekcja ma 45 minut, a plan mówi o godzinach, a zatem jedna lekcja nie wyrabia pełnej godziny. Potrzeba zatem 4 lekcji, aby wykonać 3 godziny zajęć, nieprawdaż?
pedagog to skrzyżowanie pedofila z demagogiem

20anna
Posty: 2
Rejestracja: 2009-03-02, 20:29
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język polski
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Nauczanie indywidualne 45 czy 60 minut?

Postautor: 20anna » 2011-03-02, 16:57

Dziękuję za odpowiedź.

Art.3.9.UoSO
Posty: 661
Rejestracja: 2009-09-13, 23:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Nauczanie indywidualne 45 czy 60 minut?

Postautor: Art.3.9.UoSO » 2011-03-02, 19:12

Myślę, że interpretacja 45 minut dydaktyczne, 60 minut opiekuńcze wystarcza. Nauczanie indywidualne to zajęcia dydaktyczne.

jinks
Posty: 226
Rejestracja: 2010-06-26, 12:24
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka, Informatyka
Lokalizacja: małopolskie

Re: Nauczanie indywidualne 45 czy 60 minut?

Postautor: jinks » 2011-03-19, 18:34

Wszędzie i na każdym kroku moja teoria znajduje potwierdzenie: szukasz największego idioty i najbardziej niekompetentnego głąba w szkole? Idź do gabinetu dyrektora!
Przykre, ale prawdziwe.


Wróć do „Prawo oświatowe”