uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole podstawowej

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

róża
Posty: 1
Rejestracja: 2010-08-30, 14:40
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole podstawowej

Postautor: róża » 2010-08-30, 14:51

Od nowego roku szkolnego będę miała w klasie II szkoły podstawowej ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym. Chłopiec otrzymał orzeczenie pod koniec ubiegłego roku szkolnego. Mam stworzyć dla niego program. Proszę o wskazówki i podzielenie się doświadczeniem w zakresie tworzenia takiego dokumentu jak i pracy z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie w masowej szkole.

mierzejka
Posty: 2
Rejestracja: 2010-08-30, 15:57
Kto: student
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole podstawowej

Postautor: mierzejka » 2010-08-30, 16:07

Róża to jesteśmy w takiej samej sytuacji. Ja również mam klasę II i doszedł do mnie teraz chłopiec z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym. Ja zamówiłam sobie taką pozycję, podobno bardzo dobra i dostosowana do nowej podstawy: "Program zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w szkole podstawowej masowej lub szkole podstawowej specjalnej
Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Dla klas 1-3"
Autor: Renata Naprawa, Alicja Tanajewska, Ewa Korzeniewska
Wydawca: Harmonia,
Ja też nie mam doświadczenia z pracą z takimi dziećmi, więc również proszę o jakieś wskazówki.

maja1965
Posty: 26
Rejestracja: 2008-02-10, 14:42

uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole podstawowej

Postautor: maja1965 » 2010-08-30, 20:01

Polecam również pozycję 'Program zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w klasach I-III szkoły podstawowej dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim" - Beata Cholewczyńska i Wojciech Lewandowski oraz 'Indywidualne Programy Edukacyjno-terapeutyczne dla I etapu nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym' - R. Naprawa, Kornelia Maternicka, A. Tanajewska. pracowałam już trochę z dziećmi z orzeczeniami. Należy zapoznać się z podstawą programową dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym oraz z zaleceniami poradni i stworzyć program dla dziecka adekwatnie do ich możliwości. Interesuje mnie z jakich pomocy korzystacie ( kart pracy, własne środki dydaktyczne, może jakieś gotowe pomoce do zakupu, przydatne strony do pracy z dziećmi).

mierzejka
Posty: 2
Rejestracja: 2010-08-30, 15:57
Kto: student
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole podstawowej

Postautor: mierzejka » 2010-09-01, 12:52

Ten mój chłopiec praktycznie nie zna liter i cyfer nie mówiąc już nic o czytaniu i pisaniu, więc nie wiem jakie będą dla niego odpowiednie podręczniki, bo napewno nie te do II klasy. Dziś rozmqwiałam z mamą tego ucznia i powiedziałam, że prawdopodobnie będzie miał podręczniki do I klasy, ale koleżanka móiła, że są z WSiP-u podręczniki dla dzieci upośledzonych tylko ona nie wie, czy akurat są do II klasy. Orientujecie się coś w tym temacie. A Jakie podęczniki mieli wasi ucziowie.

kiwikasia
Posty: 18
Rejestracja: 2007-09-04, 19:52

Re: uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole podstawowej

Postautor: kiwikasia » 2011-08-25, 22:11

Napisz coś więcej o chłopcu, coś z orzeczenia. Nie da się umiarkowanego uczyć z normalną podstawą programową, może litery opanowywać ładnych parę lat... Miałam dziewczynkę umiarkowaną w klasie z normą, miała 12 lat, nastąpił ostry regres, nie poradziła sobie z materiałem klasy drugiej, szybko zapomniała wszystko z pierwszej.

Podstawa dla umiarkowanych bardzo lakoniczna, ma przygotowywać do samodzielnego życia. Trzeba będzie ostro indywidualizować, w każdej dziedzinie.

U nas korzystamy z Wesołęj szkoły i przyjaciele, koleżanki z klas dla umiark i znacznych mają stare podręczniki dla klasy pierwszej, wycinają z nich, korzystają także z materiałów dla przedszkoli. Wszystko zależy od możliwości ucznia, więc najpierw daj Wam czas na rozeznanie, potem podręczniki. Jeszcze może rodzic coś doda (na czym wcześniej pracował, może pokazać zeszyty na przykład).

Powodzenia.[/quote]

Pearl
Posty: 68
Rejestracja: 2010-09-05, 21:11
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski, Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole podstawowej

Postautor: Pearl » 2011-09-09, 15:10

Może ktoś znajdzie się, kto wie jak postępować z dzieckiem w klasie integracyjnej kiedy: uczę angielskiego ale jestem nauczycielem wspomagającym, ten chłopiec krzyczy, bije, szczycie, mało co mówi, pojedyncze polskie słowa...lekarze właściwie nawet nie wiedzą co mu jest. Nie wiem jak z nim pracować, wiem tylko tyle, że w razie czego mam z nim wyjść jakby przeszkadzał.

Sylwiakkk
Posty: 13
Rejestracja: 2013-09-07, 16:31
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubuskie

Re: uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole podstawowej

Postautor: Sylwiakkk » 2013-09-16, 16:31

Hej,

od tego tygodnia będę nauczac dziewczynkę z upośledzeniem , stopien umiarkowany - jest w klasie 5 , ale jest starsza od tych dzieci o rok.

Prosze mi powiedziec, jak taka lekcja wygląda? Ma ktoś doswiadczenie? jaki plan rozkladu i jaka książka? Dodam, że ta dziewczynka nie bardzo zna literki i cyferki.

Sylwiakkk
Posty: 13
Rejestracja: 2013-09-07, 16:31
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubuskie

Re: uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole podstawowej

Postautor: Sylwiakkk » 2013-09-16, 16:47

zapomniałam dodac, że chodzi o język angielski.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole podstawowej

Postautor: linczerka » 2013-09-16, 17:01

Sylwiakkk pisze:jak taka lekcja wygląda?

normalnie, jak lekcja
jaka książka?

żadna, robisz dziecku karty pracy dostosowane do możliwości
Sylwiakkk pisze:dziewczynka nie bardzo zna literki i cyferki

Ma prawo - niepełnosprawna w stopniu umiarkowanym, może znać wybiórczo niektóre litery i cyfry
Sylwiakkk pisze:jaki plan rozkladu

ten sam, co klasa, ale treści znacznie okrojone, bardzo okrojone.
Nie znam programu a ni podstawy do klasy V, ale załóżmy, że dzieci opisują swój wygląd, dziewczynka narysuje siebie i z Twoją pomocą naklei części ubioru. I to już będzie sukces.
Na każdą lekcję coś dla dziecka przygotuj, nie za wiele, zobacz, jak będzie sobie radzić.
A może podpowie Ci coś oligofrenopedagog? Są na forum.
a czemu to we wczesnoszkolnej, jak dzieciak w V klasie?
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Sylwiakkk
Posty: 13
Rejestracja: 2013-09-07, 16:31
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubuskie

Re: uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole podstawowej

Postautor: Sylwiakkk » 2013-09-16, 17:14

linczerka pisze:
Sylwiakkk pisze:jak taka lekcja wygląda?
normalnie, jak lekcja


wyobraz sobie, ze to akurat wiem.


Sylwiakkk pisze:dziewczynka nie bardzo zna literki i cyferki

Ma prawo - niepełnosprawna w stopniu umiarkowanym, może znać wybiórczo niektóre litery i cyfry


to tez doskonale wiem, zaznaczylam poprostu, ze tego nie wie,nie zna, moze ktos mial podobne doswiadczenie i moze podpowiedziec co i jak[/quote]

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: uczeń z upośledzeniem umysłowym w szkole podstawowej

Postautor: linczerka » 2013-09-16, 17:26

Sylwio, dzieci te mają program nastawiony na samoobsługę, funkcjonowanie w społeczeństwie. W przypadku Twojego dziecka może też być wada mowy sprzężona z upośledzeniem. Po prostu nie zdziałasz zbyt wiele. Chodzi o to, by dzieci się osłuchały, posługiwały się najprostszymi pojęciami z języka angielskiego. Wytnij, naklej, ułóż, narysuj - to tego typu zadania. Plus proste wyrazy do odwzorowania. Bardziej wierszyki, rymowanki, piosenki. Klasa robi projekt, uczniowie piszą, dziewczę koloruje. Czyli program klasy realizujesz normalnie. Dla dziecka chyba musisz napisać - nie wiem, jakie masz zalecenie.
Uczyłam parę lat dziecko z takim upośledzeniem, ale nie w klasie. Mniej więcej wiem, co potrafią.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”