formy realizacji podstawy programowej

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

magdalenkajulia
Posty: 66
Rejestracja: 2010-06-15, 19:40
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: zachodniopomorskie

formy realizacji podstawy programowej

Postautor: magdalenkajulia » 2012-01-20, 01:37

Jak co roku, żeby mi za dobrze w czasie ferii nie było, otrzymałam rozpiskę, co trzeba przygotować na radę po feriach. Nawet google nie znają odpowiedzi na pytanie o formy realizacji podstawy programowej. Czy ktoś wie, o co kaman? Bo mnie się nasuwają lekcje, ewentualnie koło zainteresowań czy zajęcia wyrównawcze. Ale jak na sprawozdanie to trochę mało... <confused>

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 7655
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: formy realizacji podstawy programowej

Postautor: malgala » 2012-01-20, 10:30

magdalenkajulia pisze:Nawet google nie znają odpowiedzi na pytanie o formy realizacji podstawy programowej.

Weź podstawę programową. W przypadku nowej podstawy masz na końcu zalecane warunki i sposoby realizacji.
W przypadku języka obcego masz tam:
Języki obce nowożytne

Znajomość języków obcych nowożytnych jest warunkiem pełnego, aktywnego uczestnictwa młodych Polaków w życiu społeczności europejskiej i globalnej. Promowanie różnorodności językowej jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej.
Za podstawowy cel kształcenia w nauczaniu języków obcych nowożytnych przyjęto skuteczne porozumiewanie się w języku obcym, w mowie i w piśmie. Priorytetem jest zatem umiejętność osiągania przez ucznia różnych celów komunikacyjnych, a poprawność językowa, choć odgrywa istotną rolę, nie jest nadrzędnym celem dydaktycznym.
Oprócz umiejętności językowych szkoła, poprzez nauczanie języka obcego, kształtuje postawy ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych kultur.

Warunkiem rozwijania umiejętności językowych na III etapie edukacyjnym jest zapewnienie uczniom kontynuacji nauki języka obcego nowożytnego nauczanego w szkole podstawowej. Nauczyciele powinni właściwie określić i wykorzystać zdobyte przez uczniów w szkole podstawowej umiejętności językowe.
W tym celu konieczne jest przeprowadzenie testów, które pozwolą na zakwalifikowanie uczniów do odpowiednich grup zaawansowania.
Na III etapie edukacyjnym określono dwa poziomy nauczania języków obcych nowożytnych: poziom III.0 - dla początkujących i poziom III.1 - dla kontynuujących naukę, który ma wymagania zbliżone do poziomu A2, w sześciostopniowej skali poziomów biegłości w zakresie poszczególnych umiejętności językowych (A1, A2 - poziom podstawowy; B1, B2 - poziom samodzielności; C1, C2 - poziom biegłości), zdefiniowanej przez Radę Europy3).
Warunkiem rozwijania umiejętności językowych na IV etapie edukacyjnym jest zapewnienie uczniowi kontynuacji nauki języka obcego nowożytnego nauczanego na poprzednim etapie edukacyjnym. Nauczyciele powinni właściwie określić i wykorzystać umiejętności uczniów zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych.
Warunkiem skutecznego nauczania języka obcego nowożytnego i osiągnięcia wskazanych wymagań jest nauka w grupach o zbliżonym poziomie zaawansowania językowego uczniów.
Na IV etapie edukacyjnym określono wymagania na poziomie IV.0 - dla początkujących, na poziomie IV.1 - dla kontynuujących naukę: w zakresie podstawowym - wymagania odpowiadają poziomowi B1 w sześciostopniowej skali poziomów biegłości w zakresie poszczególnych umiejętności językowych, a w zakresie rozszerzonym poziomowi B2.
Dla IV etapu edukacyjnego określa się ponadto poziom IV.2, który odpowiada poziomowi C1 w sześciostopniowej skali poziomów biegłości w zakresie poszczególnych umiejętności językowych. Jest to poziom przewidziany dla uczniów oddziałów dwujęzycznych, dla których język obcy nowożytny jest drugim językiem nauczania.
Za podstawowy cel kształcenia w nauczaniu języków obcych nowożytnych w oddziałach dwujęzycznych przyjęto swobodne porozumiewanie się w języku obcym, w mowie i w piśmie. Oczekuje się, ze uczeń osiągnie poziom biegłości zbliżony do C1 w sześciostopniowej skali poziomów biegłości w zakresie poszczególnych umiejętności językowych, co zakłada nie tylko wysoką skuteczność w komunikacji, ale i poprawność językową.
Ponadto, zadaniem nauczyciela w oddziałach dwujęzycznych jest rozbudzenie w uczniach zainteresowania dorobkiem kulturowym i cywilizacyjnym danego obszaru językowego, w kontekście dorobku kraju ojczystego, oraz rozwijanie postaw ciekawości i tolerancji wobec innych kultur. Oczekuje się, że uczeń opanuje pewien zasób wiedzy na temat danego obszaru językowego z zakresu takich dziedzin, jak: literatura, sztuka, historia, geografia, polityka. Warunkiem osiągnięcia wymagań określonych w podstawie programowej jest zapewnienie uczniom kontaktu z autentycznym językiem poprzez stały dostęp do autentycznych materiałów (filmy, gazety, czasopisma, Internet, literatura piękna, publikacje popularno-naukowe, itp.), regularny kontakt z rodzimymi użytkownikami języka oraz uczestnictwo w projektach i programach współpracy i wymiany międzynarodowej.
Zajęcia z języka obcego nowożytnego powinny być prowadzone w odpowiednio wyposażonej sali. Wśród niezbędnych pomocy powinny znaleźć się słowniki, pomoce wizualne, odtwarzacz płyt CD, komplet płyt do nauczania. Zalecany jest też dostęp do komputerów z łączem internetowym.

Ostatnio zmieniony 2012-01-22, 22:47 przez malgala, łącznie zmieniany 1 raz.

magdalenkajulia
Posty: 66
Rejestracja: 2010-06-15, 19:40
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: formy realizacji podstawy programowej

Postautor: magdalenkajulia » 2012-01-22, 22:16

Liczyłam na konkrety. Widzę, że pozostaje mi tylko wodolejstwo i pisanie po omacku, bo dyrekcja chyba sama nie wie, o co poprosiła i czego się spodziewać.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 7655
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: formy realizacji podstawy programowej

Postautor: malgala » 2012-01-22, 22:44

magdalenkajulia pisze:Liczyłam na konkrety.

Zacytowałam dla III etapu edukacyjnego. Są tam konkrety. Trzeba tylko uważnie przeczytać.
Jeżeli potrzebujesz do klas I - III, to znajdziesz podobne informacje w nowej podstawie programowej dla I i II etapu edukacyjnego.
A konkrety wytłuściłam.

magdalenkajulia
Posty: 66
Rejestracja: 2010-06-15, 19:40
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: formy realizacji podstawy programowej

Postautor: magdalenkajulia » 2012-01-23, 11:02

Z całym szacunkiem, malgala, wszystko wskazuje na to, że inaczej rozumiemy pojęcie form realizacji. Dla mnie sposoby i warunki realizacji nie są jednoznaczne z formami.

Ten fragment podstawy prog. do mnie przemawia i najprawdopodobniej wykorzystam go w sprawozdaniu:

"kontakt z autentycznym językiem poprzez stały dostęp do autentycznych materiałów (filmy, gazety, czasopisma, Internet, literatura piękna, publikacje popularno-naukowe, itp.), regularny kontakt z rodzimymi użytkownikami języka oraz uczestnictwo w projektach i programach współpracy i wymiany międzynarodowej."

Dlatego dziękuję Ci za pomoc. :)

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 7655
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: formy realizacji podstawy programowej

Postautor: malgala » 2012-01-23, 15:54

magdalenkajulia pisze:Dla mnie sposoby i warunki realizacji nie są jednoznaczne z formami.

A no bezpośrednio nie są, ale z nich wynikają.
Nawet fragment, który zacytowałaś, już implikuje formy.
Masz tu pracę z tekstem nie tylko podręcznikowym, oglądanie filmów w wersji językowej, wyszukiwanie informacji, ....
A wcześniej wskazałam pracę w grupach.
Nie jestem językowcem, więc szczegółowo na ten temat wypowiedzieć się nie mogę, ale te wymienione wynikają jednoznacznie z zalecanych warunków i sposobów realizacji.
Przecież sposób realizacji jakiegoś zadania to nic innego, jak właśnie forma tej realizacji.

magdalenkajulia
Posty: 66
Rejestracja: 2010-06-15, 19:40
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: formy realizacji podstawy programowej

Postautor: magdalenkajulia » 2012-01-23, 15:59

To tym bardziej, że nie jesteś językowcem, dziękuję Ci za pomoc. :*


Wróć do „Języki obce”