Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Irysek
Posty: 24
Rejestracja: 2011-06-12, 18:49
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

Postautor: Irysek » 2012-12-12, 23:41

Witajcie! Mam w klasie ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim (gimnazjum bez oddziałów integracyjnych - druga klasa). Z obserwacji nauczycieli uczących wynika, że uczniowi się pogarsza, to znaczy, bardziej jest to upośledzenie w stopniu umiarkowanym niż lekkim. Problem tkwi w tym, że matka absolutnie nie zgadza się na przeniesienie ucznia do szkoły specjalnej. Zamierzam napisać wniosek do PPP o ponowne przebadanie ucznia. Poradźcie mi proszę, jak przekonać matkę, że szkoła specjalna byłaby lepszym rozwiązaniem?

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 3591
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Przedmiot: EW, inne

Re: Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

Postautor: linczerka » 2012-12-13, 20:56

Irysek pisze:bardziej jest to upośledzenie w stopniu umiarkowanym niż lekkim

Nie można tak twierdzić na podstawie obserwacji nauczycieli. do tego trzeba badań, ale rozumiem tok myślenia. Upośledzenie w stopniu lekkim może się mieścić w dolnej granicy. Poradnie nie są skore do "przekwalifikowania" upośledzenia. Ile lat liczy sobie to orzeczenie?
Irysek pisze:Zamierzam napisać wniosek do PPP o ponowne przebadanie ucznia.

Jak najbardziej można, ale bez zgody rodzica nic nie osiągniecie. Matka będzie się bronić. Może lepiej zmienić formy, metody pracy z uczniem? Obawiam się, że niewiele możecie. Jeśli mam być szczera, to będąc w sytuacji rodzica, też bym się nie zgodziła. Widzę możliwość w godzinach rewalidacji.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Irysek
Posty: 24
Rejestracja: 2011-06-12, 18:49
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

Postautor: Irysek » 2012-12-14, 00:26

Jest to orzeczenie wydane w marcu 2011 roku, gdy dziecko było w szóstej klasie szkoły podstawowej. Zespół orzekający wydał decyzję o potrzebie kształcenia specjalnego w okresie III etapu edukacyjnego z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. W diagnozie napisanie jest, że nastąpił już wtedy istotny regres funkcji intelektualnych w stosunku do badań wcześniejszych. Czyli ja dokładnie nie wiem, kiedy to upośledzenie w stopniu lekkim stwierdzono.

Uczeń ma przyznane dwie godziny rewalidacji tygodniowo i z tego co się orientuję wynika, że na więcej nie ma szans.

Problemem jest również to, że dziecko staje się coraz bardziej wyobcowane jeśli chodzi o kontakty z rówieśnikami. Nie ma żadnych bliższych kolegów, czy koleżanek. Na lekcjach przeważnie siedzi samo. Nie można powiedzieć, że klasa ucznia nie akceptuje, ale zdarzają się niestety incydenty podśmiewania się (ostatnio coraz częstsze), z czym staram się walczyć z całych sił.

Co do metod pracy, to mniej więcej połowa nauczycieli uczących tego ucznia jest także oligofrenopedagogami (ja nie jestem) pracującymi również w szkole specjalnej, więc myślę, że wiedzą oni dokładnie jak należy z takim uczniem pracować.

Wiem, że potrzebna będzie zgoda rodzica i szykuję się na rozmowę z matką, która przyznać muszę łatwego charakteru nie posiada. W każdym razie zamierzam zrobić wszystko co w mojej mocy, by matka tę zgodę wyraziła. Ech...

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 3591
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Przedmiot: EW, inne

Re: Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

Postautor: linczerka » 2012-12-14, 18:38

Macie orzech do zgryzienia, przymusu dla rodzica nie ma. Wyważ dobrze argumenty.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Irysek
Posty: 24
Rejestracja: 2011-06-12, 18:49
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

Postautor: Irysek » 2012-12-17, 19:39

Dzięki, Linczerko, za pomoc:) Pozdrawiam!

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2163
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

Postautor: Basiek70 » 2012-12-19, 22:28

Jako matka ucznia z uu w stopniu lekkim w 1 klasie gimnazjum w klasie nieintegracyjnej i jednocześnie nauczyciel napiszę tak: na Twoim miejscu poważnie zastanowiłabym się nad wszystkim, bo o ile na poziom funkcji intelektualnych wpływu szkoła nie ma, to na wykorzystanie potencjału, na rozwój funkcji szkolnych oraz na funkcjonowanie dziecka w środowisku klasowym już tak i to ogromny. Może należy skorygować ipet ucznia? Podpowiedź o formach i metodach pracy jest bardzo cenna i nie trzeba być oligofrenopedagogiem. Natomiast dlaczego dziecko siedzi samo i jak to się ma do Twoich usilnych starań zintegrowania zespołu? Czy uczeń jest nowy w klasie? Jeśli nie, czemu jest coraz gorzej, nie coraz lepiej, z jego funkcjonowaniem w klasie? Na miejscu rodzica miałabym sporo argumentów zarzucających szkole niewydolność i raczej od szkoły wymagałabym działań. Nie wiem, jak to dziecko funkcjonuje, ale skoro dotąd było w szkole powszechnej, nie masz pojęcia, jak na niego wpłynęłoby przeniesienie do szkoły specjalnej.
W sumie to co napisałaś odbieram jako chęć "pozbycia się kłopotu", bo wiadomo, taki uczeń to więcej pracy. Moje odczucie jest subiektywne i osadzone tylko w tym, co tu zawarłaś, ale takie właśnie mam. A widząc, jak szkołą mojego syna radzi sobie z jego funkcjonowaniem w trzydziestodwuosobowej klasie gimnazjalnej, wiem, ze naprawdę można, tylko trzeba chcieć działać.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
dora8201
Posty: 129
Rejestracja: 2012-07-25, 13:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

Postautor: dora8201 » 2013-03-05, 14:11

Irysek pisze: Zamierzam napisać wniosek do PPP o ponowne przebadanie ucznia.


Wnioskodawcą uruchamiającą machine poradnianą jest TYLKO I WYŁĄCZNIE rodzic - szkoła nie ma uprawnień kierowania wniosków na badanie.

Druga sprawa jest taka, że nawet jeśli chłopiec wypadnie na upośledzeniu umiarkowanym rodzic musi zgodzić się na zmianę kształcenia (a nie musi)

Po trzecie nawet jeśli się zgodzi to nadal rodzic decyduje czy dziecko będzie się uczyło w szkole masowej, w klasie czy szkole specjalnej - orzeczenie do kształcenia specjalnego nie jest równoznaczne ze zmianą szkoły na specjalną

i osobiście zgadzam się z tym co napisała basiek70 - ze wszystkim w 100%

Turkus
Posty: 1
Rejestracja: 2015-09-02, 17:22
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki, Łacina
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

Postautor: Turkus » 2015-09-02, 17:55

Dzień dobry,
mam pytanie odnośnie kwalifikacji nauczyciela języka obcego z uczennicą, która ma niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim. Uczennica uczęszcza do zwykłego gimnazjum i tam ma zajęcia indywidualne na terenie szkoły. Czy trzeba ukończyć kurs kwalifikacyjny, aby móc z nią prowadzić zajęcia?

W rozporządzeniu z 2009 r. jest tylko zapis mówiący o tym, że języków obcych w szkołach specjalnych może uczyć nauczyciel, który spełnia te same kwalifikacje, co nauczyciel w szkołach masowych. Ale nie ma nic o przypadku jednego ucznia z taką niepełnosprawnością w "normalnej" szkole.

§ 14. 5. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach specjalnych i szkołach specjalnych posiada osoba, która ma kwalifikacje wymagane do
nauczania języków obcych w danym typie szkoły, określone w § 11 ust. 2—4.

§ 11. 2. Kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 2 ust. 1, § 3, 4 i 9, z wyjątkiem nauczycielskich kolegiów języków obcych, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w ust. 1 lub
2) ukończyła studia pierwszego stopnia:
a) na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki
stosowanej w zakresie danego języka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
3) ukończyła nauczycielskie kolegium języków obcych
w specjalności odpowiadającej danemu językowi obcemu, lub
4) ukończyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i legitymuje się [...].

Na niektórych forach oświatowych znalazłam informacje, które jasno wskazują, że nauczyciel języka obcego może prowadzić zajęcia z uczniami z niepełnosprawnościami intelektualnymi, i nie wymaga się od nich uprawnień w zakresie oligofrenopedagogiki (studia podypl./kurs kwalifikacyjny).

Czy jest to prawda? Jest to bardzo ważne, ponieważ ta uczennica (kl. III Gimnazjum) stale podkreśla, że jej ulubionym przedmiotem jest jęz. niemiecki, a ja jestem jej ukochanym nauczycielem. Obawiam się jej reakcji, kiedy się dowie, że trzeba dokonać zmiany nauczyciela.

Proszę o pomoc w tej sprawie!


Wróć do „Kształcenie specjalne i klasy integracyjne”