Dodaj publikację
Autor
Ewa Zelek
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
680

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian z interpunkcji przeznaczony jest dla uczniów klasy piątej lub szóstej, choć z powodzeniem można go również wykorzystać w gimnazjum, zaostrzając punktację. Test sprawdza znajomość spójników, przed którymi stawiamy i przed którymi nie stawiamy przecinka oraz umiejętność wykorzystania poznanych zasad w praktyce.  
 Pobierz (doc, 35,5 KB)

Podgląd treści


Sprawdzian z interpunkcji

1. Uporządkuj wyrazy:

aż, żeby, i, ile, tudzież, aby, albowiem, bądź, innymi słowy, lub, skąd, gdy, oraz, dlaczego, zarazem, dlatego że, albo, mimo że, czy, tylko że, kiedy, jak, który, na którym, gdyby.

| | |
|Spójniki, przed którymi stawiamy przecinek: |Spójniki, przed którymi nie stawiamy przecinka: |
| | |
|………………………………………................................................................|……………………………………………............................................................|
|...............................................................................|.............................................................................|
|...............................................................................|.............................................................................|
|...............................................................................|.............................................................................|
|...............................................................................|......................................................................... |
|.......... | |

5 p. 2 p.

Podkreśl właściwą odpowiedź.

2. Stawiamy przecinek przed:
a) aby, gdy, żeby, lub;
b) dlatego że, ile, kiedy, bądź;
c) zarazem, albo, czy, gdy;
d) dlaczego, na którym, mimo że, gdy.
2 p.

3. Nie stawiamy przecinka przed:
a) tudzież, zarazem, oraz, czy;
b) gdyby, podczas gdy, albowiem;
c) i, oraz, dlaczego, albo;
d) lub, czy, bądź, i, skąd.
2 p.

4. Czy stawiamy przecinek, gdy coś wymieniamy np. rośliny, zwierzęta, cechy charakteru?
a) tak;
b) nie.
1 p.
5. Uzupełnij brakujące przecinki w zdaniach.

W starożytnej Grecji wielu było bohaterów którzy swoją sławę zdobyli wielkimi czynami.
Herkules swoją sławę zdobył wykonując dwanaście prac których nikt inny zrobić nie potrafił.

Pewnego razu myśliwy zmęczony polowaniem i spragniony gdyż słońce paliło żarem pochylił się nad źródłem leśnym i ujrzał w wodzie swoje odbicie.
Afrodyta na prośbę obrażonych boginek sprawiła że Narcyz zakochał się w samym sobie.

Przyjaciel pomoże w potrzebie pocieszy w nieszczęściu podzieli wspólną radość.
Życzliwość i przychylność jest nam potrzebna w życiu codziennym wtedy stajemy się lepsi i serdeczniejsi dla innych.

Droga przez łąki była krótsza ale najkrótsza prowadziła przez las.
Im głębiej wchodziło się w stary bór tym głośniejszy i cudniejszy stawał się ptasi koncert.
11 p.

6. Ułóż pięć zdań, w których postawisz przecinki zgodnie z poznanymi zasadami interpunkcji.

…………………………………………………………………………………………………...…………...………………………………………………………………………………………...……………………...…………….………………………………………………………………...………………………………...…………………………………………………..……………….…………………………………………...………………………………………………………...……………………………………………………...……………………………………………...………………………………………………………………...………………………………….............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
5 p.
Punktacja:
28-25 bdb
24-20 db
19-14 dst
13-10 dop.
9-0 ndst