Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Anna Burba
Data publikacji
2008-02-14
Średnia ocena
4,00
Pobrań
433

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Lektura książki pt. „Kajtkowe przygody”, dla pokolenia wychowującego się w dobie komputerów, dominacji mediów oraz powszechnej niechęci do czytania, może wydawać się trudna i nieciekawa. Opracowywanie jej w tradycyjny sposób nie spełniłoby swojej roli. Forma turnieju uwieńczona zdobyciem sprawności „Przyjaciel Kajtka” jest trafionym pomysłem.
 Pobierz (doc, 97,0 KB)

Podgląd treści


Jesień da się lubić – scenariusz zajęć w klasie III

Opracowała:
mgr Małgorzata Burba
Szkoła Podstawowa w Żytkiejmach

Tytuł cyklu: „Wesoła Szkoła”- kształcenie zintegrowane
Czas trwania: dzień aktywności, klasa
Wstęp
Lektura książki pt. „Kajtkowe przygody”, dla pokolenia wychowującego się w dobie komputerów, dominacji mediów oraz powszechnej niechęci do czytania, może wydawać się trudna i nieciekawa.
Życie ludzi pracujących ciężko na wsi, wytwarzających swoje produkty ręcznie z użyciem tylko prostych narzędzi odstrasza i przeraża. Produkcja lnu, kiszenie kapusty, zbieranie nasion dla ptaków, współczesnym dzieciom brzmią jak bajka.
Opracowywanie jej w tradycyjny sposób nie spełniłoby swojej roli. Forma turnieju uwieńczona zdobyciem sprawności „Przyjaciel Kajtka” jest trafionym pomysłem. Działa mobilizująco, a przede wszystkim, sprzyja poznaniu tradycji naszych dziadków, wzbudza szacunek dla ich trudnego życia, uświadamia, że to dzięki mozołowi poprzedniego pokolenia im dzisiaj żyje się znacznie wygodniej. Element rywalizacji sprawia, że uczniowie pracują chętnie, z dużym zaangażowaniem, starając się zdobyć jak największą ilość punktów (cukierków).
Podział punktów (cukierków) po tyle samo dla każdego uczestnika zespołu to doskonała okazja kształcenia umiejętności dzielenia z resztą. Wynikający problem z resztą punktów, których nie można równo podzielić pomiędzy uczestników, uczy sztuki samooceny i wartościowania pracy członków zespołu. Komu je przyznać? Liderowi, który tym razem nie wywiązał się zbyt dobrze ze swojej roli? Może jednak tym, którzy w zauważalny sposób przyczyniali się do sukcesów ich zespołu? Braku samokrytycyzmu i chęci dominacji u naszych dzieci, można tym razem po porostu „utrzeć nosa”.
Relaksacyjno- wypoczynkowy charakter dwóch ostatnich zadań służy wykorzystaniu ich w dowolnym momencie zajęć w zależności od stanu psychicznego uczniów.

Ośrodek tematyczny: Jesień da się lubić.
Temat dnia: Turniej wiedzy z lektury Marii Kownackiej p.t.„Kajtkowe
przygody”.

Cele operacyjne:
▪ czyta ze zrozumieniem,
▪ dokonuje podziałów na pół,
▪ potrafi formułować odpowiedzi na podstawie pytania,
▪ potrafi zbudować dłuższą wypowiedź na dany temat,
▪ układa kolejność zdań według przebiegu wydarzeń,
▪ umie rozróżnić prace gospodarskie w różnych porach roku,
▪ stosuje zasady pisowni wyrazów z „ó”, „ż”, „ rz”,
▪ wyszukuje przymiotniki,
▪ przedstawia ruchem czynności i zdarzenia,
▪ stosuje dzielenie z resztą w praktyce.
▪ dobiera melodię do fragmentów tekstu, pracuje w grupie.
Metody:
▪ gry problemowe (aktywizująca),
▪ drama (problemowa, aktywizująca),
▪ praktycznego działania (ćwiczebna),
▪ słowna (praca z tekstem),
▪ waloryzacyjne (ekspresja muzyczna i słowna, pokaz).

Formy pracy:
▪ zbiorowa zróżnicowana cicha,
▪ zbiorowa zróżnicowana głośna,
▪ indywidualna zróżnicowana cicha,
▪ indywidualna jednolita cicha.

Pomoce dydaktyczne:
▪ instrukcja wykonania medalionu,
▪ medaliony – „Przyjaciel Kajtka”- przykład,
▪ układanki obrazkowe,
▪ punkty (cukierki),
▪ kartki z zadaniami,
▪ książki pt. „Kajtkowe przygody”,
▪ kaseta audio z utworem „Kogut i kury” Henri Leonarda.

|Czynności nauczyciela |Czynności ...