Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KOŁA MATEMATYCZNEGO
DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM NR 7
IM. ZASŁUŻONYCH LUDZI MORZA
Autorzy: Joanna Małek
Justyna Paluch
Anna Pyć
Beata Stąsiek
Gdańsk 2007 r.
WSTĘP
W każdej klasie spotyka się uczniów zdolnych. Wykazują oni wysoki poziom logicznego myślenia oraz większą aktywność i zainteresowanie matematyką. Ponieważ zadaniem szkoły jest właściwe kierowanie rozwojem ucznia, należy umożliwić mu poszerzenie i pogłębiebie wiedzy.
Podstawowym założeniem programu „Koła matematycznego“ jest kształcenie inetelektu młodego człowieka, bogacenie jego osobowości, zainteresowań matematyką i wszelkimi rozrywkami umysłowymi. Program ten zawiera treści, które wpłyną na utrwalenie wiedzy zdobytej na lekcji, a także zawiera wiadomości z działów pominiętych w gimnazjalnym etapie kształcenia.
Program jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla gimnazjum zatwierdzonej przez MENiS.
CELE PROGRAMU
CELE OGÓLNE:
• Rozwój zainteresowań i zdolności uczniów.
• Rozwijanie i rozszerzanie wiadomości zdobytych na lekcjach.
• Kształtowanie samodzielnego i twórczego myślenia.
• Inspirowanie do samodzielnego poszukiwania wiedzy, rozwiązywania realnych problemów matematycznych.
• Przygotowanie do korzystania z nowych technologii informacji.
• Przygotowanie uczniów do konkursów matematycznych.
• Nauczenie dobrej organizacji pracy, wyrobienie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
• Nauczenie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny, precyzyjny.
• Rozwijanie umiejętności precyzyjnego formułowania problemów, argumentacji, sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania popełnionych błędów.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• Opracowanie i omawianie zagadnień mających bezpośredni związek tematyczny z materiałem programowym nauczania matematyki w klasach I-III gimnazjum.
• Wprowadzenie nowych zagadnień - ważne pojęcia i ich własności, które obowiązują na konkursach matematycznych i będą przedmiotem nauczania w szkole średniej.
• Poznanie problemów i zadań dotyczących ważnych i ciekawych pojęć i twierdzeń w matematyce, z którymi uczniowie nie zetkną się w normalnym toku nauki.
• Poznanie przez uczniów historii rozwoju matematyki jako dyscypliny naukowej i jej zastosowań w praktycznej działalności człowieka.
• Poznanie życia i dorobku naukowego twórców matematyki - dawnych i współczesnych, a szczególnie polskich.
METODY NAUCZANIA
Aby proces zdobywania wiedzy przebiegał prawidłowo, praca z uczniami na zajęciach koła matematycznego musi odznaczać się swoistymi właściwościami. Nie może to być przede wszystkim przedłużanie tradycyjnej w swoich metodach i formach lekcji szkolnej. Potrzebna jest tu duża swoboda, samodzielność, klimat poszukiwań, dyskretna inspiracja i kierowanie przez nauczyciela rozwojem uczniów, ich zdolności, czuwanie nad właściwym i pełnym rozumieniem problemu. Dla jak najlepszego efektu należy, więc stosować różnorodne metody nauczania między innymi:
- wykład,
- - pokaz,
- opis,
- pogadanka,
- praca z tekstem,
- sporządzanie planu rozumowania,
- nauczanie problemowe,
- gry dydaktyczne.
FORMY PRACY
Praca z uczniami na kółku matematycznym wymaga od nauczyciela również stosowania wielu zróżnicowanych form. Do najciekawszych można zaliczyć:
1. krótki wykład;
2. praca w grupach;
3. praca indywidualna;
4. konkurs zadaniowy (np. po zakończonym dziale);
5 ...