Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Iwona Kowalczuk-Bekiesza
Nauczyciel przedmiotów zawodowych – rachunkowości, ekonomiki agrobiznesu
w Zespole Szkół Agrotechnicznych w Janowie woj. mazowieckie
e-mail: iwonakowalczuk@op.pl
Scenariusz lekcji z przedmiotu podstawy rachunkowości i finansów dla uczniów III klasy technikum hotelarskiego
Szkoła – technikum hotelarskie
Klasa – III
Przedmiot: podstawy rachunkowości i finansów
Temat: Zasady funkcjonowania kont bilansowych.
Czas trwania – 45 minut
Cel ogólny:
poznanie zasad funkcjonowania kont bilansowych,
Cele operacyjne
Uczeń będzie umiał:
wymienić rodzaje kont bilansowych,
wyjaśnić zasady funkcjonowania kont bilansowych – aktywnych i pasywnych,
Metody nauczania:
wykład połączony z pokazem i objaśnieniem schematów,
ćwiczenia dydaktyczne.
Środki dydaktyczne:
zestaw schematów:
schemat 1. Zasady funkcjonowania kont aktywnych,
schemat 2. Zasady funkcjonowania kont pasywnych,
materiały pomocnicze dla uczniów (zadania);
podręcznik przedmiotowy – A. Hajdamowicz, K. Książek: Podstawy rachunkowości
i finansów w hotelarstwie. Podręcznik do nauki zawodu: technik hotelarstwa. Warszawa: REA, 2007.
STRUKTURA LEKCJI
I. Część organizacyjna.
Sprawy organizacyjne:
powitanie,
sprawdzenie obecności.
Podanie tematu lekcji – Zasady funkcjonowania kont bilansowych.
Uświadomienie uczniom celów lekcji.
II. Część wprowadzająca.
Nauczyciel prosi o wyjaśnienie:
terminu konto księgowe,
podstawowych elementów z jakich składa się konto księgowe.
III. Część realizacyjna.
Opracowanie nowego tematu.
Zapoznanie uczniów z rodzajami kont bilansowych, zasadami ewidencji na kontach aktywnych i pasywnych - wykorzystanie do tego celu:
Schematu 1. Zasady funkcjonowania kont aktywnych,
Schematu 2. Zasady funkcjonowania kont pasywnych,
Rozwiązywanie zadań dotyczących zasad funkcjonowania kont aktywnych i pasywnych – wykorzystanie materiałów pomocniczych dla uczniów (zadania).
IV. Część podsumowująca.
Podsumowanie zajęć (rekapitulacja).
Ocena aktywności uczniów podczas zajęć.
Zadanie pracy domowej:
utrwalić materiał zrealizowany na lekcji,
wykonać zadanie.
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA UCZNIÓW (ZADANIA)
Zadanie1.
Konto aktywne Kasa o symbolu cyfrowym 100 zostało otwarte 1.01.2007 roku stanem początkowym 3000 zł. W ciągu miesiąca dokonano następujących operacji:
Lp.
Zapis księgowy
Kwota
1
Obciążenie konta
1200,-
2
Obciążenie konta
800,-
3
Uznanie konta
1500,-
4
Obciążenie konta
570,-
5
Uznanie konta
3200,-
Polecenia do wykonania:
1.Nazwij konto i wpisz jego numer cyfrowy.
2. Oznacz strony konta.
3. Wpisz na odpowiednią stronę saldo początkowe.
4. Zapisz operacje gospodarcze.
5. Oblicz i wpisz obroty na konto.
6. Oblicz i wpisz saldo na odpowiednią stronę konta.
7. Oblicz sumy kontrolne.
Zadanie 2.
Na koncie – Kredyty bankowe o symbolu 137 w ciągu okresu sprawozdawczego miały miejsce następujące zapisy:
saldo początkowe z bilansu otwarcia 10 000 zł,
zapisano operacje gospodarcze na dobro konta:
1000 zł
5000 zł
5000 zł
zapisano operacje gospodarcze w ciężar konta:
4000 zł
1000 zł
Polecenia do wykonania:
1.Otwórz konto.
2. Odtwórz zapisy operacji gospodarczych na koncie.
3 ...