Dodaj publikację
Autor
Iwona Kowalczuk-Bekiesza
Data publikacji
2008-12-03
Średnia ocena
0,00
Pobrań
93

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji z przedmiotu Podstawy rachunkowości i finansów. Zasady ewidencji na kontach bilansowych.
 Pobierz (docx, 26,7 KB)

Podgląd treści

Iwona Kowalczuk-Bekiesza

Nauczyciel przedmiotów zawodowych – rachunkowości, ekonomiki agrobiznesu

w Zespole Szkół Agrotechnicznych w Janowie woj. mazowieckie

e-mail: iwonakowalczuk@op.pl

Scenariusz lekcji z przedmiotu podstawy rachunkowości i finansów dla uczniów III klasy technikum hotelarskiego

Szkoła – technikum hotelarskie

Klasa – III

Przedmiot: podstawy rachunkowości i finansów

Temat: Zasady funkcjonowania kont bilansowych.

Czas trwania – 45 minut

Cel ogólny:

poznanie zasad funkcjonowania kont bilansowych,

Cele operacyjne

Uczeń będzie umiał:

wymienić rodzaje kont bilansowych,

wyjaśnić zasady funkcjonowania kont bilansowych – aktywnych i pasywnych,

Metody nauczania:

wykład połączony z pokazem i objaśnieniem schematów,

ćwiczenia dydaktyczne.

Środki dydaktyczne:

zestaw schematów:

schemat 1. Zasady funkcjonowania kont aktywnych,

schemat 2. Zasady funkcjonowania kont pasywnych,

materiały pomocnicze dla uczniów (zadania);

podręcznik przedmiotowy – A. Hajdamowicz, K. Książek: Podstawy rachunkowości

i finansów w hotelarstwie. Podręcznik do nauki zawodu: technik hotelarstwa. Warszawa: REA, 2007.

STRUKTURA LEKCJI

I. Część organizacyjna.

Sprawy organizacyjne:

powitanie,

sprawdzenie obecności.

Podanie tematu lekcji – Zasady funkcjonowania kont bilansowych.

Uświadomienie uczniom celów lekcji.

II. Część wprowadzająca.

Nauczyciel prosi o wyjaśnienie:

terminu konto księgowe,

podstawowych elementów z jakich składa się konto księgowe.

III. Część realizacyjna.

Opracowanie nowego tematu.

Zapoznanie uczniów z rodzajami kont bilansowych, zasadami ewidencji na kontach aktywnych i pasywnych - wykorzystanie do tego celu:

Schematu 1. Zasady funkcjonowania kont aktywnych,

Schematu 2. Zasady funkcjonowania kont pasywnych,

Rozwiązywanie zadań dotyczących zasad funkcjonowania kont aktywnych i pasywnych – wykorzystanie materiałów pomocniczych dla uczniów (zadania).

IV. Część podsumowująca.

Podsumowanie zajęć (rekapitulacja).

Ocena aktywności uczniów podczas zajęć.

Zadanie pracy domowej:

utrwalić materiał zrealizowany na lekcji,

wykonać zadanie.

MATERIAŁY POMOCNICZE DLA UCZNIÓW (ZADANIA)

Zadanie1.

Konto aktywne Kasa o symbolu cyfrowym 100 zostało otwarte 1.01.2007 roku stanem początkowym 3000 zł. W ciągu miesiąca dokonano następujących operacji:

Lp.

Zapis księgowy

Kwota

1

Obciążenie konta

1200,-

2

Obciążenie konta

800,-

3

Uznanie konta

1500,-

4

Obciążenie konta

570,-

5

Uznanie konta

3200,-

Polecenia do wykonania:

1.Nazwij konto i wpisz jego numer cyfrowy.

2. Oznacz strony konta.

3. Wpisz na odpowiednią stronę saldo początkowe.

4. Zapisz operacje gospodarcze.

5. Oblicz i wpisz obroty na konto.

6. Oblicz i wpisz saldo na odpowiednią stronę konta.

7. Oblicz sumy kontrolne.

Zadanie 2.

Na koncie – Kredyty bankowe o symbolu 137 w ciągu okresu sprawozdawczego miały miejsce następujące zapisy:

saldo początkowe z bilansu otwarcia 10 000 zł,

zapisano operacje gospodarcze na dobro konta:

1000 zł

5000 zł

5000 zł

zapisano operacje gospodarcze w ciężar konta:

4000 zł

1000 zł

Polecenia do wykonania:

1.Otwórz konto.

2. Odtwórz zapisy operacji gospodarczych na koncie.

3 ...