Dodaj publikację
Autor
Dorota Małgorzta Szamborska
Data publikacji
2009-04-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
105

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Modest Musorgski – przedstawiciel Potężnej Gromadki. Scenariusz lekcji muzyki dla klasy II gimnazjum.
 Pobierz (doc, 39,0 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ LEKCJI MUZYKI

Klasa: II gimnazjum

Temat: Modest Musorgski – przedstawiciel Potężnej Gromadki

Typ lekcji: lekcja dotycząca opracowania nowego materiału;

Cele operacyjne:
- Uczeń zna sylwetkę i twórczość Modesta Musorgskiego,
- Wymienia kompozytorów Potężnej Gromadki,
- Potrafi określić pojęcie narodowe szkoły muzyczne
- Potrafi rozpoznać i nazwać fragmenty cyklu Obrazki z wystawy,
- Zdolność przeżywania i oceny utworu muzycznego,

Metody pracy:
- problemowa,
- ćwiczeniowa,

Formy pracy:
- indywidualna jednolita i zróżnicowana, zbiorowa,

Planowane środki i pomoce dydaktyczne: podręcznik, kaseta z podkładem muzycznym, kaseta z utworami M. Musorgskiego, portrety kompozytorów,

Przebieg lekcji

I. Część wstępna

1. Sprawdzenie obecności.
2. Rozśpiewanie.
3. Przypomnienie/powtórzenie piosenki Gdzie ta keja
4. Odpytanie uczniów z wyżej wymienionej piosenki

II. Część główna

1. Podanie tematu i celów lekcji.
2. Przedstawienie Potężnej Gromadki, rosyjskiej narodowej szkoły muzycznej

Pięciu kompozytorów, następców M. Glinki, utworzyło grupę, która za swój program przyjęła maksymalne wykorzystanie muzyki rosyjskiego folkloru. Nazwani oni zostali Potężną Gromadką, Moguczaja Kuczka (1850-1900). Wśród nich byli: Modest Musorgski, Aleksander Borodin, Mikołaj Rimski-Korsakow, Milij Bałakieriew, Cezar Cui. Nazywano ich także nowatorami, „kołem Bałakiriewa” i „nową rosyjską szkoła muzyczną”. „Potężna gromadka” schodziła się w domu Aleksandra Dargomyżskiego (1813-1869).
Nawiązując do wzorców Glinki i Dargomyżskiego pięciu kompozytorów usiłowało przeobrazić muzykę rosyjską w muzykę narodową. Grupa ta dążyła do stworzenia stylu narodowego w muzyce rosyjskiej poprzez czerpanie inspiracji z muzyki ludowej oraz nawiązanie do artystycznej muzyki zachodnioeuropejskiej z jej nowymi technikami i gatunkami muzycznymi.
Kompozytorzy Potężnej Gromadki sięgali w swych utworach po tematy z historii i legend rosyjskich. W miarę rozwoju muzyki romantycznej umacniało się wśród kompozytorów poczucie przynależności narodowej, które chcieli wyrazić swój sztuką. Dążenia te wyrastały głęboko z atmosfery politycznej epoki, w której żyli. Dlatego też tak wyraźnie w utworach kompozytorów romantycznych zaakcentowane zostały pierwiastki narodowe, echa muzyki ludowej. To właśnie muzyka ludowa stawała się często inspiracją do komponowania wielu utworów. Czerpanie z niej inspiracji twórczych było jedną z głównych tendencji charakterystycznych dla muzyki romantycznej. W Polsce, Hiszpanii, Czechach, na Węgrzech, wszędzie zaczęła rozbrzmiewać muzyka oparta na tańcach, melodiach i rytmach charakterystycznych dla danego kraju. Nurt narodowy w muzyce nazwano „szkołą narodową”.
Narodowe szkoły muzyczne to kierunki w muzyce 2. połowy XIX w., inspirujące się rodzimym folklorem, narodową tematyką historyczną, własnymi tradycjami muzycznymi i kulturowymi.

3. Życie i twórczość Modesta Musorgskiego

Modest Pietrowicz Musorgski urodził się 21 marca 1839 roku w majątku rodzinnym Kariewo w guberni pskowskiej, zmarł 28 marca 1881 roku w Petersburgu. Był wybitnym kompozytorem rosyjskim. Uczył się gry n fortepianie, natomiast w dziedzinie kompozycji był ...