Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Biczak - Radlak
Data publikacji
2013-05-06
Średnia ocena
5,00
Pobrań
87

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji o reportażu.
 Pobierz (doc, 25,0 KB)

Podgląd treści


Konspekt lekcji z języka polskiego w klasie gimnazjalnej

Temat: Byłem, widziałem, opisałem, czyli o reporterze i reportażu.

1. Cele operacyjne:
- uczeń wyjaśnia znaczenie słów: reporter, reportażysta,
- czyta ze zrozumieniem tekst publicystyczny i wyciąga wnioski,
- określa etapy powstawania reportażu,
- potrafi dokonać analizy językowej i składniowej reportażu,
- określa tematykę reportażu,
- zna rodzaje reportażu ze względu na ich tematykę.

2. Metody:
- heurystyczna,
- oglądowa.

3. Formy pracy:
- jednostkowa,
- zbiorowa.

4. Pomoce:
- podręcznik „Świat w słowach i obrazach”,
- tekst reportażu.

5. Przebieg lekcji:

- Podanie tematu i zapoznanie z celami lekcji.
- Uczniowie próbują zdefiniować pojęcia: reporter (dziennikarz zbierający i opracowujący bieżące wiadomości dla czasopisma, radia, telewizji) i reportażysta (autor reportaży).
Podkreślamy, że reportażysta to także reporter.
- Uczniowie określają cechy reportera. Jacy są? Jacy powinni być? W wyniku pracy powstaje notatka. Przykładowe odpowiedzi: ciekawy świata, odważny, wytrwały, umie słuchać, budzi zaufanie, posiada wszechstronną wiedzę, operatywny, spostrzegawczy.
- Uczniowie czytają tekst z podręcznika na stronie 155: „Reporterów sposób na życie” M. Millera i uzupełniają notatkę.
- Uczniowie odtwarzają etapy powstawania reportażu (pierwszy impuls, zbieranie materiałów, pisanie reportażu).
- Uczniowie czytają tekst reportażu, a następnie dokonują jego analizy treściowej
i językowej. Określają temat, formy wypowiedzi, słownictwo, składnię, czas narracji. Nadają tytuły poszczególnym częściom reportażu.
- W wyniku pracy powstaje notatka podsumowująca lekcję. Uczniowie zapisują w punktach cechy reportażu.
- Podsumowując lekcję, przypomnę, że tematem reportażu mogą być nie tylko ludzie
i zdarzenia, ale także atrakcyjne miejsca. Ze względu na tematy wyróżniamy reportaże: społeczno-obyczajowe, podróżnicze, wojenne, sądowe, sportowe, naukowe.

- Praca domowa: Wyjaśnij znaczenie słowa fotoreportaż.
Praca domowa stanowi wstęp do dłuższej pracy, którą uczniowie przygotują w parach – reportaż ilustrowany zdjęciami.