Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji historii i społeczeństwa w klasie V szkoły podstawowej
Temat lekcji: Wielka wojna z Krzyżakami.
(do realizacji na 2 godzinach lekcyjnych)
Cele lekcji:
a) wymagania ogólne
I. Chronologia historyczna.
Uczeń posługuje się podstawowymi określeniami czasu historycznego: wiek, rok; przyporządkowuje fakty historyczne datom; oblicza upływ czasu między wydarzeniami historycznymi.
II. Analiza i interpretacja historyczna.
Uczeń odpowiada na proste pytania postawione do mapy, ilustracji; pozyskuje informacje
z różnych źródeł oraz selekcjonuje je i porządkuje; stawia pytania dotyczące przyczyn i skutków analizowanych wydarzeń historycznych.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Uczeń tworzy krótką wypowiedź o postaci i wydarzeniu historycznym, posługując się poznanymi pojęciami; przedstawia własne stanowisko i próbuje je uzasadnić.
IV. Współdziałanie w sprawach publicznych.
Uczeń współpracuje z innymi – planuje, dzieli się zadaniami i wywiązuje się z nich.
b) wymagania szczegółowe - operacyjne
Uczeń zna i pamięta:
daty: 1409–1411, 15 lipca 1410, 1411, 1454, 1466,
postacie: Ulricha von Jungingena i Władysława Jagiełły,
pojęcia: najemnik, wielki mistrz,
postanowienia: pierwszego i drugiego pokoju toruńskiego,
Uczeń:
opisuje przebieg bitwy pod Grunwaldem,
opowiada o przyczynach i skutkach bitwy pod Grunwaldem,
potrafi zlokalizować na mapie Grunwald, ziemię dobrzyńską, Toruń,
Uczeń rozumie i wyjaśnia:
konsekwencje przegranej bitwy pod Grunwaldem dla zakonu krzyżackiego,
relacje między Polską, Litwą a zakonem krzyżackim po 1386 r.,
Formy pracy:
Nauczanie polimetodyczne:
- rozmowa nauczająca (pogadanka) – elementy wykładu,
- praca z tekstem ,
- praca z mapą,
- „burza mózgów”,
- praca w grupach,
- praca w parach,
- praca pod kierunkiem nauczyciela,
- praca indywidualna,
- praca z ilustracją,
- dyskusja,
- analiza SWOT
Środki dydaktyczne:
Podręcznik – T. Małkowski, Historia i Społeczeństwo klasa V, s. 21-27,
Wersja elektroniczna podręcznika ze strony wydawnictwa GWO (dostęp nauczycielski),
Ćwiczenia – T. Małkowski, Historia i Społeczeństwo klasa V, ćw. 1 s.13, ćw. 3 s.15,
Mapa ścienna,
Tekst do uzupełnienia (forma notatki),
Tablica multimedialna, ewentualnie odtwarzacz CD,
Rekwizyty (do obejrzenia, dotknięcia itd.), - przyniesione przez uczniów
Krótki filmik ukazujący fragment bitwy pod Grunwaldem z filmu „Krzyżacy” w reżyserii Aleksandra Forda (na podstawie dzieła Henryka Sienkiewicza)
Wizerunki króla W. Jagiełły i WM U. von Jungingena (tablica multimedialna)
Lustra epok – Bitwa pod Grunwaldem (Jan Matejko)
Przebieg lekcji:
I. Sprawy porządkowe
- sprawdzenie obecności
- podanie tematu i celu lekcji
II. Rekapitulacja wtórna
Nauczyciel zadaje pytania uczniom:
- Czy kiedykolwiek zetknęliście się w książkach lub filmach z postaciami Krzyżaków?
- Jak wyglądali ci rycerze?
- Jak nazywał się najbardziej znany polski rycerz?
- W jakim celu powstał Zakon Krzyżacki?
- Kto sprowadził do Polski Krzyżaków?
III. Część wiążąca
Omówienie sytuacji Polski i Litwy po zawarciu unii w Krewie w 1386 r.,
Przedstawienie ...