Dodaj publikację
Autor
Monika Werner
Data publikacji
2015-07-23
Średnia ocena
0,00
Pobrań
132

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt zajęć z edukacji polonistycznej.
 Pobierz (docx, 14,9 KB)

Podgląd treści

Konspekt zajęć z edukacji polonistycznej

Temat lekcji: Moja mama - wprowadzenie pisanej i drukowanej litery m, M

Cel ogólny: Nauka pisania litery ,,m” , ,,M” na podstawie wyrazu ,,mama”.Cele szczegółowe:Dziecko potrafi:- tworzyć wielozdaniowe wypowiedzi o swojej mamie- rozpoznać litery „m, M” i identyfikuje je z głoską „m”- intuicyjnie rozpoznać głoskę „m” jako spółgłoskę- przeczytać sylaby i wyrazy zawierające poznane litery- swobodnie wypowiada się na temat wysłuchanego opowiadania- dokonać analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów - rozpoznać drukowaną i pisaną, wielką i małą literę „m”- napisać małą i wielką literę „m”- wymienić wyrazy rozpoczynające się na literę „m”Metody nauczania:- słowna – pogadanka- oglądowa – pokaz ilustracji- czynna – zabawa ruchowa, zadania stawiane do wykonaniaFormy pracy: - zbiorowa- indywidualna

Środki dydaktyczne: ilustracje, kartoniki z literami, kartoniki do budowania modeli wyrazów (czerwone, niebieskie, białe)PRZEBIEG ZAJĘĆ1. Rozmowa wprowadzająca na temat: Jakie osoby są w naszej rodzinie? Co możemy o nich powiedzieć?2. Wysłuchanie czytanego tekstu „Portret mamy”. Swobodne wypowiedzio mamie na podstawie własnych doświadczeń, ilustracji, tekstu – troska o dziecko, opieka, okazywanie miłości, dobroci, wspólnie spędzany czas. • Kto podobnie jak mama kocha i troszczy się o dziecko? • Czy ktoś może zastąpić mamę?• Czy zawsze dziecko jest z mamą i z tatą?3. Wprowadzenie liter „m”, „M” na podstawie wyrazu: „mama” • Analiza i synteza słuchowo – wzrokowa wyrazu podstawowego• Wybrzmiewanie sylab, głosek, wypowiadanie całego wyrazu• Wypowiadanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem – liczenie sylab• Wypowiadanie kolejnych głosek (spółgłoska – klaśnięcie, samogłoska – rozłożenie rąk)• Liczenie głosek w wyrazie podstawowym• Budowanie struktury dźwiękowej wyrazu z wykorzystaniem kartoników do budowania modeli wyrazów (czerwone, niebieskie, białe)• Liczenie samogłosek i spółgłosek• Zastępowanie kartoników znanymi, wcześniej wprowadzonymi literami• Wyodrębnienie nowej głoski w wyrazie – podpis do ilustracji – określenie , czy jest to samogłoska, czy spółgłoska• Ćwiczenia w analizie słuchowej wyrazów, w których wprowadzona litera (głoska) jest w nagłosie, śródgłosie, i wygłosie• Demonstracja nowej litery drukowanej – wielkiej i małej• Zastąpienie nową literą (drukowaną) odpowiedniego kartonika w wyrazie podstawowym• Demonstracja nowej litery pisanej wielkiej i małej – porównywanie je z drukowaną• Pokaz pisania litery – na tablicy, zwrócenie uwagi na kierunek pisania• Nauka pisania litery• Analiza kształtu litery• Ćwiczenia w pisaniu bezśladowym – palcem w powietrzu, na blacie ławki• Pisanie w liniaturze znormalizowanej• Pisanie litery w liniaturze w zeszycie ćwiczeń – po śladzie i bez śladu• Pisanie nowej litery wielkiej i małej w połączeniu z innymi literami (pisanie sylab)4. Zwrócenie uwagi na wielką literę w pisowni imion.• Zabawy fonetyczne: Podawanie wyrazów z głoską „m”: mama, Marek, maliny, mleko, dom, mrok• Podawanie wyrazów z sylabami ...