Dodaj publikację
Autor
Ewa Górczyńska
Data publikacji
2016-08-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
33

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz otwartych zajęć wielkanocnych w szkole specjalnej na podstawie książki Joanny Krzyżanek "Wielkanoc w Kisielicach Małych".
 Pobierz (docx, 15,2 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć otwartych w Zespole Szkół Specjalnych

Temat: Wielkanocne zwyczaje- opowiastki z Kisielic Małych.

( książka Joanny Krzyżanek „ Wielkanoc w Kisielicach Małych)

Cel ogólny: Kultywowanie tradycji Świąt Wielkanocnych

Cele szczegółowe:

Uczeń

• zna zwyczaje związane z tradycjami Świąt Wielkanocnych;

• rozumie czytany tekst;

• umie uzupełnić tekst korzystając ze zdobytych wiadomości i doświadczeń;

•wzbogaca słownictwo związane z tradycją Wielkiego Tygodnia

Metody: podające, rozmowa, praca z tekstem, praktycznego działania

Formy: indywidualna, zbiorowa

Przebieg zajęć:

1.Wprowadzenie do tematu. Przypomnienie książki „Wielkanoc w Kisielicach Małych” Joanny Krzyżanek i lekcji wielkanocnych w klasie IV i V.

( w klasie IV uczniowie zostali zapoznani z opowiadaniem „ Wspomnienie o imbirowych babkach, projektorze filmowym i żółtych karteczkach”, w klasie V uczniowie poznali opowiadanie „Wspomnienie o wielkanocnej niedzieli, sąsiadce Alinie i zajączku”)

2.Przeczytanie z podziałem na rolę opowiadania „Wspomnienie o mazurkach, mazurskim stroju i fartuszku z wisienkami” z książki „Wielkanoc w Kisielicach Małych” Joanny Krzyżanek. W tle wykonana wcześniej prezentacja do opowiadania.

3.Krótka rozmowa na temat przeczytanego opowiadania. Nakierowanie rozmowy na temat przygotowań do świąt, dni Wielkiego Tygodnia, świątecznych zwyczajów , wypieków.

Zwrócenie szczególnej uwagi na świąteczne mazurki.

4. Działania praktyczne- zdobienie mazurka. (Mazurek został wcześniej przez dzieci upieczony w szkole na zajęciach.)

5.Rozwiązanie krzyżówki .

Każdy uczeń otrzymuje kartkę z krzyżówką, a wybrani uczniowie paski z zapisanymi hasłami. Uczniowie kolejno odczytują hasła, a pozostali samodzielnie wpisują odpowiedzi do krzyżówki (załącznik nr 1).

Odczytanie rozwiązania krzyżówki – ŚWIĘCONKA.

6.Przygotowanie koszyka wielkanocnego – święconki. Określenie symboliki poszczególnych pokarmów wkładanych do koszyka.

7.Uzupełnianie zdań – zwyczaje wielkanocne .Należy przygotować około pięć krótkich zdań

8.Podsumowanie zajęć i podziękowanie za udział.

Zał.1 ( propozycja )

1. Rozpoczyna Wielki Post.

środa

2. Jaki motyw występował na fartuszku przeznaczonym dla dziadka ?

wisienka

3. Jeden ze składników potrzebnych do upieczenia mazurka .

cukier

4. Co robi Ksiądz z pokarmami w Kościele w wielką sobotę ?

święci

5. Nazwa miejscowości, w której znanene były mazurki babci Antoniny .

Kisielice

6. Imię dziadka …

Antoni

7. Jajko barwione i dekorowane…

pisanka

8. Jakiego stroju szukał dziadek Antoni ?...

mazurskiego

9. Niedziela przed Niedzielą Wielkanocną…

palmowa