Dodaj publikację
Autor
Ewa Chłód
Data publikacji
2016-09-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
114

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zawiera ćwiczenia i przykłady pracy plastycznej z małymi dziećmi. Zachęca do "bawienia się sztuką".
 Pobierz (docx, 107,0 KB)

Podgląd treści

AUTORSKI PROGRAM ZAJEC

PLASTYCZNYCH

„ BAW MNIE SZTUKA”

DLA DZIECI W WIEKU 3-5 LAT

Wstęp:

Wieloletnia praca z dzieckiem (już od jego najmłodszych lat) dała mi szeroki pogląd na jego rozwój podczas bawienia się sztuką, a tym samym ukierunkowała mnie na poznawanie sztuki poprzez zabawę. To dzięki niej zauważyłam, że dziecko w szczególny sposób potrafi ją odbierać, a tym samym z zapałam się jej oddawać, tworząc samodzielnie lub powielając „zabawne projekty”. Za pośrednictwem twórczej ekspresji plastycznej dziecko gromadzi doświadczenia zarówno poznawcze, jak i twórcze. W procesie zabawy doznaje silnych przeżyć, które nie tylko wynikają z samego działania, lecz także z możliwości wyrażenia środkami plastycznymi własnych myśli i uczuć. Zajęcia plastyczne poprzez zabawę odgrywają ogromną rolę pod warunkiem ich właściwego ukierunkowania. Dziecko wypowiada się w swój własny sposób, a tworząc angażuje wszystkie sfery osobowości. Zajęcia plastyczne w dużej mierze wspomagają rozwój . Wypełniają lukę w sferze uczuć i emocji, a także w kształtowaniu wyobrażeń i myślenia twórczego. Podążając za Leonardem, który powiedział: „… Nie zawadzi zatrzymać się czasem, aby obserwować plamy na murach, albo popiół z ogniska, albo błoto, albo inne podobne rzeczy. Jeśli będziesz w nie patrzył, znajdziesz tam czarujące pomysły pobudzające umysł do nowych inwencji…” staram się pokazywać dziecku świat nie tylko w telewizorze, czy kolorowych gazetach, ale pragnę by namacalnie go odczuwało…Poprzez dotyk deszczu, wiatr we włosach, ciepło promieni słonecznych…Tylko wtedy jego wrażliwość wydobędzie zabawa poprzez sztukę.

Wszystko, co jest dla dzieci nowe i ciekawe, oddziałuje na ich zmysły, kształtuje percepcję i wyobraźnię, wywołuje także przeżycia będące źródłem radości i dobrego samopoczucia, które mają wpływ na cały organizm dziecka. Dzieciom podoba się to, co przynosi im radość, wywołuje miłe wrażenia lub doznania zmysłowe, które pobudzają je emocjonalnie i wiążą uczuciowo z otoczeniem. To z kolei skłania je do podejmowania własnych prób i działań w otaczającej rzeczywistości, do wyrażania siebie - do ekspresji artystycznej. Dlatego tak ważną sprawą jest zapewnienie dzieciom stałego dostępu do sztuki oraz możliwości jak najczęstszego wypowiadania się poprzez twórczość. Rolą nauczyciela jest pomoc w odkrywaniu otaczającej ich rzeczywistości i w tworzeniu obrazów wizualnych tego świata.

Chcąc zapewnić dzieciom jak najlepsze warunki do rozwoju aktywności twórczej, opracowałam program zajęć plastycznych, który w połączeniu z codziennymi zajęciami pozwoli na utrwalenie poznanych zadań, umożliwi poszerzenie doświadczeń związanych z nowymi technikami plastycznymi, rozwinie umiejętności współpracy w grupie i pomagania sobie nawzajem oraz wzmocni, a w niektórych wypadkach rozbudzi wiarę w siebie i własne możliwości. Starając się, by zabawa poprzez sztukę dawała ...