Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
22.11.2016 rok
Prowadząca: Paulina Ochal
Grupa wiekowa: 5-latki
Miejsce: Publiczne Przedszkole nr 2 „Pod Topolą” w Świdwinie
Temat: „Sprzęt elektroniczny w moim domu”.
Cele ogólne:
- wzbogacanie słownictwa,
- przestrzeganie zasad korzystania z urządzeń elektrycznych,
- potrafi formułować odpowiedzi na pytania,
- poznaje nazwy urządzeń elektrycznych i ich wygląd,
- zachęcenie do wspólnych zabaw ruchowych i dydaktycznych,
- kształtowanie przynależności do grupy,
- potrafi wypowiadać się na wybrany temat.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- pogłębienie zainteresowań, pobudzenie inicjatywy i samodzielności,
- wymienia urządzenia elektryczne,
- wskazuje wymienione części ciała,
- rozwiązuje zagadki ruchowe,
- przyporządkowuje sprzęt do właściwego pomieszczenia,
- wie kto może korzystać ze sprzętu elektronicznego,
- umie posługiwać się odkurzaczem,
- rozpoznaje zdanie prawdziwe i fałszywe.
Formy pracy:
- grupowa,
- indywidualna.
Metody pracy:
- słowna,
- oglądowa,
- czynna,
- integrująca,
- aktywizująca.
Pomoce dydaktyczne:
- obrazki z pomieszczeniami,
- obrazki ze sprzętem elektronicznym,
- odkurzacz,
- karty pracy,
- karty z nazwami sprzętu.
Przebieg zajęć:
Przywitanie się zabawą ruchowo-naśladowczą „Moje ciało”
zabawa ma na celu utrwalenie nazw części ciała oraz orientację przestrzenną.
Rozwiązywanie zagadek ruchowych „Odgadnij co pokazuje”
Nauczyciel przekazuje jednemu dziecku nazwę sprzętu i czynność jaką wykonuje ten sprzęt np. odkurzacz odkurza – czyli dziecko naśladuje ruchami odkurzanie (prasowanie, suszenie włosów, miksowanie, pranie), a zadaniem pozostałych dzieci jest odgadnięcie co to za sprzęt.
Grupowanie urządzeń elektrycznych oraz określenie jego miejsca do właściwych pomieszczeń:
Nauczyciel wiesza na tablicy obrazki z poszczególnymi pomieszczeniami po czym chętne dzieci losuję sprzęt elektroniczny i umieszcza go pod odpowiednim pomieszczeniem
KUCHNIA
ŁAZIENKA
POKÓJ
SALON
GARAŻ
Lodówka
Mikrofalówka
Blender
Piekarnik
Czajnik elektryczny
Żelazko
Pralka
Suszarka
Maszynka do golenia
Odkurzacz
Radio
Laptop
Lampka
Telewizor
Telefon
Wieża
Wiertarka
Piła motorowa
Szlifierka
Rozmowa z dziećmi na temat bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych i kto może z nich korzystać:
Ze sprzętu elektrycznego korzystamy tylko i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej ale możemy pomóc np. odkurzać lecz wtyczkę do kontaktu wkłada osoba dorosła,
Podczas pracy z urządzeniami elektrycznymi musimy mieć suche ręce,
Sprawdzamy czy wtyczka nie jest uszkodzona,
Sprawdzamy czy przewód nie jest przerwany,
Przy wyłączaniu z gniazdka wtyczki należy przytrzymać wtyczkę ręką,
Nie wolno na raz włączyć dużej ilości urządzeń elektrycznych,
Podczas burzy wyłączamy z gniazdek wszystkie urządzenia elektryczne,
Do gniazdka wkładamy tylko wtyczkę od urządzenia i i nic więcej,
Gdy urządzenie jest zepsute należy to zgłosić osobie dorosłej
Praktyczne działanie uczniów:
Uruchamianie odkurzacza,
Przypomnienie przeznaczenia urządzenia,
Przypomnienie zasad bezpiecznego korzystanie ze sprzętu.
Zabawa dydaktyczna „Prawda – fałsz”:
Do dzwonienia używamy telefonu komórkowego,
Herbatę zaparzymy w zmywarce,
Dywan odkurzymy wiertarką,
Drzewo przetniemy piłą,
W kuchence mikrofalowej (mikrofalówce) podgrzejemy wodę,
Do zrobienia ciasta ...