Dodaj publikację
Autor
Ewa Godziszewska
Data publikacji
2017-01-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
16

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci przedszkolnych. Mogą one być przeprowadzone z udziałem rodziców (zajęcia pokazowe) lub nie.
 Pobierz (doc, 35,5 KB)

Podgląd treści


Scenariusz zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci przedszkolnych
pt. „Wiosna”

Cel zajęć: zaprezentowanie rodzicom form i metod pracy z dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu.

Temat: Wiosna

Uczestnicy: dzieci przedszkolne z różnych grup wiekowych (3-, 4- i 5-latki), rodzice (obserwujący).

Czas trwania: 30 minut

Cele zajęć:

▪ kształcenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy,
▪ pobudzenie wyobraźni,
▪ integracja dzieci z różnych grup przedszkolnych,
▪ odreagowanie,
▪ aktywizacja,
▪ zabawa,
▪ uwrażliwienie na muzykę,
▪ poprawa nastroju,
▪ relaks.

Pomoce:

▪ sprzęt audio, nagrania,
▪ instrument (pianino),
▪ papierowe, kolorowe kwiaty,
▪ świeży tulipan.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie.

Dzieci witają się piosenką:

”Witam was, witam was,
zaczynamy, już czas.
Jestem ja, jesteś ty,
raz, dwa trzy”

Nauczyciel śpiewa z akompaniamentem pianina zapytanie:
„Czy jest dziś /imię dziecka/ z nami?”
Wywołane dziecko odpowiada – śpiewając: „Tak, jestem dzisiaj z Wami.”
Wszystkie dzieci śpiewają: „Tak /imię dziecka/ jest dziś z nami, witajmy go brawami.”
Wszystkie dzieci klaszczą.

2. Rozmowa kierowana nt. wiosny.

Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie: „Jaka jest pora roku?” a następnie pyta jakie są oznaki wiosny. Dzieci wymieniają swoje spostrzeżenia. Nauczyciel pokazuje dzieciom tulipana, wręcza go wybranemu dziecku, które wymienia jedną jego cechę a następnie przekazuje kwiatka kolejnej osobie i wówczas kolejne dziecko wypowiada się nt. kwiatka.
Nauczyciel zadaje pytanie dzieciom: „Co jest potrzebne, by kwiaty rosły”. Kiedy dzieci wymienią wszystkie czynniki zwraca uwagę na zapylanie kwiatów przez owady.

3. Zabawa muzyczno-ruchowa.

Nauczyciel przykleja w kilku miejscach na podłodze kolorowe kwiaty z papieru. Dzieli dzieci na dwie grupy: pszczółki i bąki. „Owady” mają za zadanie „fruwać” przy akompaniamencie muzyki. Gdy muzyka cichnie zatrzymują się przy wybranym kwiatku („zapylają”). Na dany sygnał (tremolo w górnym rejestrze pianina) pszczółki uciekają przed deszczem – chowają się w rogu sali, tremolo w dolnym rejestrze instrumentu oznacza, że bąki uciekają przed deszczem.

4. Rozpoznawanie odgłosów.

Dzieci siadają w kole. Dzieci mają za zadanie rozpoznać nagrane odgłosy i powiedzieć, czy pojawiają się one wiosną czy o innej porze roku. Są to:
1. klekot bociana,
2. rechotanie żab,
3. bzyczenie komara,
4. szum owadów,
5. odgłos wichury,
6. śpiew skowronka,
7. odgłos burzy.

5. Zabawa z chustą Klanza.

Dzieci trzymają chustę za uchwyty. Mają za zadanie poruszać materiałem – przy akompaniamencie spokojnym – delikatnie, przy energicznej, głośnej muzyce – odpowiednio mocno i szybko.

6. Relaksacja.

Nauczyciel sugeruje rodzicom, by usiedli na podłodze wraz z dziećmi i aby każdy rodzic objął swoją pociechę. W tej pozycji dzieci wraz z rodzicami słuchają fragmentu pierwszej części („Wiosna”) z koncertu „Cztery pory roku” A. Vivaldiego.

7. Zakończenie.

Dzieci żegnają się piosenką:

„Do ...