Dodaj publikację
Autor
Karolina Kokot-Wardęga
Data publikacji
2017-01-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
21

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz kółka przyrodniczego dla klas I-III. Tematem są wybrane wyrażenia z gwary myśliwskiej i rozpoznawanie wybranych gatunków zwierząt leśnych.
 Pobierz (doc, 32,5 KB)

Podgląd treści


Scenariusz kółka przyrodniczego

Temat: Z gwarą myśliwską za pan brat.
Grupa: 8-9 lat.
Czas trwania: 45 min
Cel główny: Zapoznanie dzieci z podstawowymi określeniami z gwary myśliwskiej.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
-wie co to jest gwara myśliwska.
-potrafi rozpoznać gatunki zwierząt: dzik, sarna, jeleń.
-potrafi nazwać poszczególne części ciała tych zwierząt, używając wyrażeń z gwary myśliwskiej.
-wykonuje zadania zgodnie z poleceniem.
-umie odszukiwać wyrażenia w słowniczku gwary myśliwskiej.
-wyjaśnia zagadnienia.
-współpracuje z grupą.
-starannie wykonuje pracę.

Metody pracy: praktyczne działanie, słowna, pokaz, „ burza mózgów”
Formy pracy: jednolita z całą grupą, indywidualna
Środki dydaktyczne: rozsypanka literowa, 3 arkusze papieru z wizerunkiem dzika, sarny i jelenia (format A3), karteczki z zagadnieniami z gwary myśliwskiej 2x, pudełka do zagadnień 3 szt., słowniczek gwary myśliwskiej, kolorowanki: dzik, sarna i jeleń, dyplomy: Małego znawcy podstawowej gwary myśliwskiej, kredki, klej.

CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA 5 MIN
Nauczyciel wita uczniów na zajęciach, które odbywają się przy złączonych ze sobą stolikach. Dzisiejszym tematem jest…: Uczniowie sami odgadują z rozsypani literowej temat zajęć.
G-W-A-R-A M-Y-Ś-L-IW-S-KA. Po ułożenia hasła, nauczyciel pyta uczniów: Czy wiedzą co to takiego? Uczniowie odpowiadają to co wiedzą. Następnie nauczyciel udziela krótkiego wyjaśnienia. Gwara myśliwska, to taki język łowiecki, którym posługują się myśliwi. Jest ona trwałym i nierozerwalnym składnikiem kultury łowieckiej. Opisuje wszystko to, co jest związanie z łowiectwem: poszczególne części ciała zwierząt, ich zachowania, czynności i przedmioty związane z polowaniem.
Dzisiaj właśnie poznacie kilka określeń z gwary myśliwskiej opisujących części ciała poszczególnych zwierząt
CZĘŚĆ REALIZUJĄCA 30 MIN
Nauczyciel pokazuje uczniom 3 arkusze formatu A3 z wizerunkami zwierząt: dzika, sarny i jelenia. Dzieci rozpoznają te gatunki. Następnie kładzie je na ławce. Zaczynamy od dzika. W pudełku nr 1 umieszczone są określenia z gwary myśliwskiej dotyczące części ciała dzika. Każde z dzieci po kolei losuje zagadnienie np. „chwost”, następuję „burza mózgów” co to może być? Po czym uczeń odszukuje hasło w słowniczku
i wyjaśnia wszystkim. Karteczkę z zagadnieniem przykleja na arkusz z wizerunkiem dzika w odpowiednie miejsce. Tak robimy z każdym zwierzęciem omawianym na zajęciach.
Gdy uzupełnimy wszystkie arkusze odbywa się ZABAWA RUCHOWA „Ciepło, zimno” ukrywane są oczywiście hasła z gwary myśliwskiej.
CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA 10 MIN
Każdy uczeń otrzymuje kolorowankę: dzika, sarny lub jelenia. Za zadanie ma pokolorować zwierzę i opisać jego części ciała w języku łowieckim. Może posiłkować się stworzonymi plakatami. Kto ukończy zadanie otrzymuje dyplom: Małego znawcy podstawowej gwary myśliwskiej.

Autor: Karolina Kokot-Wardęga

Uwagi: Temat jest tak obszerny, że można go kontynuować, jeszcze na następnych zajęciach, np. przy ...