Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Bajkoterapia w życiu dziecka.
Wszystkie dzieci lubią słuchać bajek i baśni. Zarówno tych, które my dorośli już
dobrze znamy ze swojego dzieciństwa, jak i tych, które są wytworem wyobraźni nas
dorosłych. Bajki niezwykle działają na dziecięca wyobraźnię. Z reguły wszystkie bajki mają
jakiś morał, przekaz. Interpretowane przez nas dorosłych nasuwają dzieciom jak należy
postępować, a jakich niebezpieczeństw unikać. Wykorzystując ten fakt, że bajka ma tak
ogromny wpływ na rozwój naszych najmłodszych, należy bajkę umiejętnie zastosować w
tych momentach, kiedy dziecko ma trudności z emocjami lub boryka się z jakimiś lękami.
Taka bajka, która ma „uleczyć” dziecięcą duszę, pomóc w pokonywaniu lęków,
pomóc w akceptacji oraz radzeniem sobie z emocjami nazywa się bajką terapeutyczną.
Kluczem działania takiej bajki jest to, że dziecko identyfikuje się z bohaterem i jego
problemem. Bajka taka pomaga dziecku poznać swoje emocje i lęki, uczy dziecko mówić o
tym co jest dla dziecka problemem, pomaga uczyć radzenia sobie z emocjami. Dzieci
utożsamiają się z bohaterem takiej bajki i szukają, a także znajdują rozwiązanie na swoje
problemy.
Celem bajkoterapii jest zniwelowanie sytuacji lękotwórczych w życiu dziecka.
Tematy, jakie poruszane są w bajkach terapeutycznych to np.: rozwód rodziców, pojawienie
się rodzeństwa, lęk przed ciemnością, lęk przed odrzuceniem, lęk przed bólem, śmierć kogoś
bliskiego. Poruszane są także tematy, które dotykają traumatycznych doświadczeń z życia
dziecka jak np. wykorzystywanie seksualne, przemoc w rodzinie. Jednak bajki skonstruowane
są tak, że takie sytuacje odczytują tylko te dzieci, które kiedykolwiek spotkały się z takim
zdarzeniem.
Występują trzy rodzaje bajek terapeutycznych:
psychoedukacyjne,
psychoterapeutyczna,
relaksacyjna.
Bajka terapeutyczna charakteryzuje się pewnymi cechami, jednak wszystkie bajki
mają cechy wspólne, a są to:
Bohater bajki to osoba, w której dziecko widzi odbicie swoich przeżyć, leków i
trosk, co jest mu pomocne w obraniu swojej strategii uporania się z jakimś
problemem. Bohaterem jest zazwyczaj dziecko w podobnym wieku, lecz
nieposiadające ściśle podobnych cech, jak np. imię czy elementy wyglądu.
Wprowadzenie innych postaci, także fantastycznych, których celem jest
wspieranie głównego bohatera. Postacie takie wprowadzają do bajki
optymizm, miłość, akceptację i zrozumienie. Tym samym zachęcają głównego
bohatera do mówienia o swoich lękach i troskach.
Tło opowiadania- są to miejsca znane i przyjazne dziecku np.: dom, szkoła,
przedszkole.
Konstrukcja oparta na metaforze sytuacji, w której znajduje się odbiorca bajki.
„Odwrażliwianie” czyli oswajanie się z osobami, sytuacjami, miejscami, które
wywołują lęk, tak, że po jakimś czasie przestają te reakcje wywoływać.
Brak morału, pouczenia.
Pozytywne zakończenie – bohater pozbywa się lęku przed sytuacją, która u
niego ...