Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz
Zajęć Korekcyjno-Kompensacyjnych
Temat: Usprawnienie percepcji wzrokowej na podstawie materiału literowego-kombinacje wyrazowe.
Cel główny: Usprawnienie analizatora wzrokowego.
Cele operacyjne: Dziecko potrafi:
- utworzyć wyraz z rozsypanki literowej
- poprawić wyrazy z zamienionymi samogłoskami / a na o lub o na a /
- znaleźć ukryte wyrazy / usunąć, dodać, zamienić, przestawić literę tak, aby powstał nowy wyraz
- znaleźć i połączyć w pary wyrazy różniące się pierwszą, środkową i ostatnią literą /wyrazy trzyliterowe i wyrazy czteroliterowe/
- znaleźć i połączyć w pary wyrazy różniące się zamienioną literą w dowolnym miejscu.
Cele terapeutyczne: - rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej,
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
- doskonalenie integracji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- ćwiczenie spostrzegawczości,
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie aktywnego słuchania,
- doskonalenie procesu czytania w zakresie bezbłędności, szybkości, techniki i rozumienia,
- doskonalenie sprawności manualnej.
Metody: - rozmowa kierowana,
- działań polisensorycznych ( wzrokowa , słuchowa, dotykowa)
- działań praktycznych.
Środki dydaktyczne: - plątaninki literowe,
- kartoniki z literami i wyrazami,
- plansze z zestawem wyrazów,
- rysunek do pokolorowania.
Czas trwania zajęć: - 1 godz. lekcyjna
Przebieg zajęć.
Ćwiczenie 1
Dzieci otrzymują plątaninkę literową. Ich zadaniem jest odczytać poniższe wyrazy znajdując odpowiednie miejsce dla poszczególnych liter.
O
C
N
O
M
T
S
R
A
B
T
O
A
A
G
O
D
J
Ćwiczenie 2
Dzieci otrzymują listę z wyrazami/ sylaby dwuliterowe.
ta
do
na
do
ta
po
ma
do
to
za
na
po
ta
do
na
to
ma
po
na
do
Zadanie pierwsze polega na przeczytaniu ich w układzie poziomym a następnie w układzie pionowym.
Zadanie drugie polega na przeczytaniu wyrazów znajdujących się :- przed do, - nad po, pod ta.
Zadanie trzecie polega na wpisaniu na kartoniku brakującej litery w miejsce kropki.
. a .o
.a .o
. a .o
. a .o
Ćwiczenie 3
Dzieci otrzymują kartoniki z wyrazami, w których zamieniono samogłoski / a na o lub o na a/ Bawiąc się w korektora poprawiają i poprawnie czytają poszczególne wyrazy.
Zestaw wyrazów: kron, nac, gro, pork, mast, btot, abraz floga, tarba, trowa, kamar, kalega, jogoda, korana, kalano, kłapot, somolot, makaron, wohodło.
Ćwiczenie 4
Dzieci otrzymują kartoniki z różnymi kombinacjami wyrazowymi.
Zadanie pierwsze polega na usunięciu jednej litery z początku lub z końca wyrazu tak, by powstał nowy wyraz.
Zestaw wyrazów: tort, stop, smak, list, kran, mrok, kraj, blok.
Zadanie drugie polega na utworzeniu nowego wyrazu poprzez skreślenie jednej litery w środku wyrazu
Zestaw wyrazów: brat, płot, kora, ster, klasa, kolej, warta, warga.
Zadanie trzecie polega na skreśleniu litery w dowolnym miejscu
Zestaw wyrazów: rosa, stos, kloc, plan, smok, krok, grad.
Zadanie czwarte polega na dodaniu jednej litery ...