Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Lekcja wychowawcza w klasie IV
Temat: Co czuję, gdy…? – rozpoznawanie emocji.
Cel ogólny:
Przygotowanie dzieci do rozpoznawania i nazywania emocji swoich oraz innych osób.
Cele szczegółowe:
W wyniku realizacji zajęć uczeń:
zna podstawowe emocje towarzyszące nam w życiu,
wie, że w życiu towarzyszą nam różne emocje,
rozumie pojęcia: emocja, uczucie,
rozpoznaje na rysunku, jaką emocję, wyraża dany wyraz twarzy,
umie określić wpływ emocji na nasze życie.
Formy pracy: zbiorowa oraz grupowa.
Metody: burza mózgów, gry dydaktyczne, dyskusja.
Pomoce: karta poleceń, wykreślanka z obrazkami, karteczki z opisem sytuacji.
Sprawy organizacyjne.
Zabawa na rozgrzewkę:
CEBULA/zmodyfikowana/:
Wszyscy uczestnicy zabawy dostają kartkę z przykładowymi poleceniami (załącznik 1), po czym ustawiają się parami naprzeciwko siebie, tworząc dwa koła – wewnętrzne i zewnętrze. Po każdym wykonaniu zadania koło przesuwa się o jednego uczestnika w prawo.
Przebieg zabawy:
powitanie z partnerem,
wydanie polecenia do wykonania (karta poleceń lub własny pomysł dziecka)* – pierwsza wydaje polecenie osoba wewnątrz koła.
wykonanie polecenia,
wydanie polecenia do wykonania,
wykonanie polecenia,
pożegnanie z partnerem,
zmiana partnera.
Rozpoznawanie uczuć i emocji na rysunkach załącznik 2), wykreślanie nazw z diagramu (załącznik 3) i odczytanie hasła: uczucia, emocje.
Burza mózgów: co to uczucie i emocja.
Rozwinięcie haseł odczytanych z diagramu – wyjaśnienie, co to są uczucia i emocje oraz skąd się wzięły – usystematyzowanie tego, co dzieci mówiły podczas burzy mózgów.
Zabawa: Co czujesz, gdy…?
Dzieci losują karteczki z opisanymi sytuacjami i odpowiadają na pytanie powyżej pełnym zdaniem.
PRZYKŁAD
Dziecko losuje karteczkę z informacją „dostałem/am jedynkę”. Zadaje pytanie wybranej osobie: Co czujesz, gdy dostajesz jedynkę? Odpowiedź: Gdy dostaję jedynkę, czuję smutek.
Wyjaśnienie uczniom, dlaczego rozpoznawanie emocji u siebie i innych ludzi jest ważne.
Zabawa na koniec.
Lusterko
Dzieci dobierają się w pary i siadają naprzeciwko siebie. Jedno jest lusterkiem i naśladuje miny drugiego dziecka (czas zabawy określa muzyka, gdy się zmieni np. z wesołej na smutną, dzieci zamieniają się rolami).
Podsumowanie i ewaluacja (załącznik 4).
* polecenia związane są z uczuciami i emocjami;
Załącznik nr 1
Karta poleceńUśmiechnij się.W jakim wstałeś/wstałaś nastroju?Co robisz, gdy się denerwujesz?Pokaż najsmutniejszą osobę w klasie.Zrób zabawną minę.Kto jest dziś najweselszy?Pomachaj do wybranej osoby.Pokaż zdziwienie.Całym ciałem pokaż, że się boisz.Wykonaj skok/taniec radości.
Karta poleceń
Uśmiechnij się.
W jakim wstałeś/wstałaś nastroju?
Co robisz, gdy się denerwujesz?
Pokaż najsmutniejszą osobę w klasie.
Zrób zabawną minę.
Kto jest dziś najweselszy?
Pomachaj do wybranej osoby.
Pokaż zdziwienie.
Całym ciałem pokaż, że się boisz.
Wykonaj skok/taniec ...