Dodaj publikację
Autor
Elżbieta
Data publikacji
2017-07-02
Średnia ocena
0,00
Pobrań
207

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przygotowanie dzieci do rozpoznawania i nazywania emocji swoich oraz innych osób. W wyniku realizacji zajęć uczeń: • zna podstawowe emocje towarzyszące nam w życiu, • wie, że w życiu towarzyszą nam różne emocje, • rozumie pojęcia: emocja, uczucie, • rozpoznaje na rysunku, jaką emocję, wyraża dany wyraz twarzy, • umie określić wpływ emocji na nasze życie.
 Pobierz (docx, 468,1 KB)

Podgląd treści

Lekcja wychowawcza w klasie IV

Temat: Co czuję, gdy…? – rozpoznawanie emocji.

Cel ogólny:

Przygotowanie dzieci do rozpoznawania i nazywania emocji swoich oraz innych osób.

Cele szczegółowe:

W wyniku realizacji zajęć uczeń:

zna podstawowe emocje towarzyszące nam w życiu,

wie, że w życiu towarzyszą nam różne emocje,

rozumie pojęcia: emocja, uczucie,

rozpoznaje na rysunku, jaką emocję, wyraża dany wyraz twarzy,

umie określić wpływ emocji na nasze życie.

Formy pracy: zbiorowa oraz grupowa.

Metody: burza mózgów, gry dydaktyczne, dyskusja.

Pomoce: karta poleceń, wykreślanka z obrazkami, karteczki z opisem sytuacji.

Sprawy organizacyjne.

Zabawa na rozgrzewkę:

CEBULA/zmodyfikowana/:

Wszyscy uczestnicy zabawy dostają kartkę z przykładowymi poleceniami (załącznik 1), po czym ustawiają się parami naprzeciwko siebie, tworząc dwa koła – wewnętrzne i zewnętrze. Po każdym wykonaniu zadania koło przesuwa się o jednego uczestnika w prawo.

Przebieg zabawy:

powitanie z partnerem,

wydanie polecenia do wykonania (karta poleceń lub własny pomysł dziecka)* – pierwsza wydaje polecenie osoba wewnątrz koła.

wykonanie polecenia,

wydanie polecenia do wykonania,

wykonanie polecenia,

pożegnanie z partnerem,

zmiana partnera.

Rozpoznawanie uczuć i emocji na rysunkach załącznik 2), wykreślanie nazw z diagramu (załącznik 3) i odczytanie hasła: uczucia, emocje.

Burza mózgów: co to uczucie i emocja.

Rozwinięcie haseł odczytanych z diagramu – wyjaśnienie, co to są uczucia i emocje oraz skąd się wzięły – usystematyzowanie tego, co dzieci mówiły podczas burzy mózgów.

Zabawa: Co czujesz, gdy…?

Dzieci losują karteczki z opisanymi sytuacjami i odpowiadają na pytanie powyżej pełnym zdaniem.

PRZYKŁAD

Dziecko losuje karteczkę z informacją „dostałem/am jedynkę”. Zadaje pytanie wybranej osobie: Co czujesz, gdy dostajesz jedynkę? Odpowiedź: Gdy dostaję jedynkę, czuję smutek.

Wyjaśnienie uczniom, dlaczego rozpoznawanie emocji u siebie i innych ludzi jest ważne.

Zabawa na koniec.

Lusterko

Dzieci dobierają się w pary i siadają naprzeciwko siebie. Jedno jest lusterkiem i naśladuje miny drugiego dziecka (czas zabawy określa muzyka, gdy się zmieni np. z wesołej na smutną, dzieci zamieniają się rolami).

Podsumowanie i ewaluacja (załącznik 4).

* polecenia związane są z uczuciami i emocjami;

Załącznik nr 1

Karta poleceńUśmiechnij się.W jakim wstałeś/wstałaś nastroju?Co robisz, gdy się denerwujesz?Pokaż najsmutniejszą osobę w klasie.Zrób zabawną minę.Kto jest dziś najweselszy?Pomachaj do wybranej osoby.Pokaż zdziwienie.Całym ciałem pokaż, że się boisz.Wykonaj skok/taniec radości.

Karta poleceń

Uśmiechnij się.

W jakim wstałeś/wstałaś nastroju?

Co robisz, gdy się denerwujesz?

Pokaż najsmutniejszą osobę w klasie.

Zrób zabawną minę.

Kto jest dziś najweselszy?

Pomachaj do wybranej osoby.

Pokaż zdziwienie.

Całym ciałem pokaż, że się boisz.

Wykonaj skok/taniec ...