Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Szczasiuk-Rachwał
Data publikacji
2017-07-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
62

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opis i analiza przypadku ucznia z trudnościami wychowawczymi po traumatycznych przeżyciach.
 Pobierz (pdf, 418,8 KB)

Podgląd treści

Przypadek 1.

OPIS I ANALIZA PRZYPADKU UCZNIA Z TRUDNOŚCIAMI WYCHOWAWCZYMI, EMOCJONALNYMI

ORAZ BRAKIEM AKCEPTACJI PRZEZ ZESPÓŁ KLASOWY

Identyfikacja problemu

Michał został zapisany do 1 kl. naszego gimnazjum na prośbę mamy, która twierdziła, że lepiej będzie jak zmieni

szkołę/ uczył się w zespole szkół podstawowych i gimnazjalnych/, gdyż nie „odnajduje się” w poprzedniej placówce.
Michał był uczniem drugorocznym, nie otrzymał promocji do klasy następnej w klasie 5 SP. W pierwszym kontakcie z

Michałem „uderzała” jego nadmierna wylewność wobec nauczycieli oraz kontrastujące z nią napięcie przy

jednoczesnym wyobcowaniu ze środowiska rówieśniczego.


Geneza i dynamika zjawiska
Do mnie jako pracownika biblioteki i wychowawcy społecznego zaglądał bardzo często opowiadając o swojej
rodzinie, o tragediach i sytuacjach rodem z horroru, stąd zachodziło podejrzenie, że celowo fantazjuje, aby zyskać
uwagę słuchacza. Z jego relacji wynikało, że był świadkiem morderstwa dokonanego na jego ojcu / faktycznie był
pogrzeb ojca przed rozpoczęciem roku szkolnego/, że wcześniej mama rozstała się z ojcem i żyła z partnerem, jego
starszy brat mieszkał u babci. Na pytanie dlaczego nie spędza przerw z kolegami odpowiadał, że oni są dziecinni i nie
na jego poziomie. Po rozmowie z wychowawczynią, która też nie dowierzała jego opowieściom i która również
zaniepokoiła się, że nie nawiązuje relacji rówieśniczych i do której zaczęły dochodzić skargi na Michała, że kłamie i
zastrasza uczniów- postanowiłyśmy poprosić o pomoc pedagoga.
Podejmując działania w celu dokonania diagnozy rozpoczęłyśmy od zbadania sytuacji rodzinnej. Okazało się, że
Michał ma bardzo trudną sytuację w domu. Jego mama nie stroniąca od alkoholu, zajęta życiem ze swoim
partnerem, schorowana, okazała się osobą niewydolną wychowawczo. Ojciec faktycznie zmarł w tragicznych
okolicznościach. Całą opiekę nad domem i wychowywaniem Michała przejmowała babcia u której często nocował,
jednak ona nie miała wpływu na postępowanie córki, przez co niejednokrotnie uczestniczył w pijackich awanturach.
Poza tym Michał wyglądał na zaniedbane dziecko: włosy obcinane nierówno, blada cera, podkrążone oczy. chłopiec
był bardzo szczupłej budowy. Ubiór, choć czysty wskazywał na trudną sytuacją materialną rodziny. Czynniki te
dodatkowo utrudniały prawidłowy kontakt z rówieśnikami.
Babcia potwierdziła, że w poprzedniej szkole również miał problemy w kontaktach rówieśniczych.

Sytuacja chłopca była bardzo poważna i skomplikowana. Problemy w szkole dotyczyły braku akceptacji przez zespół
klasowy. Michał od szkoły podstawowej nie potrafił nawiązać dobrego kontaktu z rówieśnikami, często stał z boku,
nie uczestniczył w zabawach koleżeńskich. Dzieci odbierały jego zachowanie jako dziwne. Jeśli próbował nawiązać z
kimś kontakt opowiadał wymyślone historie- co koledzy szybko demaskowali, przez co nie zyskiwał ich sympatii.
Momentami ...