Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
ZABAWY I WRÓŻBY ANDRZEJKOWE
30.11.2017 r.
Prowadząca: Paulina Ochal, Małgorzata Grygorcewicz
Miejsce: Publiczne Przedszkole nr 2 „Pod Topolą” w Świdwinie
Grupa: 3-latki, 5-latki
TEMAT: ANDRZEJKOWE WRÓŻBY.
CELE OGÓLNE:
- zapoznanie z tradycjami powiązanymi z andrzejkami,
- uczestnictwo w zabawach i wróżbach andrzejkowych,
- wdrażanie do współdziałania w grupie,
- zachęcanie do przeżywania radości zabawy,
- poszerzanie zasobu słownictwa,
- kształtowanie postawy szacunku wobec polskich zwyczajów.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
- zna zwyczaje oraz tradycje andrzejkowe,
- integruje się z całą grupą,
- tworzenie przyjaznej atmosfery,
- umie współdziałać z kolegami i koleżankami z grupy,
- wdrażanie do uważnego słuchania,
- zna wróżby andrzejkowe,
- potrafi bawić się w grupie,
- powtarzają andrzejkowe zaklęcie za nauczycielem.
METODY PRACY:
- czynna (zadania stawiane do wykonania),
- słowna (opowiadanie, wyjaśnienie),
- oglądowa (pokaz, obserwacja).
FORMY PRACY:
- zbiorowa,
- indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- dekoracja,
- andrzejkowe wróżby,
- karty z zawodami,
- muzyka do tańczenia,
- gazety,
- serce z imionami,
- kolorowe kubeczki,
- karteczki z nazwami prezentów,
- medale dla dzieci.
PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI:
Powitanie wszystkich dzieci.
Wyjaśnienie celu spotkania, a także opowiedzenie legendy o wróżbach.
Dzisiaj są „Andrzejki” – jest to dzień, w którym swoje święto mają wszyscy, którzy mają na imię Andrzej. Jest to także wieczór wróżbi czarów. Dawno temu andrzejkowe wróżby traktowano poważnie, jednak w dzisiejszych czasach do wróżb podchodzi się z przymrużeniem oka i uważa za wesołą zabawę.
Lanie wosku:
Każde dziecko będzie miało okazje samemu lać wosk, utworzy wymyślony przez siebie kształt z wosku.
Wprowadzenie do andrzejkowych wróżb:
Czas na wróżby i aby one się spełniły musimy złożyć dary. Na środku Sali stawiamy miskę z wodą, do której każde dziecko wrzuca 1 grosz. W tym samym czasie wypowiadają z nauczycielką zaklęcie: „Hokus- pokus, czary – mary,Niech się spełnią andrzejkowe czary!”
Wróżba „Kim będę jak dorosnę?”:
Na dywanie ułożone są karty z zawodami, dzieci losują wybraną kartęi nauczyciel odczytuje hasło czyli kim będzie dziecko jak dorośnie; np. piosenkarz, malarz, nauczyciel, fryzjer, piekarz, sportowiec, księgowy, ogrodnik, pilot, mechanik, lekarz, policjant, strażak, rybak, itp.
Po wróżbie wszystkie dzieci wypowiadają zaklęcie:
„Hokus- pokus, czary – mary,Niech się spełnią andrzejkowe czary!”
Zabawa przy muzyce „taniec na gazecie”
Dzieci dobierają się w pary i każda para dostaje gazetę. Zabawa polega na tym aby tańczyć na gazecie, a para które zejdzie z gazety podczas tańca odpada. Wygrywa para, która najdłużej utrzyma się na gazecie.
Wróżba „Serce”:
Nauczycielka trzyma serce z imionami dziewczynek, a drugie z imionami chłopców. Zadaniem dzieci jest przebić serce z wybranym imieniem przyszłej żony lub przyszłego męża.
Wróżba „kolorowe kubeczki”:
Na stole ułożone są kolorowe kubeczki, pod ...