Dodaj publikację
Autor
Paulina Ochal, Małgorzata Grygorcewicz
Data publikacji
2017-11-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
32

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć został przeprowadzony w grupie 3 - 5 latków.
 Pobierz (docx, 17,4 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

ZABAWY I WRÓŻBY ANDRZEJKOWE

30.11.2017 r.

Prowadząca: Paulina Ochal, Małgorzata Grygorcewicz

Miejsce: Publiczne Przedszkole nr 2 „Pod Topolą” w Świdwinie

Grupa: 3-latki, 5-latki

TEMAT: ANDRZEJKOWE WRÓŻBY.

CELE OGÓLNE:

- zapoznanie z tradycjami powiązanymi z andrzejkami,

- uczestnictwo w zabawach i wróżbach andrzejkowych,

- wdrażanie do współdziałania w grupie,

- zachęcanie do przeżywania radości zabawy,

- poszerzanie zasobu słownictwa,

- kształtowanie postawy szacunku wobec polskich zwyczajów.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Dziecko:

- zna zwyczaje oraz tradycje andrzejkowe,

- integruje się z całą grupą,

- tworzenie przyjaznej atmosfery,

- umie współdziałać z kolegami i koleżankami z grupy,

- wdrażanie do uważnego słuchania,

- zna wróżby andrzejkowe,

- potrafi bawić się w grupie,

- powtarzają andrzejkowe zaklęcie za nauczycielem.

METODY PRACY:

- czynna (zadania stawiane do wykonania),

- słowna (opowiadanie, wyjaśnienie),

- oglądowa (pokaz, obserwacja).

FORMY PRACY:

- zbiorowa,

- indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- dekoracja,

- andrzejkowe wróżby,

- karty z zawodami,

- muzyka do tańczenia,

- gazety,

- serce z imionami,

- kolorowe kubeczki,

- karteczki z nazwami prezentów,

- medale dla dzieci.

PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI:

Powitanie wszystkich dzieci.

Wyjaśnienie celu spotkania, a także opowiedzenie legendy o wróżbach.

Dzisiaj są „Andrzejki” – jest to dzień, w którym swoje święto mają wszyscy, którzy mają na imię Andrzej. Jest to także wieczór wróżbi czarów. Dawno temu andrzejkowe wróżby traktowano poważnie, jednak w dzisiejszych czasach do wróżb podchodzi się z przymrużeniem oka i uważa za wesołą zabawę.

Lanie wosku:

Każde dziecko będzie miało okazje samemu lać wosk, utworzy wymyślony przez siebie kształt z wosku.

Wprowadzenie do andrzejkowych wróżb:

Czas na wróżby i aby one się spełniły musimy złożyć dary. Na środku Sali stawiamy miskę z wodą, do której każde dziecko wrzuca 1 grosz. W tym samym czasie wypowiadają z nauczycielką zaklęcie: „Hokus- pokus, czary – mary,Niech się spełnią andrzejkowe czary!”

Wróżba „Kim będę jak dorosnę?”:

Na dywanie ułożone są karty z zawodami, dzieci losują wybraną kartęi nauczyciel odczytuje hasło czyli kim będzie dziecko jak dorośnie; np. piosenkarz, malarz, nauczyciel, fryzjer, piekarz, sportowiec, księgowy, ogrodnik, pilot, mechanik, lekarz, policjant, strażak, rybak, itp.

Po wróżbie wszystkie dzieci wypowiadają zaklęcie:

„Hokus- pokus, czary – mary,Niech się spełnią andrzejkowe czary!”

Zabawa przy muzyce „taniec na gazecie”

Dzieci dobierają się w pary i każda para dostaje gazetę. Zabawa polega na tym aby tańczyć na gazecie, a para które zejdzie z gazety podczas tańca odpada. Wygrywa para, która najdłużej utrzyma się na gazecie.

Wróżba „Serce”:

Nauczycielka trzyma serce z imionami dziewczynek, a drugie z imionami chłopców. Zadaniem dzieci jest przebić serce z wybranym imieniem przyszłej żony lub przyszłego męża.

Wróżba „kolorowe kubeczki”:

Na stole ułożone są kolorowe kubeczki, pod ...