Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mgr Małgorzata Chmielowiec
nauczyciel języka polskiego
Scenariusz zajęć
Temat lekcji: Czasowniki dokonane i niedokonane.
Cele lekcji:
Po lekcji uczeń potrafi:
• Wskazać w tekście czasowniki.
• Odróżnić formy osobowe od nieosobowych.
• Odróżnić czasowniki dokonane od niedokonanych.
Metody pracy:
• Rozmowa sterowana.
• Miniwykład.
• Praca z tekstem.
Środki dydaktyczne:
• Przygotowane przez nauczyciela ćwiczenia.
Przebieg zajęć:
1. Zapis tematu. Przygotowanie do zajęć.
2. Miniwykład na temat czasowników dokonanych i niedokonanych. Zapis do zeszytów.
CZASOWNIKI
|NIEDOKONANE |DOKONANE |
|Informują o przebiegu lub trwaniu czynności. |Informują o czynności zakończonej w przeszłości lub mającej się |
|np. czytał |zakończyć w przyszłości. |
|robiła |no. Przeczytał |
|wracała |zrobiła |
|będę pisał |wróciła |
| |napiszę. |
3. Uczniowie wykonują ćwiczenie.
Do podanych czasowników niedokonanych dopisz dokonane:
pisał - prali -
śpiewali – kroił -
piła – liczyli -
gotowali – smażył -
grałem - czytała –
4. Zapis pracy domowej.
Napisz 4 pary czasowników (dokonany – niedokonany).