Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Chmielowiec
Data publikacji
2017-12-12
Średnia ocena
5,00
Pobrań
186

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć dla klasy 4 wprowadzający pojęcia czasowników dokonanych i niedokonanych.
 Pobierz (doc, 31,5 KB)

Podgląd treści


mgr Małgorzata Chmielowiec
nauczyciel języka polskiego

Scenariusz zajęć

Temat lekcji: Czasowniki dokonane i niedokonane.

Cele lekcji:
Po lekcji uczeń potrafi:
• Wskazać w tekście czasowniki.
• Odróżnić formy osobowe od nieosobowych.
• Odróżnić czasowniki dokonane od niedokonanych.

Metody pracy:
• Rozmowa sterowana.
• Miniwykład.
• Praca z tekstem.

Środki dydaktyczne:
• Przygotowane przez nauczyciela ćwiczenia.

Przebieg zajęć:
1. Zapis tematu. Przygotowanie do zajęć.
2. Miniwykład na temat czasowników dokonanych i niedokonanych. Zapis do zeszytów.

CZASOWNIKI

|NIEDOKONANE |DOKONANE |
|Informują o przebiegu lub trwaniu czynności. |Informują o czynności zakończonej w przeszłości lub mającej się |
|np. czytał |zakończyć w przyszłości. |
|robiła |no. Przeczytał |
|wracała |zrobiła |
|będę pisał |wróciła |
| |napiszę. |

3. Uczniowie wykonują ćwiczenie.
Do podanych czasowników niedokonanych dopisz dokonane:
pisał - prali -
śpiewali – kroił -
piła – liczyli -
gotowali – smażył -
grałem - czytała –
4. Zapis pracy domowej.
Napisz 4 pary czasowników (dokonany – niedokonany).