Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Chmielowiec
Data publikacji
2017-12-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
120

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz do lektury Król Maciuś I
 Pobierz (doc, 29,5 KB)

Podgląd treści


mgr Małgorzata Chmielowiec
nauczyciel języka polskiego

Scenariusz zajęć

Temat lekcji: Czy „Król Maciuś I” to baśń?

Cele lekcji:
Po lekcji uczeń potrafi:
• Swobodnie wypowiadać się na temat lektury.
• Podać cechy baśni.
• Wyszukać w tekście potrzebne informacje.
• Wypowiadać się swobodnie na temat pytania zawartego w temacie lekcji.

Metody pracy:
• Met. Programowa – praca z tekstem.
• Met.aktywizująca – burza mózgów, dyskusja.

Środki dydaktyczne:
• Tekst lektury „Król Maciuś I”.

Przebieg zajęć:
1. Zapis tematu. Przygotowanie do zajęć.
2. Nawiązanie do pracy domowej. Burza mózgów – Baśń.

BAŚŃ

3. Do podanych przez dzieci cech baśni uczniowie próbują dostosować książkę Janusza Korczaka. Dyskusja na temat książki. Po zakończonej rozmowie zapis wspólnych wniosków.
Książka Janusza Korczaka „Król Maciuś I” opowiada o przygodach małego króla. Są w niej elementy baśniowe i realistyczne, np.miejsce i czas akcji nie są znane. Do elementów realistycznych należą postacie. Jednak wydarzenia stoją na granicy prawdopodobieństwa, nie można ich tak nazwać całkiem fantastycznymi ani całkiem realistycznymi. Książka kończy się nieszczęśliwie, a więc inaczej niż w baśni. W baśniach zdarzają się postacie dobre i złe, Maciuś nie był ani dobry ani zły, był po prostu ludzki, dlatego miał różne wady. Książka ta jest powieścią fantastyczną, ponieważ jest bardziej prawdopodobna niż baśń, ale są w niej też elementy baśniowe.
4. Uczniowie pod notatką projektują własną okładkę do książki lub ilustrację dotyczącą losów i przygód Maciusia.
5. Zapis pracy domowej:
Napisz co najbardziej spodobało Ci się w książce.