Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Charakterystyka mowy dziecka 3 – letniego
Pod względem rozwoju mowy dzieci w tej samej grupie wiekowej mogą różnić się między sobą! Zwłaszcza na początku tej drogi, różnice między jednostkami są ogromne. Jedno dziecko będzie mówiło wyraźnie i zrozumiale, inne „po swojemu”, jeszcze inne – będzie się posługiwało gestem. U wszystkich ogólny rozwój psychoruchowy będzie przebiegał prawidłowo!
Dziecko 3-letnie potrafi porozumieć się z otoczeniem, mowa jego jest już w pewnym stopniu ukształtowana, powinna być zrozumiała nawet dla osoby postronnej. Nie znaczy to jednak, że jest pozbawiona błędów i że jej rozwój nie odbywa się w dalszym ciągu. Mowa dziecka daleka jest od doskonałości:
Poziom rozumienia mowy jest wyższy niż zasób słów i zdań (ok. 1000 słów)
Buduje zdania złożone z trzech, czterech słów
Stosowanie przeczeń
Zadawanie prostych pytań
Stosowanie zaimków i przyimków
Opowiadanie o tym, co dzieje się w teraźniejszości
Częste skracanie wyrazów – np. mochód, zupa midolowa
Przestawianie głosek – np. gmła
Upraszczanie grup spółgłoskowych – np.
neologizmy
3 – latek powinien już wymawiać wszystkie samogłoski, tak ustne, jak i nosowe: a, o, e, u, i, y, ą, ę , chociaż mogą występować odstępstwa, np. zamiana samogłosek: a=o, e=a, i=y.
Powinny występować również spółgłoski twarde i zmiękczone: m, mi, b, bi, p, pi, f, fi, w, wi, ś, ć, ź, dź, ń, k, g, ki, gi, ch, t, d, n, l, li, j, ł.
Charakterystyczne jest zmiękczanie głosek: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż , które często są wymawiane jako ś, ź, ć, dź, r może być wymawiane jak j lub l, zamiast f występuje ch i odwrotnie.
Jak dbać o prawidłowy rozwój mowy? Jak wspomagać rozwój mowy? ( z innej strony, bo o rozmowach, czytaniu itp. wszyscy wiemy)
Zadbać o prawidłowy rozwój i budowę aparatu mowy:
Trzylatek nie może pić z butelki ze smokiem, kubka z dzióbkiem – utrzymuje to dziecięcy sposób połykania, prowadzi do wad zgryzu, powoduje wady wymowy, ponieważ dziecko nie pionizuje języka (smok i butelka tylko do 1 roku życia!)
Trzylatek powinien jeść pokarmy o bardzo różnej konsystencji, zmuszające do gryzienia i przeżuwania (nie tylko parówki, mięso mielone, jogurty, bułeczki, chrupki itp.) – ćwiczy w ten sposób narządy artykulacyjne
Zwrócić uwagę na sposób oddychania dziecka – oddychanie przez nos przy zamkniętych ustach – tylko takie jest prawidłowe. Jeśli dziecko oddycha z otwartą buzią jest narażone na częste infekcje, powoduje to też nieprawidłowości w rozwoju żuchwy, wady zgryzu, zaburzenia w rozwoju mowy.
Przyczyny oddychania przez usta to m. in.:
Przerost migdałków
Choroby alergiczne
Osłabione napięcie ...