Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji języka polskiego
w klasie VI
Temat: Jak nie dać plamy i wyjść z twarzą po spotkaniu ze związkami frazeologicznymi.
Cele lekcji:
Uczeń po lekcji potrafi:
*Wyjaśnić znaczenie określonych związków wyrazowych i poprawnie zastosować je w tekście
*Wyszukiwać potrzebne mu zwroty w "Słowniku frazeologicznym"
*Barwnie, ciekawie i żywo wypowiadać się w mowie i piśmie
*Wykorzystać wiedzę w praktycznych ćwiczeniach związanych z frazeologia,
*Współpracować z innymi w zespole, efektywnie komunikować się i rozwiązywać problemy w sposób twórczy;
Cele lekcji w języku ucznia:
* Utrwalę pojęcie związku frazeologicznego,
*Wzbogacę słownictwo o nowe związki frazeologiczne,
*Będę potrafił wyjaśnić związki frazeologiczne i zastosować je w tekście;
Formy pracy: indywidualna, w parach
Środki dydaktyczne: słownik, ksero z ćwiczeniami, ilustracje związków frazeologicznych, prezentacja multimedialna;
Tok zajęć:
Wstęp:
*Rozdanie uczniom krzyżówki, której głównym hasłem jest słowo FRAZEOLOGIA.
*Uczniowie wyjaśniają hasło „frazeologia” korzystając ze słownika języka polskiego.
*Zapisanie tematu lekcji.
1
S
Y
Z
Y
F
O
W
A
2
I
K
A
R
O
W
E
3
P
I
E
T
A
4
P
U
S
Z
K
A
5
N
I
E
Z
G
O
D
Y
6
R
O
Z
P
A
C
Z
7
K
L
U
S
K
I
8
K
O
Ń
9
A
U
G
I
A
S
Z
A
10
A
R
I
A
D
N
Y
11
S
T
R
A
C
H
1. ….praca
2. ……. loty
3…… Achillesa
4. ….Pandory
5. jabłko …..
6. czarna …..
7. ciepłe ……
8. ……trojański
9. stajnia …..
10. nić ……
11. paniczny ……
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA:
* Przypomnienie pojęcia związek frazeologiczny. W tym celu nauczyciel pokazuje zapisane związki wyrazowe. Uczniowie podkreślają na kartkach numery tych związków, które mają znaczenie przenośne i je objaśniają.
1. piętrowy dom 2. trafiła kosa na kamień 3. interesująca książka 4. czarna owca 5. biały kruk 6. nowoczesny samochód 7. zbijać bąki 8. siedzieć jak mysz pod miotłą;
*Sformułowanie pojęcia związek frazeologiczny oraz wprowadzenie podziału związków frazeologicznych.
ZWIĄZEK FRAZEOLOGICZNY - utrwalone w użyciu połączenie dwóch lub więcej wyrazów, które nabierają znaczenia metaforycznego;
WYRAŻENIA ZWROTY FRAZY
połączenia wyrazowe połączenia wyrazowe wypowiedź, która ma
bez czasownika z czasownikiem formę zdania-sentencji,
maksymy, przysłowia
np. czarna owca np. zbijać bąki np. siedzieć jak mysz pod
miotłą
* Uczniowie na podstawie obrazków wskazują związki frazeologiczne, ich znaczenie oraz rodzaj.
* Uczniowie otrzymują tekst, w których mają wprowadzić związki frazeologiczne
Wczoraj nie przygotowałem się do lekcji matematyki i bardzo źle na tym wyszedłem, gdyż nauczyciel nieoczekiwanie zrobił sprawdzian. Od razu ogarnął mnie niepohamowany strach ...